    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ogromne kaucje a brak zainteresowania źródłami dochodów
    Date: Fri, 4 Sep 2015 17:28:56 +0200

    dyskusyjnych:msc00d$131$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2015-09-04 o 13:31, J.F. pisze:

    >To normalne. Trzeba sprawdzać. Tym bardziej implikuje to to, aby nie
    >aresztować podejrzanego, skoro dopiero się sprawdza, czy mogło dojść
    >do
    >przestępstwa.

    No coz, zakladam ze nie aresztowali go za to, ze sie nazywa
    Dubieniecki, tylko jakies tam podstawy sa, albo komus sie wydaje, ze
    sa, na podstawie tego, co do tej pory ujawnil.
    Sprawy nie znamy, nie wiemy co tam mu sie zarzuca dokladnie, ale jak
    wypuscisz, to moze zaczac rozne fikcje tworzyc, aby sie okazalo, ze
    wszystko tam w porzadku rozliczal.

    >Mogło tak być.Od tego jest sąd, aby szybko sprawę osądzić, a nie
    >zamknąć
    >delikwenta i przez rok się zastanawiać czy wyciągał, czy wciągał.

    No to widzisz - sa potrzebne dodatkowe badania, analizy, ekspertyzy,
    sledztwa ... a podejrzanego od razu wypuscic, do czasu zakonczenia
    przygotowan sprawy ?
    Obecnie policja ocenia, prokurator, a w koncu sad wniosek o
    aresztowanie - i to jest w zasadzie prawidlowo.
    Tylko niestety zbyt czesto ludzie siedza pare lat bez wyroku, choc w
    wielu przypadkach jest to uzasadnione i wyglada bezspornie ...

    >Szybki proces, duża kaucja.

    No to:
    a) bogaci znika, choc straca np pol majatku. To moga byc spore
    pieniadze ... ale za mordestwo kara powinna byc chyba wieksza.
    b) biedni posiedza, bo biedni i nie stac ich na duza kaucje.

    >Nie mam nic przeciwko temu, aby mordercy
    >chodzili na wolności do skazania. Areszt ma być za realne ryzyko
    >ponownego popełnienia przestępstwa, a nie tylko nawiązką szybkiej
    >karym
    >bo wyrok będzie za 3 lata.

    Zaraz zaraz - a kto ma orzec realne ryzyko ponownego przestepstwa i na
    jakiej podstawie ? Znow chcesz cos orzekac przed wyrokiem ?

    U nas:
    1) spoleczenstwo od przestepcy chroni kara pozbawienia wolnosci - ale
    to kara.
    2) areszt jest na czas sledztwa w celu:
    a) zapobiezenia ucieczki podejrzanego,
    b) zapobiezenia mataczeniu w sprawie. Bo jak chodzi wolno, to moze
    sobie falszych swiadkow zorganizowac, prawdziwych zastraszyc, dowody
    zatrzec itp.

    I to jest w miare prawidlowo, o ile sensownie uzywane. Potem masz
    3) areszt jest na czas trwania sledztwa/procesu, ktory sie slimaczy.
    I to w wielu przypadkach wcale nie jest tak bardzo zle, bo powiedzmy
    ze dowody mocne, podejrzany sie przyznaje i wspolpracuje, odsiadka mu
    grozi spora, to sobie sedzia i prokurator bez pospiechu moga dzialac.
    Gorzej, jak kto niewinnie siedzi, albo sprawa slimaczy sie tak, ze
    sedzia dalby np rok, a delikwent siedzi juz dwa.

    Tak czy inaczej Michal slusznie pyta - gdzie tu sens i logika:
    aresztowac kogos pod pretekstem ze moze mataczyc, i wypuscic za
    kaucja.

    >Inny stan u nich, to jak inne państwo u nas ;)

    No ale jaki zysk z tego, ze rodzimi przestepcy wyjada do sasiedniego
    stanu, a na ich miejsce przyjada tamtejsi ?
    Niech sp* do Meksyku ... tylko ze im sie nie chce :-)

    >Ale i trudniej mu wszystko rzucić i zacząć życie "od zera".

    dlaczego trudniej ? Zostanie mu 50mln, to chyba dobre "zero" na start
    ?

    >Jego prawo się bronić. Jeśli mataczy, uznaję areszt. Nie uznaję
    >aresztu "bo może mataczyć".

    Bronic, czy mataczyc ?
    A udowodnic mataczenie trudno, i moze byc za pozno.

    Owszem - gdzies tam sad powinien ten areszt zatwierdzic np na 1
    miesiac, bo tyle powinno prokuraturze wystarczyc do zabezpieczenia
    dowodow.
    A jak nie, to niech pisza kolejny wniosek i uzasadniaja czemu to nie
    wystarczylo i na co jeszcze potrzebuja dodatkowego czasu.

    >A co ma przyniesienie kaucji do mataczenia? T

    Do mataczenia nic. Ale zgodnie z pierwotnym postem - przynoszacy staje
    sie podejrzany o niezaplacenie podatku od uzyskanego dochodu.
    Nowa sprawa. Skarbowa. Albo i nie nowa, jesli pieniadze pochodza od
    pierwotnego aresztowanego.
    Dowod podstawowy jest - pieniadze w duzej ilosci.

    I jak z nim teraz postepowac, aby szybko i skutecznie wyjasnic sprawe
    ?
    Bo ja bym zatrzymal, spytal, aresztowal do potwierdzenia i potem
    wypuscil lub nie :-)

    >o chyba zrozumiałe, że jak
    >ktoś się wzbogacił na rozbojach, to pieniądze na kaucję będą z
    >rozbojów.

    Zaraz zaraz - na razie to jest tylko podejrzany o rozboje.
    A pieniadze na kaucje akurat mogly byc z legalnych dochodow :-)

    >Niemniej jednak prokuratorskie dowody to przecież coś innego niż "o,
    >proszę, miał na kaucję".

    No wiesz ... podejrzany o napad na bank, nie pracuje, nie zarabia,
    ... a tu grubsze pieniadze wyciaga ... sam powyzej piszesz, ze "chyba
    zrozumiale" :-)

    J.

    --
    Liwiusz