  • 1. Data: 2003-04-26 17:51:36
    Temat: Odpowiedzialnosc za dzielo?
    Od: "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl>

    Witam,
    Chcialbym sie dowiedziec co mowi Kodeks Cywilny o odpowiedzialnosci za
    problemy wynikajace z dziela. Dokladniej: zalozmy, ze wykonalem w ramach
    umowy o dzielo program i okazalo sie, ze wskutek jego dzialania firma
    poniosla straty, jakie konsekwencje by mnie czekaly w zwiazku z tym?
    Na szczescie takiej sytuacji jeszcze nie mialem, ale chcialbym wiedziec na
    wszelki wypadek. A - i czy uwazacie, ze dodatkowy punkt o nie ponoszeniu
    odpowiedzialnosci za wadliwe dzialanie programu w umowie jest czyms
    niezwyklym? Umowy licencyjne sa w ten sposob konstruowane i nikt nie ma
    pretensji, ale jaka moze byc reakcja w przypadku umiesczenia takiego zapisu
    w Umowie o dzielo?

    pozdrawiam
    Merlin

    --
    Tomasz 'Merlin' Kolinko
    "Fear kills more people than death."

  • 2. Data: 2003-04-26 19:23:21
    Temat: Re: Odpowiedzialnosc za dzielo?
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Tomasz 'Merlin' Kolinko wrote:
> [...]
    > wszelki wypadek. A - i czy uwazacie, ze dodatkowy punkt o nie ponoszeniu
    > odpowiedzialnosci za wadliwe dzialanie programu w umowie jest czyms

    Art. 471. Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z
    niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że
    niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za
    które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

    Art. 472. Jeżeli ze szczególnego przepisu ustawy albo z czynności
    prawnej nie wynika nic innego, dłużnik odpowiedzialny jest za
    niezachowanie należytej staranności.

    Art. 473. § 1. Dłużnik może przez umowę przyjąć odpowiedzialność za
    niewykonanie lub za nienależyte wykonanie zobowiązania z powodu
    oznaczonych okoliczności, za które na mocy ustawy odpowiedzialności nie
    ponosi.
    § 2. Nieważne jest zastrzeżenie, iż dłużnik nie będzie odpowiedzialny za
    szkodę, którą może wyrządzić wierzycielowi umyślnie.

    Do tego ewentualnie rękojmia za wady dzieła.

    KG

  • 3. Data: 2003-04-26 20:13:11
    Od: "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl>

    [CUT]
    Dziekuje. Mam jeszcze watpliwosc czy dobrze zrozumialem kwestie zastrzegania
    wylaczenia od odpowiedzialnosci. Jesli w umowie zaznacze, ze nie bede
    odpowiedzialny za szkode ktora wyrzadzilem nieumyslnie (przypadkowa wada
    programu) to to bedzie zgodne z prawem, tak? Nie bylo to explicite zapisane
    w zacytowanych punktach.

    pozdrawiam
    Merlin

  • 4. Data: 2003-04-26 21:31:44
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > odpowiedzialny za szkode ktora wyrzadzilem nieumyslnie (przypadkowa wada
    > programu) to to bedzie zgodne z prawem, tak? Nie bylo to explicite

    Tak. Niezachowanie nalezytej starannosci utozsamiane jest (pomijam
    kwestie doktrynalne) z nieumyslnoscia.

    Konrad