  • 1. Data: 2010-06-21 17:33:59
    Temat: Gdzie załatwić NIP ???
    Od: Liliana Cichocka <s...@a...pl>

    Czy o nr NIP można wystąpić w miejscu zameldowania, czy mozna w miejscu
    zamieszkania???
    Jesli np mieszka sie również w Polsce, ale wiele kilometrów od miejsca
    zameldowania, mozna wystąpic o numer NIP w miejscu zamieszkania?
    Nie mogę znaleźć konkretnej odpowiedzi na to pytanie, bo np tu
    http://www.biznesforum.pl/gdzie-isc-wyrobic-numer-ni
    p-vt38168.html kazdy
    mówi co innego...
    Syn ma zamiar podjąć prace w sezonie letnim w miejscu zamieszkania i co
    za tym idzie bedzie się chyba rozliczał z tutejszym urzedem skarbowym, a
    nie przynależnym do miejsca zameldowania, ale jak to jest z nr NIP ??
    Z góry dzięki za odpowiedź.

    Pozdr.Lila
    ---------------

  • 2. Data: 2010-06-21 18:55:05
    Temat: Re: Gdzie załatwić NIP ???
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liliana Cichocka wrote:
    > Czy o nr NIP można wystąpić w miejscu zameldowania, czy mozna w miejscu
    > zamieszkania???

    Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania.
    Niezależnie od meldunku itp, itd.
    Możesz nawet "na czarno" mieszkać. US to nie obchodzi. U nich tylko
    deklarujesz dane i ich zmiany.

    > Jesli np mieszka sie również w Polsce, ale wiele kilometrów od miejsca
    > zameldowania, mozna wystąpic o numer NIP w miejscu zamieszkania?

    przede wszystkim w miejscu zamieszkania.

    Pmaietaj, ze jak już NIP masz, to dane, które na deklaracji NIP-3
    podałaś masz obowiązek uaktualnić w ciągu 30 dni.
    Za brak akutalnych danych grożą 1000 zł karą. Z tym, że nie wiem, czy
    ktoś z tego powodu kiedykolwiek ją dostał.

    Więc jak sie przeprowadzisz, a NIP juz masz. To masz obowiązek złożyć
    NIP-3 jeszcze raz jako zgłoszenie aktualizacyjne do nowego US (jest
    takie pole na formularzu).

> [...]
    > za tym idzie bedzie się chyba rozliczał z tutejszym urzedem skarbowym, a
    > nie przynależnym do miejsca zameldowania, ale jak to jest z nr NIP ??

    W przypadku umów o pracę, zleceń, o dzieło o nip nie występuje się
    sasmodzielnie, a poprzez pracodawcę (płatnika składek). Tylko i wyłącznie.

    Przeczytaj sobie art 8 ustawy o NIP.

    "Art. 8. 1. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym
    płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:

    1) pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot
    pobieranych zaliczek, lub

    2) dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał
    zmniejszenia kwot zaliczek, lub

    3) pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub
    umowy zlecenia

    - dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.

    "

    Z polskiego na nasze wygląda to tak, że jak syn złoży NIP-3 ot tak sam z
    siebie, to może dostać pismo z US z prośbą o wyjaśnienie po co mu NIP.
    Jak powie, że szuka pracy, to powinni mu przytoczyć art 8. I odmówić
    wydania NIP.
    I tak jest zgodnie z prawem.
    Natomiast bardzo rzadko się zdaża, że US się do tego stosują i po prostu
    dają NIP.
    Bo równie dobrze po pytaniu po co mu NIP, móże odpowiedzieć, że był w
    norwegii na truskawkach zarobił 100 euro i chce się rozliczyć z podatków.
    Albo, że mama dała mu 100 zł, on grał na giełdzie i musi zapłacić podatek.
    I wówczas US nie ma podstawy odmówić NIP.
    Odmowa wydania NIP jest jakby na własne życzenie składającego, który
    głupio palnie odpowiedź na pytanie po co mu NIP.
    I US o tym wiedzą i sie nie wygłupiają i NIP dają. Ale formalnie mają
    podstawę, żeby nie dać.

    Zgodnie z prawem powinno być tak, że to pracodawca po zatrudnieniu
    powinien mu wręczyć druk NIP-3, kazać wypełnić i oddać, wpisać swoje
    dane jako płatnika i wysłać do US. NIP-3 przyjdzie pocztą.
    Co jest opisane w art 9.

    Więc masz dwie opcje.
    - Sprawdzić czy pracodawca wie o swoich obowiązkach i jemu
    przypomnieć, że ma się dla przyszłego pracownika postarać o NIP przed
    pierwszą wypłatą

    - złożyć wniosek samemu i liczyć, że się uda. Jak się uda to git, jak
    się nie uda, to grać głupa, albo czekać na decyzję odmowną.
    Albo stworzyć sytuację, w której NIP faktycznie jest wymagany i nie jest
    to podjęcie pracy.

    Dla przypomnienie, jak już złoży wniosek o NIP sam, to żeby nie
    próbowałe tego robić przez pracodawcę, bo na dzień dobry oberwie z
    kodeksu karno-skarbowego, za próbę uzyskania dwóch numerów NIP.

    p.s.
    czy twój syn jest jakoś upośledzony, czy ty jesteś nadopiekuńcza, że
    wszystko za dorosłego byka załatwiasz?

  • 3. Data: 2010-06-21 20:01:07
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 21 czerwca 2010 20:55, witek pisze:
    > Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania.

    A co to znaczy podpada? :) Bo myślałem że US można sobie po prostu wybrać.

    --
    pzdr, Piotr M

    "Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
    - Szukałem, ale nie znalazłem."

  • 4. Data: 2010-06-21 20:02:44
    Od: Liliana Cichocka <s...@a...pl>

    witek pisze:

    > Pod US podpada się zawsze w miejscu faktycznego zamieszkania.
    > Niezależnie od meldunku itp, itd.
    > Możesz nawet "na czarno" mieszkać. US to nie obchodzi. U nich tylko
    > deklarujesz dane i ich zmiany.

    (....)itd... :)
    Bardzo, bardzo dziekuję, za wyjatkowo wyczerpująca odpowiedź.

    > p.s.
    > czy twój syn jest jakoś upośledzony, czy ty jesteś nadopiekuńcza, że
    > wszystko za dorosłego byka załatwiasz?

    wiesz co, dzis o tym myslałam... :-)) Bardzo trafne spostrzezenie...
    zastanawiałam sie, czy to taki głupi wiek, kiedy sie jest najmadrzejszym
    i wszystko wie najlepiej i załatwiając różne sprawy (czesto bezsensowne
    i wydawałoby sie proste) napotyka różne trudności, to wini swoja stara,
    jako uosobienie naszego trochę chorego systemu za wszystkie urzedowe
    przeszkody utrudniające mu zycie...
    Z drugiej strony uwazam (moze się myle), ale jego spotkało statystycznie
    o wiele więcej urzędowych problemów niż przecietnego młodego
    kowalskiego... Np. nigdy nie dostał ksiazeczki wojskowej.. Nie dostał
    wezwania na komisje poborowa (jak wszyscy koledzy z jego rocznika), a w
    momencie, kiedy sam sie tym zainteresował i stawił powiedziano, ze
    termin minał działania komisji i odsyłaja bez przerwy z Pucka do
    Wejherowa po ksiazeczke, a teraz maja następny punkt do odsyłania -
    Grudziadz! :D Do tego bład w akcie urodzenia, też pewnie czytałeś, a nie
    pisałam juz, ze nowy dowód (już po wyslaniu bezbłednego aktu urodzenia)
    też otrzymał z błedem i znowu trzeba to odkręcac... O wielu innych
    urzędowych bzdetach z którymi ma problemy tylko on, a nie przeciętny
    kowalski nie chce mi sie już pisac... :-)
    Wyglada normalnie :), oceniany przez otoczenia bardzo wysoko :), kumaty,
    oczytany...ale chyba odrealniony... :) Może "urzędowo opózniony" i
    dlatego zycie go doswiadcza, zeby szybciej doprowadzić do pionu? :)

    Jeszcze raz dzięki za wyjątkowo wyczerpującą odpowiedź, dam mu to do
    przeczytania... do końca :)

    Pozdr.Lila
    ------------

  • 5. Data: 2010-06-21 20:17:20
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 22:01:07 +0200, Piotr M napisał(a):

    > A co to znaczy podpada? Bo myślałem że US można sobie po prostu wybrać.

    LOL dobry jesteś ;-)

    --
    :) Olgierd ||
    Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl

  • 6. Data: 2010-06-21 21:57:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr M wrote:

    > A co to znaczy podpada? :) Bo myślałem że US można sobie po prostu wybrać.

    taaa,
    Kiedys w tepsie jak podciągali telefon to do razu dawali aparat.
    przychodzi pan i mówi
    - dzisiaj mamy promocję. Może pan sobie wybrać kolor aparatu. mamy tylko
    czerwone.

  • 7. Data: 2010-06-21 22:00:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liliana Cichocka wrote:

> [...]
    > i wydawałoby sie proste) napotyka różne trudności, to wini swoja stara,
    > jako uosobienie naszego trochę chorego systemu za wszystkie urzedowe

    jak przestaniesz się wtrącac i odetniesz pępowinę to przestanie winić
    ciebie. Odwal się od niego, a najlepiej wywal z domu. Niech sobie radzi.
    najlepszą metodą pozbycia się dwóch lewych rąk z domu jest wywalenie ich
    na studia.

  • 8. Data: 2010-06-21 22:44:57
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 21 czerwca 2010 23:57, witek pisze:

> [...]
    > przychodzi pan i mówi
    > - dzisiaj mamy promocję. Może pan sobie wybrać kolor aparatu. mamy tylko

    No dobra, to może ktoś powie co to za "miejsce faktycznego
    zamieszkania", mieszkam sobie na Woli a korzystam z US z Pragi. Nie
    można tak?
    Ja korzystałem któregoś razu z US oddalonego od miejsca zamieszkania o
    500km i co z tego?

  • 9. Data: 2010-06-21 22:51:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr M wrote:

    > No dobra, to może ktoś powie co to za "miejsce faktycznego
    > zamieszkania", mieszkam sobie na Woli a korzystam z US z Pragi. Nie
    > można tak?

    Nie.
    Na NIP-3 podałeś adres zamieszkania, którego właśnie w US nie
    auktualniłeś w ciągu 30 dni od daty zmiany.
    I za to w teorii można oberwać.

    > Ja korzystałem któregoś razu z US oddalonego od miejsca zamieszkania o
    > 500km i co z tego?

    j.w.

  • 10. Data: 2010-06-22 06:09:52
    Od: Liliana Cichocka <s...@a...pl>

    witek pisze:

> [...]
    > ciebie. Odwal się od niego, a najlepiej wywal z domu. Niech sobie radzi.
    > najlepszą metodą pozbycia się dwóch lewych rąk z domu jest wywalenie ich

    Taa... :) Na studiach dla odmiany radzi sobie znakomicie.
    Załatwił sobie pracę na lato, pracodawca wysłał go po NIP, chociaż jak
    pisałeś - sam powinien dać mu papier do wypisania. Baba z tutejszego US
    próbowała się go pozbyć pod pretekstem zameldowania, ale jej sie nie
    udało... Moje "wtrącanie" polega na tym, że odbijam piłeczke , jak mi
    ględzi, że wszystkie jego nieszczęscia wynikają z zameldowania w
    Grudziądzu i np kładę na biurku wydruk tego co poprzenio napisałeś.
    Nie uważam, żeby to była zbytnia nadgorliwość.

    Pozdr.Lila