    From: lukasz_p <l...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pies pogryzł... i konsekwencje
    Date: Fri, 17 Oct 2003 10:17:05 +0200

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > [...]
    >

    > ++++
    > Art. 431. § 1. Kto zwierzę chowa albo się nim posługuje
    > ----
    >
    > ??
    > Państwo O. chyba nie mieli interesu w "posługiwaniu" się
    > psem, chyba że szczuli ? Znaczy: ja tam nie widzę "opiekowania
    > się" zwirzęciem, a "chować" chyba go nie chowali ? (nie,
    > nie mam na myśli chowania w ukryciu :)).

    heh, ciekawa sprawa :-)

    Panstwo O. jak najbardziej pasuja do art. 431 - zwierze chowa ten, kto
    sprawuje nad nim przez dluzszy czas piecze, dostarczajac mu schronienia
    i utrzymania /Radwanski/
    Tutaj watpliwosci nie ma.

    > A nie wejdzie tu:
    >
    > ++++
    > Art. 429. Kto powierza wykonanie czynno?ci drugiemu, ten jest
    > odpowiedzialny za szkodę wyrzšdzonš przez sprawcę przy
    > wykonywaniu powierzonej mu czynno?ci[...]
    > ----
    "... chyba, ze nie nie ponosi winy w wyborze (...)"

    Podobnie jak we wczesniejszym watku o robotnikach, ktorzy komus zalali
    kuchnie, zeby Panstwo W. zwolnilc od odpowiedzialnosci, trzeba
    udowodnic, ze nie ponosza winy w wyborze, tzn. przy dokonywaniu wyboru,
    komu powierzyc psa, dochowali nalezytej starannosci i nie mogli
    przewidziec, ze powierzenienie psa Panstwu O. moze doprowadzic do takich
    skutkow
    Np. jesli panstwo O. dali wczesniej dowody lekkomyslnego podejcia do
    powierzonych im spraw, Panstwo W. mozna by pociagnac do
    odpowiedzialnosci z art. 429, jesli natomiast Panstwo W. sa ludzmi
    rzetelnymi, solidnymi, dajacymi jakas gwarancje pomyslnego zaltawienia
    powierzonych im spraw itd, to ponosza wylaczna odpowiedzialnosc - godzac
    sie na opieke nad psem przyjeli na siebie wieksze ryzyko, jakie ponosza
    wlasciele (czy jak tuaj: posiadacze) roznych zwierzat

    Takie jest moje zdanie, ale chetnie poslucham innych glosow :-)

    Co do wtargniecia - jesli znajomi odwiedzili sie na dzialce, to o zadnym
    wtargnieciu raczej nie ma mowy (chyba ze przyszli pod nieobecnosc
    gospodarzy podeptac im grzadki :-D

    --
    pozdrawiam
    lukasz_p