  • 1. Data: 2003-02-01 20:49:55
    Temat: Odzszkodowanie pomniejszone o pierwszą rejestracje
    Od: "Rafal Mat" <r...@i...net.pl>

    Witam

    Zwracam się z pytaniem do Szanownych Grupowiczów w kwestii odszkodowania, o
    jakie się ubiegam z tytułu szkody jaka zaistniała w wyniku kolizji drogowej.
    W kolizji, w której uczesniczyłe jestem stroną poszkodowaną. Po oględzinach
    zewnętrznych i dokonanym kosztorysie sporządzonym przez PZU podjęto decyzje,
    że samochód, którego jestem właścicielem jest uszkodzony w takim stopniu, że
    naprawa staje się ekonomicznie nieuzasadniona. Samochód w dniu wypadku miał
    zaledwie trzy miesiące i niewiele ponad 3000 tys. przebiegu, rzec można
    pachniał nowością. PZU zamierza wypłacić mi nieznaczną kwotę odszkodowania
    i pozostawić pozostałości po samochodzie.

    Moje pytanie brzmi.
    1. Czy jestem zmuszony odebrać pozostałości ( co mam z tym zrobić? Na plecy
    tego nie wezmę i kupców nie zamierzam szukać zwłaszcza, że nie mam pewności
    co do wartości i wyceny jaką oszacowało PZU- jestem przekonany że jest
    zaniżona, a wartości realnej jaką kształtuje wolny rynek)

    2. Co mam rozumieć przez pojęcie PIERWSZA REJESTRACJA - czy istnieje taki
    termin, gdyż na tej podstawie PZU obniżyło mi wartość pojazdu na 3 000 zł.

    Proszę o pomoc i odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 2. Data: 2003-02-03 09:30:55
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > że samochód, którego jestem właścicielem jest uszkodzony w takim stopniu, że
    > naprawa staje się ekonomicznie nieuzasadniona.

    Czyli rozliczono ci szkodę jako całkowitą. Jest to bardzo często stosowane
    przez ubezpieczycieli rozwiązanie, które pozwala im na wypatę mniejszego
    odszkodowania.

> [...]
    > co do wartości i wyceny jaką oszacowało PZU- jestem przekonany że jest
    > zaniżona, a wartości realnej jaką kształtuje wolny rynek)

    Ponieważ zgodnie z przepisami prawa sposób naprawienia szkody należy do
    poszkodowanego - w tym momencie masz dwa wyjścia:
    1/ zlecasz jakiemuś zakładowi wykonanie kalkulacji naprawy pojazdu (na
    podstawie oględzin oraz protokołu z PZU) - jeśli ten koszt naprawy wychodzi ci
    niższy niż 70-80% wartości pojazdu na dzień szkody - to idziesz do PZU i żądasz
    zapłaty odszkodowania w wysokości równej kosztom naprawy
    2/ jeśli okaże się, że rzeczywiście naprawa kosztowałaby więcej niż 70-80%
    wartości pojazdu - to rzeczywiście mają prawo rozliczyć tę szkodę jako
    całkowitą; wówczas powinieneś sprawdzić, czy nie zaniżyli ci wartości pojazdu
    na dzień szkody (jest takie wydawnictwo z uśrednionymi cenami aut: INFO
    EXPERT). Jeśli wszystko jest ok - to możesz PZU zaproponować przejęcie
    samochodu za wyplatą odszkodowania odpowiadającego jego wartości (ale
    ostrzegam: wcale nie muszą się na to zgodzić)
    Mozesz tez zebrać oferty (na pismie) od osob/ firm zajmujacych sie skupem
    wrakow i porownac z wycena pozostałości dokonana przez PZU- zadając dopłaty
    odszkodowania

    Samochód w dniu wypadku miał
    > zaledwie trzy miesiące i niewiele ponad 3000 tys. przebiegu, rzec można
    > pachniał nowością.

    Cóż prawda jest taka, że samochód traci na wartosci w momencie wyjechania za
    bramę salonu :(

    > termin, gdyż na tej podstawie PZU obniżyło mi wartość pojazdu na 3 000 zł.

    Osoba, która dokonuje wyceny pojazdu na zlecenie PZU (najczesciej likwidator)
    stara się maksymalnie zaniżyć wartość przyszłego odszkodowania - stąd te
    róznorakie korekty - a to import prywatny a to liczba właścicieli czy ta
    pierwsza rejestracja - najprawdopodobniej oznacza to, że samochód
    zarejesrtowany został w pierwszych miesiącach roku

    > Proszę o pomoc i odpowiedź.

    Proszę bardzo - w razie czego pytaj dalej :)

    Karina

  • 3. Data: 2003-02-03 10:09:20
    Od: "Piotrus" <p...@d...com.pl>

    Dokonakj wyceu u rzeczoznawcy pzmot, idz do prawnika - niech Ci poradzi czy
    są szanse na wygranie - jeżeli tak to proces, z żądaniem naprawienia strat
    spowodowanych postępowaniem PZU. Ja tak robię i jeszcze nie przegrałem. Z
    reguły dochodzi do ugody.

  • 4. Data: 2003-02-03 19:06:15
    Od: "Rafal Mat" <r...@i...net.pl>

    Dziękuje Wszystkim, za pomoc.

  • 5. Data: 2003-02-03 23:47:34
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Rafal Mat" <r...@i...net.pl> wrote in message
    > Witam
    >
    > termin, gdyż na tej podstawie PZU obniżyło mi wartość pojazdu na 3 000 zł.

    Co to za samochód, ze po 3 mies. wyceniono go na 3000zl??? Rowery sa
    drozsze.

    Depi.