  • 1. Data: 2010-06-21 18:36:40
    Temat: Pełnomocnictwo notarialne z USA - ważne w Polsce?
    Od: "Sinus" <s...@N...gazeta.pl>

    Kupuję mieszkanie od małżeństwa które na stałe przebywa w USA a do wszelkich
    czynności związanych ze sprzedażą mieszkania upoważniło notarialnie swoją córkę.

    Dostałem kopię pełnomocnictwa, jest w języku polskim, ale sygnowane przez
    notariusza z USA.

    Czy taki dokument jest ważny w Polsce tak samo jak dokument który byłby
    sporządzony na miejscu w kraju? Czy nie przeszkadza w sprzedaży mieszkania?
    Czy bank udzielający kredytu może się przyczepić do autentyczności? (to już
    pytanie nie związane z tematyką grupy więc najbardziej liczę na odpowiedź na
    to pierwsze).

    --
    Sinus

  • 2. Data: 2010-06-21 18:54:36
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Sinus pisze:
> [...]
    > pytanie nie związane z tematyką grupy więc najbardziej liczę na odpowiedź na

    Apostille wynika z Konwencji Haskiej i jest to albo dodatkowy dokument,
    albo tez pieczatka na dokumencie, na ktorej dany urzad potwierdza
    sporzadzony dokument, aby mogl byc uzyty w innym panstwie.

  • 3. Data: 2010-06-21 19:00:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Sinus wrote:
> [...]
    >
    > Dostałem kopię pełnomocnictwa, jest w języku polskim, ale sygnowane przez

    mało. poczytaj o apostille.

    trochę znajdziesz na stronach konsulatu polskiego np w chicago.

  • 4. Data: 2010-06-21 19:09:48
    Od: "Sinus" <s...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):
    > mało. poczytaj o apostille.

    Jest to właśnie Apostille. Pierwsza strona dokumentu to logo Apostille, 10
    punktów z pieczęcią. Druga strona to "PEŁNOMOCNICTWO" w którym wszystko jest
    dokładnie opisane (kto kogo do czego upoważnia) i pieczęć , podpisy.

    W takim razie taki dokument jest w 100% tak samo ważny w Polsce jak
    pełnomocnictwo notarialne wydane w naszym kraju?

    Jeśli tak, gdzie znajdę jakieś przepisy mówiące o tym?

    --
    Sinus

  • 5. Data: 2010-06-21 19:15:46
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Sinus pisze:

> [...]
    > pełnomocnictwo notarialne wydane w naszym kraju?
    >
    > Jeśli tak, gdzie znajdę jakieś przepisy mówiące o tym?

    Wazne w PL na 100% na podstawie KH. Pogoogluj - znajdziesz z latwoscia.

  • 6. Data: 2010-06-21 19:17:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Sinus wrote:

> [...]
    > punktów z pieczęcią. Druga strona to "PEŁNOMOCNICTWO" w którym wszystko jest
    > dokładnie opisane (kto kogo do czego upoważnia) i pieczęć , podpisy.

    aha

    > W takim razie taki dokument jest w 100% tak samo ważny w Polsce jak
    > pełnomocnictwo notarialne wydane w naszym kraju?

    tak.

    > Jeśli tak, gdzie znajdę jakieś przepisy mówiące o tym?

    1. konwencja haska
    2. google : http://www.apostille.pl/

  • 7. Data: 2010-06-21 19:18:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jan wrote:

    > Wazne w PL na 100% na podstawie KH.

    Kurde, już myślałem, że na podstawie kodeksu handlowego :)

  • 8. Data: 2010-06-21 19:23:08
    Od: "Sinus" <s...@g...pl>

    > tak.

    Dzięki wielkie, pogooglałem i już wszystko wiem.

    --
    Sinus

  • 9. Data: 2010-06-21 19:30:56
    Od: Jan <j...@w...pl>

    witek pisze:

    > Kurde, już myślałem, że na podstawie kodeksu handlowego :)
    Sorry, może trochę za krótko.

  • 10. Data: 2010-06-23 19:22:17
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 18:36:40 +0000 (UTC), Sinus napisał(a):

> [...]
    > pytanie nie związane z tematyką grupy więc najbardziej liczę na odpowiedź na

    Na przyszłość, zamiast bawić się w apostille, poświadczanie i
    legalizowanie, warto udać się do Konsulatu RP i stworzyć takie
    pełnomocnictwo z pieczęcią konsula.
    Ustawa o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej
    z dnia 13 lutego 1984 r. (Dz.U. Nr 9, poz. 34)
    tekst jednolity z dnia 2 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 215, poz. 1823)

    Art. 19. 1. Konsul wykonuje czynnosci notarialne, a w szczególnosci:
    1) sporzadza i poswiadcza wypisy, odpisy, wyciagi i kopie dokumentów;
    2) poswiadcza własnorecznosc podpisów i znaków recznych na dokumentach;
    3) poswiadcza date okazania dokumentów, pozostawania osoby przy /yciu lub w
    okreslonym
    miejscu oraz stawiennictwo lub niestawiennictwo osoby;
    4) przyjmuje oswiadczenia.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Zima 2010 Warszawa
    http://foto.3mam.net/warsaw/06/index5.php