    From: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialnosc za dzielo?
    Date: Sat, 26 Apr 2003 21:23:21 +0200

    Tomasz 'Merlin' Kolinko wrote:
    > Chcialbym sie dowiedziec co mowi Kodeks Cywilny o odpowiedzialnosci za
    > problemy wynikajace z dziela. Dokladniej: zalozmy, ze wykonalem w ramach
    > umowy o dzielo program i okazalo sie, ze wskutek jego dzialania firma
    > poniosla straty, jakie konsekwencje by mnie czekaly w zwiazku z tym?
    > Na szczescie takiej sytuacji jeszcze nie mialem, ale chcialbym wiedziec na
    > wszelki wypadek. A - i czy uwazacie, ze dodatkowy punkt o nie ponoszeniu
    > odpowiedzialnosci za wadliwe dzialanie programu w umowie jest czyms
    > niezwyklym?

    Art. 471. Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z
    niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że
    niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za
    które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

    Art. 472. Jeżeli ze szczególnego przepisu ustawy albo z czynności
    prawnej nie wynika nic innego, dłużnik odpowiedzialny jest za
    niezachowanie należytej staranności.

    Art. 473. § 1. Dłużnik może przez umowę przyjąć odpowiedzialność za
    niewykonanie lub za nienależyte wykonanie zobowiązania z powodu
    oznaczonych okoliczności, za które na mocy ustawy odpowiedzialności nie
    ponosi.
    § 2. Nieważne jest zastrzeżenie, iż dłużnik nie będzie odpowiedzialny za
    szkodę, którą może wyrządzić wierzycielowi umyślnie.

    Do tego ewentualnie rękojmia za wady dzieła.

    KG