    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odmowa wystawienia faktury VAT
    Date: Fri, 21 Sep 2007 11:29:27 +0200

    On Tue, 18 Sep 2007, castrol wrote:

    > Bzdura, co ma piernik do wiatraka?

    Zgoda.

    > Bralem tak w MM laptopa na raty i nikt nie robil problemow.

    Bo są głupi ;), a ściślej godzą się na naduzycia na swoją niekorzyść?
    Oczywiście nie ma zakazu i w żadnym miejscu nie podważam tego
    co piszesz, że sklep MOŻE tak zrobić :)

    > Ano wlasnie. A sklep ma taka fakture obowiazek wystawic i guzik ich obchodzi
    > kto splaca raty. Przeciez de facto oni pieniadze dostaja juz z banku i nie
    > czekaja co miesiac na rate.

    Moje zdanie: jakbym prowadził sklep, to na fakturze byłoby oświadczenie,
    w formie 3 kostek do wyboru:
    - oświadczam że zakup ma charakter osobisty i nie będzie służył celom
    zarobkowym lub zawodowym
    - oświadczam że zakup słuzy celom zawodowym innym niż działalność
    gospodarcza (np. celom stowarzyszenia albo kultu religijnego,
    działalności osobistej, jako narzędzie pracownicze wykorzystywane
    odpłatnie lub nieodpłatnie dla celów pracy)
    - oświadczam że zakup przeznaczony jest na cele działalności gospodarczej

    :>

    Objaśniam:

    A. posiłkowanie się prawami konsumenckimi wobec towarów kupionych dla
    celów gospodarczych lub zawodowych (bo wcale nie musi to być DG!)
    zwyczajnie stanowi "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia
    mieniem", w postaci zapewnienia świadczeń które się *nie należą*

    B. dla odmiany oświadczenie, że nabycie zostało dokonane *w innym celu*
    niż DG, pozbawia możliwości zaliczenia wydatku w koszty :>, po
    szczegóły zapraszam do archiwów sąsiedniej grupy (.podatki) oraz
    literalnego brzmienia art.22 ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych; oczywiście wiąże się to również z prawem do odliczania
    VAT i *oczywiście* nie dotyczy przypadków, kiedy *i tak* nie
    następuje "uznanie za koszt", na przykład przy środkach trwałych :O

    I żeby była jasność: doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że
    być może po takim posunięciu sklepu bym nadal nie miał, tak
    jak nie mam go dziś ;)

    Niemniej... niemniej IMO bardzo mało kupujących, którzy dla
    celów firmowych dokonują zakupów które sprzedawcom przedstawiają
    jako "konsumenckie" mysli nad tym, że popełnia przestępstwo
    za ktore bodaj 3 lata można dostać.
    Trudne do "wyłapania" przez sprzedawcę oczywiście.
    I równie mało "małych DG" czyta .prawo.podatki żeby zajarzyć, że
    wieki temu już pisali iż "przeznaczenie" albo "zużycie" na cele DG
    czegoś, co zostało kupione *w innym celu* tylko w rzadkich
    przypadkach (remanent początkowy *towarów* na przykład)
    upoważnia do zaliczenia w koszty, z zasady samo *nabycie*
    musi mieć *cel* służenia przychodowi.
    Również trudne do wyłapania przez kontrolę skarbową :)
    Niemniej...

    pzdr, Gotfryd