  • 31. Data: 2010-11-23 19:12:12
    Temat: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upad³ej firmy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-23 19:50, Krzysztof pisze:
    > "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > "Ktoś" czyli kto?

    De iure może go wypełnić ten, z kim zawarłeś umowę wekslową. De facto
    może go wypełnić pan Ziutek na siebie, bo akurat znalazł weksel jak go
    wywiało za okno.

    > W tym momencie posiada go Raiffeisen Leasing, ale na jakiej zasadzie
    > mógłby go przekazać dalej i komu?
    > Tak po prostu sobie sprzedać czy przekazać?

    Skoro wystawiłeś weksel "na zlecenie" to znaczy, że zgodziłeś się,
    aby zapłacić RL lub dowolnej innej osobie, będącej kolejnym indosantem
    weksla.

    Jeśli nie podałeś RL jako remitenta, to znaczy że zgodzisz się
    zapłacić komukolwiek jako remitentowi i samowolnie wyzbyłeś się
    możliwości bronienia się zawartą z RL umową wekslową.

    > Czy podpisana przez odbiorcę kserokopia niewypełnionego weksla stanowi
    > jakiś dowód?

    Zakładając, że na kserokopii jest Twój podpis, i że nie podpiszesz się
    dwa razy tak samo co do milimetra, to może być to dowód.

    Pozostaje pytanie na ile ten dowód będzie skuteczny. Tak jak wspomniałem
    - dokonanie indosu pozbawia Cię prawa przedstawiania zarzutów nowemu
    właścicielowi weksla, które masz wobec remitenta.

    > Sorki, jeśli pytanie wyda Ci się naiwne, ale ja się kompletnie na tym
    > nie znam.
    > A do dziś pamiętam, jak wystawiałem pierwszy weksel właśnie do banku (na
    > szczęście ten mi zwrócono) i trochę byłem zdziwiony, że nie wprowadza
    > się kwoty, ale uspokojono mnie, że nie ma obaw, bo przecież bank na
    > pewno nie wypełni tego weksla do kwoty wyższej, niż wynosi zobowiązanie
    > wg umowy kredytu. Bank pewnie nie, ale okazuje się, że może wypełnić kto
    > inny, a ja nie miałem tego świadomości.

    Weksel bez kwoty jeszcze ujdzie. Ważne, aby weksel miał podaną:

    - datę płatności
    http://www.remitent.pl/dlaczego-warto-podawac-date-w
    ystawienia-weksla-in-blanco/604

    - oznaczenie remitenta (np. bank)

    - klauzulę nie na zlecenie

    > Od remintenta, czyli w tym wypadku od RL?

    Tak.

    > Teraz z głowy nie podam, co na tym wekslu jest, ale jutro sobie sprawdzę.
    > Czy rozumiem, że na samym weklsu powinno być sformułowanie "wystawiony
    > nie na zlecenie"?

    Powinien w dowolnym miejscu na wekslu mieć napisane słowa "nie na zlecenie".

    http://www.remitent.pl/indos-i-przelew-wystawienie-w
    eksla-bez-mozliwosci-jego-sprzedazy/548

    --
    Liwiusz

  • 32. Data: 2010-11-24 21:52:41
    Temat: OT: weksel, deklaracja, bylo: Odzyskanie weksla...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Nov 2010, Liwiusz wrote:

    > http://www.remitent.pl/bezpieczny-weksel-in-blanco

    Mogę poprosić o wyjaśnienie, co powoduje zastrzeżenia do pojęcia
    "deklaracji wekslowej"?
    IMO nie widać żadnych przeciwwskazań, do wyrażenia JEDNOSTRONNEJ
    deklaracji remitenta!
    Przecież fakt braku zgody wystawcy weksla na dobrowolne ograniczenie
    się remitenta w niczym nie uchybia ważności tego ograniczenie.
    To, że "układ" pt. "ja ci dam weksel, jak dasz mi deklarację
    o określonej treści" *stanowi* umowę, to inna sprawa - ale umową
    są dwa jednostronne zobowiązania, jedną z nich jest deklaracja.
    Umową jest "powiązanie", wydanie weksla *w zamian* za deklarację
    (i być może inne świadczenia, np. gwarancję do kompletu z wekslem),
    nie sama deklaracja ani jej treść.

    pzdr, Gotfryd

  • 33. Data: 2010-11-24 22:01:49
    Temat: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upad&#179;ej firmy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Nov 2010, Andrzej Lawa wrote:

    > Ech, jednak lepsze były oficjalne blankiety

    Obawiam się, że tkwisz głęboko w błędzie :(
    To właśnie treść "oficjalnych blankietów" była powodem wtopy wielu
    wystawców (nie licząc masowej nieświadomości wpakowania się w ryzykowne
    wystawienie źle zabezpieczonego weksla przez wszystkich co to "widzą
    że napisano iż do 2000 zł" :P).
    Powodem było opisanie kwoty stanowiącej podstawę opodatkowania (bez
    żadnego ostrzeżenia, że nijak nie wpływa to na prawną skuteczność
    egzekucji dowolnej kwoty).

    > - jakby jeszcze miały
    > załączone wskazówki, co _musi_ być...

    Kiedy wyszedłby z tego niekrótki wzór logiczny ;)

    Większym (IMO) problemem jest brak świadomości wśród żądających
    zabezpieczenia wekslowego co *naprawdę* jest potrzebne na wekslu
    (i żądajacych "na zapas" zbędnie ryzykownych braków zapisów).

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2010-11-25 00:22:06
    Temat: Re: OT: weksel, deklaracja, bylo: Odzyskanie weksla...
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Mogę poprosić o wyjaśnienie, co powoduje zastrzeżenia do pojęcia
    > "deklaracji wekslowej"?
    > IMO nie widać żadnych przeciwwskazań, do wyrażenia JEDNOSTRONNEJ
    > deklaracji remitenta!

    Jeśli faktycznie to byłaby deklaracja remitenta, to w porządku. Ze
    świecą szukać jednak banku, czy innej firmy, która sama wystawi
    deklarację, jako remitent, a nie będzie żądała deklaracji od wystawcy
    (po co, po co?)

    Dlatego rozsądnym kompromisem jest podpisanie się obydwu stron, czyli
    właśnie umowa. I na to zwracam uwagę: aby była to umowa, a nie
    jednostronne oświadczenie remitenta.

> [...]
    > Umową jest "powiązanie", wydanie weksla *w zamian* za deklarację
    > (i być może inne świadczenia, np. gwarancję do kompletu z wekslem),

    Nadal jednak pokutuje wśród hm... prawników opinia, iż deklaracja to
    jest to, co *umożliwia remitentowi wypełnienie weksla in blanco*, a nie
    to, co *umożliwia dłużnikowi podnoszenie odpowiednich zarzutów do weksla*.

    Jak inaczej bowiem wytłumaczyć takie kwiatki:

    http://www.eprawnicy.pl/opinie-ekspertow/weksel/menu
    -id-192.html
    "Nie będzie jednak błędem, gdy zostanie podpisana wyłącznie przez
    wystawcę weksla."

    błędem może i nie będzie, ale dla dłużnika taka deklaracja będzie
    bezużyteczna

    http://www.eprawnicy.pl/opinie-ekspertow/weksel/menu
    -id-192.html
    "W praktyce ukształtował się zwyczaj sporządzania przez wystawcę weksla
    deklaracji wekslowej i wręczania jej wierzycielowi. Zdarza się także, że
    deklarację podpisują obie strony transakcji (dłużnik i wierzyciel)."

    "Zdarza się", że podpisuje i dłużnik i wierzyciel. Ale łaskawcy. Zamiast
    napisać, że musi być podpisana przez remitenta, jeśli - dłużniku -
    chcesz mieć potem szanse na obronę...

    --
    Liwiusz

  • 35. Data: 2010-11-25 00:23:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]

    Dlatego rozsądnym kompromisem jest podpisanie się obydwu stron, czyli
    właśnie umowa. I na to zwracam uwagę: aby była to umowa, a nie
    jednostronne oświadczenie wystawcy.

  • 36. Data: 2010-11-25 00:23:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]

    wystawcę weksla."

    błędem może i nie będzie, ale dla dłużnika taka deklaracja będzie

    http://www.dygas.com.pl/artykuly/Prawo-gospodarcze/D
    eklaracja-wekslowa-przy-wekslu-in-blanco

  • 37. Data: 2010-11-25 23:21:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Nov 2010, Liwiusz wrote:

    > Jeśli faktycznie to byłaby deklaracja remitenta, to w porządku. Ze świecą
    > szukać jednak banku, czy innej firmy, która sama wystawi deklarację, jako
    > remitent, a nie będzie żądała deklaracji od wystawcy (po co, po co?)

    Słowa "po co" dotyczą pytania banku "czy innej firmy"? :D
    Owszem, nie wiem po co.

    > Dlatego rozsądnym kompromisem jest podpisanie się obydwu stron, czyli
    > właśnie umowa. I na to zwracam uwagę: aby była to umowa, a nie jednostronne
    > oświadczenie wystawcy.

    Znaczy ja wnioskowałem na położenie nacisku na to, żeby istniało
    oświadczenie uprawnionego z weksla, a nie na to, żeby była to
    koniecznie umowa :)
    Jasne, że "deklaracja wystawcy" jest kompletnym nieporozumieniem,
    ja zwyczajnie nie brałem pod uwagę takiej możliwości, przepraszam
    za brak wyobraźni i doświadczenia - z bankami jeszcze wekslem
    nie walczyłem, a prawnicy firm w których to się zdarzało szybko
    się doszkalali po spotkaniach ze mną, był drastyczny postęp
    przy drugim spotkaniu ;)

    > Nadal jednak pokutuje wśród hm... prawników opinia, iż deklaracja to jest to,
    > co *umożliwia remitentowi wypełnienie weksla in blanco*, a nie to, co
    > *umożliwia dłużnikowi podnoszenie odpowiednich zarzutów do weksla*.

    A to nie mam pytań. Szczególnie do "hm... prawników" :D

> [...]
    -id-192.html
    > "Nie będzie jednak błędem, gdy zostanie podpisana wyłącznie przez wystawcę

    ROTFL!

    > "Zdarza się", że podpisuje i dłużnik i wierzyciel. Ale łaskawcy.

    Nic dodać, nic ująć.
    "opinie ekspertów", ciekawostka

    > Zamiast
    > napisać, że musi być podpisana przez remitenta,

    Może za trudne? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2010-11-26 06:44:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Słowa "po co" dotyczą pytania banku "czy innej firmy"? :D

    I tych, i tych, bo wszyscy robią takie błędy. Ale o ile z Hurtownią
    Jan Kowalski można się umówić na wódce i pogadać z Jankiem na temat
    odpowiedniej umowy wekslowej, albo w ogóle można zrezygnować z Hurtowni
    na rzecz innej, o tyle z Bankiem ani nie pogadasz (wiedzą lepiej), ani
    nie zmienisz (bo wszędzie jest tak samo).

    > nie walczyłem, a prawnicy firm w których to się zdarzało szybko
    > się doszkalali po spotkaniach ze mną, był drastyczny postęp
    > przy drugim spotkaniu ;)

    To jest budujące :)

    > Może za trudne? ;)

    To chyba Ty ukułeś termin "prawo powielaczowe"? Jak ktoś szuka
    informacji o wekslu in blanco w internecie (a nie oszukujmy się, nawet
    prawnicy tak robią), to w 95% przypadkach znajdzie właśnie deklaracje
    wystawcy weksla.

    Małe żuczki zabezpieczając swoje kilkutysięczne,
    kilkudziesięciotysięczne zobowiązania podpisują bez mrugnięcia weksle
    "gołe". Ciekaw jestem, czy jak "wielkie ryby" podpisują umowy na
    miliony, czy dziesiątki milionów, to również tak lekceważąco podchodzą
    do weksla i ochrony dłużnika.

    --
    Liwiusz

  • 39. Data: 2010-11-26 23:35:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2010, Liwiusz wrote:

    > To chyba Ty ukułeś termin "prawo powielaczowe"?

    Nie, ja go tylko czasami używam, a powstał na długo przed internetem,
    jak powielacze były łatwo dostępnym źródłem stanowienia "prawa" :)

    pzdr, Gotfryd