  • 1. Data: 2005-03-11 20:04:41
    Temat: Odwołanie darowizny.
    Od: Bwa <b...@q...com.pl>

    Witam,

    mam problem z mieszkaniem które otrzymałem pewien czas temu od swojej
    matki w darowiznie. Darowizna miala miejsce w okresie kiedy rodzina byla
    jeszcze kompletna. W miedzyczasie matka wyprowadzila sie z domu (nie ma
    rozwodu chodz rodzice zyja w faktycznej separacji). Kontaktow z matka od
    czasu wyprowadzenia sie jej praktycznie nie utrzymuje. Wczesniej
    kontakty te byly mocno utrudnione poniewaz rzadko bywala w domu. Dzisiaj
    otrzymalem wypis aktu notarialnego oznajmiajacego odwolanie owej
    darowizny z powodu razacej niewdziecznosci (1. Zerwania od dnia zawarcia
    przedmiotowej umowy darowizny wszelkich kontaktow z darczynca. 2. Odmowy
    nawiazania stosunkow rodzinnych mimo wielokrotnych prob nawiazanie
    tych stosunkow przez darczynce)(Jednyny kontakt jaki nawiazala to proby
    straszenia mnie policja). I teraz pytania. Czy te powody sa zasadne w
    opisanej sytuacji ? Gdzie mozna sie odwolac od takiego aktu notarialnego?

    pozdrawiam
    Bwa

  • 2. Data: 2005-03-12 00:11:44
    Temat: Re: Odwołanie darowizny.
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Bwa" <b...@q...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > opisanej sytuacji ?
    > Gdzie mozna sie odwolac od takiego aktu notarialnego?

    Art. 898. § 1. stanowi, ze: "darczyńca może odwołać darowiznę nawet już
    wykonaną, jeżeli obdarowany dopuścił się względem niego rażącej
    niewdzięczności."
    Pojecie "razacej niewdziecznosci" wywoluje wiele kontrowersji, wiec majac
    tak malo danych nuie podejme sie oceny, czy mamy tatauj z na doczynienia :)
    Z tego co jednak wiem w doktrynie podkresla sie, aby ta niewdziecznosc byla
    zawiniona. Jesli wiec
    Twoja matka wyprowadzila sie nie pozostawiajac adresu albo wyraznie sobie
    zazyczyla, ze nie chce utrzymywac z Toba zadnych kontaktow to wtedy Twojej
    winy nie widze.

    Co do ewentualnego "podwazenia" aktu notarialnego, to przynam sie, ze nie
    wiem czy taka instytucja istnieje, ale przypuszczam, ze nie. Odwolanie
    darowizny jest oswiadczeniem woli Twojej matki i nikt (zwlaszcza notariusz)
    nie weryfikuje zasadnosci tego oswiadczenia. Moze ktos mnie poprawio jesli
    sie myle.

    Jedno jest pewne (choc kontrowersyjne :). Odwolanie darownyzny wywoluje
    skutki tylko w sferze obligacyjne, a nie rzeczowej. Czyli mowiac po ludzku
    nawet po odwolaniu darowizny mieszkanie pozostaje Twoja wlasnoscia. Twoja
    matka zyskuje tylko roszczie o bezpodstawnego wzbogacenia (czyli w tym
    przypadku Twojego mieszkania). Twoja matka musi wystapic do sadu jesli
    bedzie chciala odzyskac mieszkanie i przypuszczam, ze to jest stosowna
    chwila, abys podniosl zarzut, ze roszczenie (z powodu braku razacej
    niewdziecznosci) jest bezzasadne.

    Hem

    PS Jestem tylko studentem, wiec moje opinia, choc udzielana wedlug mojej
    najlepszej wiedzy i woli, moze byc nietrafna.

  • 3. Data: 2005-03-12 00:15:43
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

> [...]

    niewdzięczności."
    Pojecie "razacej niewdziecznosci" wywoluje wiele kontrowersji, wiec majac
    tak malo danych nie podejme sie oceny, czy mamy tutaj z nia do czynienia :)

  • 4. Data: 2005-03-12 09:53:55
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > straszenia mnie policja). I teraz pytania. Czy te powody sa zasadne w
    > opisanej sytuacji ? Gdzie mozna sie odwolac od takiego aktu notarialnego?

    oto przepisy kodeksu cywilnego majace zastosowanie w tej sprawie :

    Art. 898.
    § 1. Darczyńca może odwołać darowiznę nawet już wykonaną, jeżeli obdarowany
    dopuścił się względem niego _rażącej niewdzięczności._

    § 2. Zwrot przedmiotu odwołanej darowizny powinien nastąpić stosownie do
    przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Od chwili zdarzenia
    uzasadniającego odwołanie obdarowany ponosi odpowiedzialność na równi z
    bezpodstawnie wzbogaconym, który powinien się liczyć z obowiązkiem zwrotu.

    Art. 899.

    § 1. Darowizna nie może być odwołana z powodu niewdzięczności, jeżeli
    darczyńca obdarowanemu przebaczył. Jeżeli w chwili przebaczenia
    darczyńca nie miał zdolności do czynności prawnych, przebaczenie jest
    skuteczne, gdy nastąpiło z dostatecznym rozeznaniem.

    § 2. Spadkobiercy darczyńcy mogą odwołać darowiznę z powodu
    niewdzięczności tylko wtedy, gdy darczyńca w chwili śmierci był
    uprawniony do odwołania albo gdy obdarowany umyślnie pozbawił
    darczyńcę życia lub umyślnie wywołał rozstrój zdrowia, którego skutkiem
    była śmierć darczyńcy.

    § 3. Darowizna nie może być odwołana po upływie _roku od dnia_, w którym
    uprawniony do odwołania dowiedział się o niewdzięczności obdarowanego.

    ... przede wszystkim istotny jest czas - tj. kiedy dostales te darowizne, no
    i kwestia ocenna niewdziecznosci. imho na pierwszy rzut oka nie wyglada mi
    na to, ale fakty moga byc inne. w zasadzie najwazniejsze jest narazie, ze
    takie oswiadczenie o odwolaniu darowizny nie rodzi skutku prawnego w postaci
    powrotu prawa wlasnosci do darczyncy i nadal masz w swoim majatku to
    mieszkanie. jezeli nie uznasz tego oswiadczenia, bo uwazasz ze nie bylo ww
    podstaw do odwolania darowizny do darczynca musi wytoczyc przed sad
    powodztwo przeciwko tobie abys zlozyl oswiadczenie woli o zwrocie tego
    mieszkania... tam bedziesz mial okazje bronic swoich interesow.

    konrad