  • 31. Data: 2007-09-19 18:32:36
    Temat: Re: Odmowa wystawienia faktury VAT
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > sytuacji jest płatnikiem, a odmowa wystawienia faktury jest zwykłym
    > nadużyciem.

    tu nie ma odmowy wystawienia faktury VAT, tu jest odmowa wystawienia faktury
    VAT na inny podmiot niz ten ktory zaciaga kredyt

    Icek

  • 32. Data: 2007-09-19 19:18:15
    Od: <s...@a...pl>

    > tu nie ma odmowy wystawienia faktury VAT, tu jest odmowa wystawienia
    > faktury
    > VAT na inny podmiot niz ten ktory zaciaga kredyt

    Czy jednak jest _odmowa_ wystawienia faktury VAT. Płatnikiem za zakupy może
    być kto inny niż nabywca zakupów. Na fakturze nie podajesz płatnika, tylko
    nabywcę. A jeśli naprawdę chcą podać obie informacje, to niech podadzą dane
    płatnika na fakturze jako dane dodatkowe gdzieś z boku.

  • 33. Data: 2007-09-19 19:31:34
    Od: "Arapaho" <a...@U...pl>

    > tu nie ma odmowy wystawienia faktury VAT, tu jest odmowa wystawienia
    > faktury
    > VAT na inny podmiot niz ten ktory zaciaga kredyt

    Głowy niedam sobie odciąć, ale i tak moim zdaniem niemają do tego prawa.

    Tym bardziej, że jak wspomniałem wcześniej występują tu dwa osobne stosunki
    prawne. Pierwszy to umowa kupna sprzedaży miedzy klientem a sklepem. Druga
    to umowa miedzy klientem a bankiem na kredyt ratalny.

    Moim zdaniem, wygląda to tak:

    Wyobraźmy sobie sytuację, w której bank, który udziela kredytu niema
    przedstawiciela w sklepie, a sklep dopuszcza odroczoną płatność przelewem.
    Idziesz do sklepu, wybierasz towar, dostajesz stosowne dokumenty
    potwierdzające chęć twojego zakupu danego towaru za określoną kwotę, po
    czym wychodzisz idziesz do banku i załatwiasz wszelkie formalności, po czym
    bank przelewa gotówkę na rzecz sklepu. Wracasz do sklepu odebrać towar i
    żądasz faktury. Sklep nie powinno nic obchodzić, dostali kasę i mają
    obowiązek wydąć Ci towar i wystawić fakturę. Nie mają prawa wnikać, kto
    zawarł umowę z bankiem i kto będzie te raty spłacał. Zawarli umowę kupna -
    sprzedaży z Tobą i Ty im dyktujesz na kogo chcesz fakturę. Pamiętajmy, że
    gdyby nie stanowiska sprzedaży ratalnej danego banku w sklepie, tak
    wyglądałaby sprzedaż na raty.

    Takie jest moje zdanie, ale mogę Sie mylić.

    pozdrawiam,
    Arapaho

  • 34. Data: 2007-09-19 19:40:23
    Od: "Arapaho" <a...@U...pl>

> [...]
    > tylko nabywcę. A jeśli naprawdę chcą podać obie informacje, to niech
    > podadzą dane płatnika na fakturze jako dane dodatkowe gdzieś z boku.

    Heh, ja się tak nakombinowałem z tym przykładem, a faktycznie mozna to było
    w tak prosty sposób opisać. Wydaje mi się, że masz 100% racji.

    Pozdrawiam,
    Arapaho

  • 35. Data: 2007-09-19 20:10:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Rzecz cala sprowadza się do jednego problemu - organizacji kredytowania.
    > w rzeczywistości, kiedy kupujesz w takim sklepie na kredyt, to w gruncie
    > rzeczy, w obiegu papirow i w wirtualnej rzeczywistości umów, sklep
    > sprzedaje bankowi, który Tobie udziela kresytu i zgadza się na
    > przekazanie Tobie towaru. Dla sklepu zatem płatnikiem jesteś nie Ty, a
    > bank. Dlatego też sklep uważa, ze nie moze wystawić faktury na osobę nie
    > będacą płatnikiem i w konsekwencji masz do wyboru : raty lub faktura.
    >
    > Powyższe rozumowanie daje sie oczywiście bez problemu wyprostować, ale
> [...]

    Nie jest to prawdą. Jeśli nawet umowa kredytowa zawiera klauzulę o
    przewłaszczeniu towaru, to jest to umowa zawarta pomiędzy nabywcą towaru, a
    bankiem czy inną firmą pośredniczącą. Sklep otrzymuje zapłatę od banku czy
    tego podmiotu i nie ma to nic wspólnego z nabyciem prawa własności.

    Opisana [prze Ciebie sytuacja ma miejsce w wypadku leasingu, ale to
    zupełnie inny przypadek.

  • 36. Data: 2007-09-20 08:43:13
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Wed, 19 Sep 2007 19:01:38 +0200, Le5zek napisał(a):

    > Zakładając, że upolowales tego sprzedawce wpierw. Bo bez tego sprzedawcy NIC
    > nie kupisz.

    Mieszkam w biednym mieście - tu sprzedawcy polują na klientów ;-)
    Oczywiście w sklepach z drobnicą to nie ma sensu - np. jak wpadam
    po baterie. Na szczęście coraz mniej takich sklepów.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 37. Data: 2007-09-20 20:12:58
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa, 19 września 2007 09:06
    (autor Markus Sprungk
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <1ksapg551n7bm.15jjyksoiv361$.dlg@40tude.net>):

    > Tak działa cała masa przedsiębiorców, gdzie dane adresowe firmy są
    > dokładnie takie same jak dane właściciela

    Co więcej, jest ich oficjalnie 100%. Nieoficjalnie niektórzy kłamią na
    fakturach, ale to detal.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@b...pl s...@o...pl a...@e...com.pl

  • 38. Data: 2007-09-21 09:29:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Sep 2007, castrol wrote:

    > Bzdura, co ma piernik do wiatraka?

    Zgoda.

    > Bralem tak w MM laptopa na raty i nikt nie robil problemow.

    Bo są głupi ;), a ściślej godzą się na naduzycia na swoją niekorzyść?
    Oczywiście nie ma zakazu i w żadnym miejscu nie podważam tego
    co piszesz, że sklep MOŻE tak zrobić :)

    > Ano wlasnie. A sklep ma taka fakture obowiazek wystawic i guzik ich obchodzi
    > kto splaca raty. Przeciez de facto oni pieniadze dostaja juz z banku i nie
    > czekaja co miesiac na rate.

    Moje zdanie: jakbym prowadził sklep, to na fakturze byłoby oświadczenie,
    w formie 3 kostek do wyboru:
    - oświadczam że zakup ma charakter osobisty i nie będzie służył celom
    zarobkowym lub zawodowym
    - oświadczam że zakup słuzy celom zawodowym innym niż działalność
    gospodarcza (np. celom stowarzyszenia albo kultu religijnego,
    działalności osobistej, jako narzędzie pracownicze wykorzystywane
    odpłatnie lub nieodpłatnie dla celów pracy)
    - oświadczam że zakup przeznaczony jest na cele działalności gospodarczej

    :>

    Objaśniam:

    A. posiłkowanie się prawami konsumenckimi wobec towarów kupionych dla
    celów gospodarczych lub zawodowych (bo wcale nie musi to być DG!)
    zwyczajnie stanowi "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia
    mieniem", w postaci zapewnienia świadczeń które się *nie należą*

    B. dla odmiany oświadczenie, że nabycie zostało dokonane *w innym celu*
    niż DG, pozbawia możliwości zaliczenia wydatku w koszty :>, po
    szczegóły zapraszam do archiwów sąsiedniej grupy (.podatki) oraz
    literalnego brzmienia art.22 ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych; oczywiście wiąże się to również z prawem do odliczania
    VAT i *oczywiście* nie dotyczy przypadków, kiedy *i tak* nie
    następuje "uznanie za koszt", na przykład przy środkach trwałych :O

    I żeby była jasność: doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że
    być może po takim posunięciu sklepu bym nadal nie miał, tak
    jak nie mam go dziś ;)

    Niemniej... niemniej IMO bardzo mało kupujących, którzy dla
    celów firmowych dokonują zakupów które sprzedawcom przedstawiają
    jako "konsumenckie" mysli nad tym, że popełnia przestępstwo
    za ktore bodaj 3 lata można dostać.
    Trudne do "wyłapania" przez sprzedawcę oczywiście.
    I równie mało "małych DG" czyta .prawo.podatki żeby zajarzyć, że
    wieki temu już pisali iż "przeznaczenie" albo "zużycie" na cele DG
    czegoś, co zostało kupione *w innym celu* tylko w rzadkich
    przypadkach (remanent początkowy *towarów* na przykład)
    upoważnia do zaliczenia w koszty, z zasady samo *nabycie*
    musi mieć *cel* służenia przychodowi.
    Również trudne do wyłapania przez kontrolę skarbową :)
    Niemniej...

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2007-09-21 09:32:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, Markus Sprungk wrote:

    > A jak ktoś świadczy usługi w domu i ma tak zarejestrowaną firmę to co? :)
    >
    > Tak działa cała masa przedsiębiorców, gdzie dane adresowe firmy są
    > dokładnie takie same jak dane właściciela

    Nie mam pewności, czy wszyscy załapali co pisał Tristan :)
    Zapytam przezornie: a niby jaki INNY adres może mieć taka firma?
    Podkreślę, że całkiem prawidłowo napisałeś "przedsiębiorców"... :)
    (hint: firma określa przedsiębiorcę, czyli osobę, a nie przedsiębiorstwo
    czyli lokale, rzeczy i prawa).

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2007-09-21 09:41:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, Krzysiek wrote:

    > skoro bowiem w sklepie, w którym zamówiłeś sklep, można wziąć w kredyt
    > dowolny sprzęt, jednakże kredyt ten to tzw. kredyt konsumencki, a zatem ma
    > tu zastosowanie ustawa o kredycie konsumenckim, który może wziąć jedynie
    > osoba fizyczna jako konsument czyli nie w związku z prowadzoną przez siebie
    > działalności gospodarczą, to sklep wystawi ci fakturę VAT, bo masz prawo
    > żądac potwierdzenia na piśmie okoliczności zawarcia umowy sprzedaży,
    > jednakże dane wpisane jako kupujący to dane osobowe twoje jako osoby
    > fizycznej

    ...co nadal nie byłoby jednoznaczną przeszkodą do uznania jej
    formy graficznej :) np. za dowód księgowy dla celów DG, jak pisze Samotnik.
    Bo to prawda - podatnikiem jest również "osoba".

    Podanie danych firmy (czyli "innego oznaczenia" oprócz imienia
    i nazwiska) jedynie stanowi dla podatnika dodatkowy (i IMO b. trudny
    do obalenia) dowód, ze zakup odbywał się "w celu" (tu: gospodarczym),
    wymaganym dla uznania za koszt :)
    W stronę przeciwną to nie działa, najwyżej jest poszlaką do
    ew. sprawdzania.

    Niemniej dobrze gadasz:
    - primo sklep ma pełne prawo dopisać, że "towar został zakupiony
    w celach konsumenckich" (i nici z zaliczenia zakupu np. do
    wyposażenia albo za towar handlowy *jako koszt*, bo ująć
    w książce trzeba :))
    - acz nie słyszałem o takim przypadku, nie widać przeszkód aby
    US po obejrzeniu takiej faktury dokonał kontroli krzyżowej
    i upewniwszy się iż istniej dowód, że zakup odbył się "nie
    w celu gospodarczym" wydać decyzję korygującą koszt.

    > w związku z tym skoro zawarłeś umowę jako konsument, jako konsument wziąłeś
    > kredyt, to jako konsument może żądać wystawienia faktury VAT i tylko na
    > ciebie jako konsumenta, a nie na ciebie jako przedsiębiorcę

    Ano.

    pzdr, Gotfryd