    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 21 Sep 2015 14:53:14 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Oskarżony jako świadek

    On Mon, 21 Sep 2015, re wrote:

    > Hej
    >
    > Dostałem wezwanie w charakterze podejrzanego o popełnienie wykroczenia
    > a potem w charakterze świadka.
    > Grożą nałożeniem kary porządkowej w przypadku niestawienia się.
    > Czy jest uprawniona taka zmiana ról procesowych, że podejrzany
    > staje się następnie świadkiem we własnej sprawie

    Uwaga, głośno myślę: jak *były* podejrzany nie jest już podejrzany,
    to nie jest już "jego sprawa". Jest "osobą trzecią", może zostać
    świadkiem, ewentualnie poszkodowanym (który też może być świadkiem).

    Dobrze mi wyszło?

    Przy wykroczeniu tam (w KW) jest chyba określenie "obwiniony",
    tak dla porządku.

    > Nie jestem zainteresowany
    > prowadzeniem sprawy ponieważ policja zarzuca mi popełnienie wykroczenia 66
    > par 1 kodeksu wykroczeń polegającego na wezwaniu ich do czego mam prawo a ich
    > psim obowiązkiem jest na to reagować.

    Tylko o ile miało miejsce wykroczenie.
    Wykroczenie wg prawa, a nie mocne przekonanie wzywającego, w stylu
    "nie fotografuj bo policję wezwę" :>, również nie sprawa o roszczenie
    cywilnoprawne.
    Poruszasz dwie sprawy (sama procedura to jedno, z formalnego p. widzenia,
    a słuszność zarzutu to drugie, zaś przy braku "danych wejściowych"
    wychodzi że mogli mieć rację).

    Opis jest dość skąpy, ale (to wskutek wyfiltrowania informacji przez
    Ciebie) rysuje się taki obraz, że najpierw zajęli się zarzutem
    z "66" wobec Ciebie, zarzut schowali i teraz zajęli się kwestią
    ewentualnego wykroczenia (lub jego sprawcy).
    Możliwy skutek tej drugiej sprawy pt. "sądownie stwierdzono że
    wykroczenia nie było" tudzież kolejny krok nasuwa się na uboczu
    (że wróci ta inna, pierwsza sprawa).
    Ergo, "niezainteresowanie prowadzeniem tej drugiej sprawy" może
    obrócić się przeciwko Tobie.
    Dobrze mi wyszło?

    pzdr, Gotfryd