  • 11. Data: 2008-04-08 20:36:31
    Temat: Re: [OT] Re: faktura proforma i problemy
    Od: f...@c...onet.pl

    a przeczytałeś dokładnie ze należy działać w charakterze podatnika VAT? ze
    nalezy być producentem, handlowcem lub usługodawcą, podmiotem pozyskującym
    zasoby naturalne, rolnikiem albo osobą wykonująca wolny zawód? to ze jako
    osoba fizyczna kupuje samochód i mam zamiar go sprzedać juz przy zakupie wcale
    nie oznacza ze jestem podatnikiem VAT dopóki mi sie nie udowodni ze działam
    jako podatnik VAT a wiec jako podmiot wskazany powyzej.

    samo wykonanie jednorazowej czynności nawet z zamiarem odsprzedaży w
    okolicznościach wskazującyh na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy to
    za mało. Radze sie zapoznać z głośnymi sprawami w zakresie sprzedazy
    nieruchomości przekształconych z rolnych na budowlane (wskutek uchwał
    samorządowych o nowych planach zagospodarowania przestrzennego) przez osoby
    fizyczne. Jak ten argument ci nie wystarczy to polecam uchwałę NSA z
    października 2007 r. (wyrok z uzasadnieniem na stronie IS w Warszawie).

    A starej ustawy o VAT to nie ma co przytaczac. Definicja podatnika jest
    całkowicie odmienna od starej ustawy (podobnie jak i wiele innych kwestii)

  • 12. Data: 2008-04-08 21:01:48
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > zamiarem odsprzedaży w okolicznościach wskazującyh na zamiar ich
    > wykonywania w sposób częstotliwy to za mało.

    Ty zakładasz, że by płacić VAT i on sie należał, należy być zarejestrowanym
    podatnikiem VAT. Ja uważam inaczej. VAT - jeśli jest należny - trzeba
    zapłacić niezależnie czy dopełniono obowiązku rejestracji czy też nie. Art.
    5 ustawy VAT bowiem nie ogranicza opodatkowania tylko do wymienionych
    czynności wykonywanych przez *zarejestrowanych* podatników.

    Zgadzam się z Tobą w jednym: jeśli kupisz coś z zamiarem odsprzedaży, nie
    stajesz się podatnikiem VAT.
    Jesli jednak sprzedaż ten towar, VAT się należy.

> [...]
    > ci nie wystarczy to polecam uchwałę NSA z października 2007 r. (wyrok z
    > uzasadnieniem na stronie IS w Warszawie).

    Słyszałem o tej sprawie. Tam argumentem niepodlegania pod VAT było to, że
    działki nie zostały nabyte z zamiarem odsprzedaży, tylko na własne potrzeby.
    Plan sprzedaży narodził się później. Gdyby jednak już przy nabyciu był
    zamiar sprzedaży, wyrok byłby zapewne inny.

    Polecam - oj, polecamy my sobie lektury :) - tutaj poczytanie o problemach
    allegrowiczów, którzy kupili np. 10 telefonów z zamiarem odsprzedaży i
    sprzedali je na allegro. Gdy US zażądał zapłaty VAT, pojawił się płacz,
    zgrzytanie zębów i pytania "No jak to"? Pewnym sposobem na ominięcie tego
    było prowadzenie ewidencji sprzedaży i udowodnienie, ze nie przekrczyło się
    limitu zwolnienia, tylko kto o tym myslał... Operacje były jednorazowe:
    kupił, sprzedał, nie planował dalej tego robić.

    > A starej ustawy o VAT to nie
    > ma co przytaczac. Definicja podatnika jest całkowicie odmienna od
    > starej ustawy (podobnie jak i wiele innych kwestii)

    Tak, znacznie rozszerzona jest w nowej.

  • 13. Data: 2008-04-08 21:12:28
    Od: <s...@a...pl>

    http://www.rp.pl/artykul/65941.html
    SA orzekł, że art. 15 ust. 2 polskiej ustawy o VAT uważa za przedsiębiorców
    osoby prowadzące działalność jako producenci, handlowcy, usługodawcy,
    przedstawiciele wolnych zawodów. Dodaje też, że muszą oni wykonywać takie
    czynności częstotliwie lub choćby z takim zamiarem. To ostatnie stwierdzenie
    jest, zdaniem NSA, niefortunną próbą implementacji VI dyrektywy UE,
    umożliwiającej opodatkowanie sprzedaży działek budowlanych.

    Wyjaśniał, że przecież wystarczy, aby osoba, która otworzyła kiosk,
    sprzedała np. zapałki, a już trzeba uznać, że zamierzała wykonywać tę
    czynność wielokrotnie. Staje się więc podatnikiem VAT. Jednak zupełnie
    inaczej wygląda sytuacja osoby wyprzedającej własny majątek, która nie miała
    zamiaru nim handlować i dopiero zmiana jego przeznaczenia dokonana przez
    władze lokalne spowodowała, że postanowiła go sprzedać. Sędzia dodał, że nie
    można zwalniać od VAT tych, którzy sprzedają własną ziemię w jednym kawałku,
    a więc jeden raz, a kazać płacić go tym, którzy podzielili ją na części i
    zbywają je po kolei.

    Istotne jest tylko to, czy dana osoba działa jak przedsiębiorca, a
    wyprzedającym własny majątek nie sposób przypisać takiej intencji -
    podkreślił w wyroku z 29 października siedmioosobowy skład NSA (sygn. I F PS
    3 /07).

    ----

    Jak widzisz, tu mowa jest o tym, że przy zakupie NIE BYŁO zamiaru
    odsprzedaży. Skarżący sprzedawał swój osobisty majętek, którym wcześniej nie
    miał zamiaru handlować. To jest zupełnie inna sytuacja niż taka, gdy zakup
    byłby z zamiarem odsprzedaży.

  • 14. Data: 2008-04-08 21:18:21
    Od: f...@c...onet.pl

> [...]
    > 5 ustawy VAT bowiem nie ogranicza opodatkowania tylko do wymienionych
    > czynności wykonywanych przez *zarejestrowanych* podatników.

    Nieprawda, nie zakładam czegoś takiego, nie ma zadnej sankcji za
    niezarejestrowanie sie jako podatnik VAT. Podatnikiem sie jest w sposób
    obiektywny. Natomiast ty wykluczasz ze swojej głowy (podobnie zresztą jak
    kiedys to czyniły US) ze wystarczy tylko przesłanka przedmiotowa co do
    definicji działalności gospodarczej. To nieprawda, i WSA w Warszawie oraz
    Wrocławiu, IS we Wrocławiu, IS w Opolu oraz NSA wskazują wyraźnie (oraz ETS w
    sprawach typu Rompelman, Dieter Armbrecht, INZO) ze musi byc spełniona
    przesłanka także podmiotowa a wiec należy działac również jako producent,
    usługodawca etcetera. Na powyższą przesłankę wskazuje także Zubrzycki w
    Leksykonie VAT, Bartosiewicz i Kubacki w w komentarzu do VAT, Michalik takze w
    komentarzu do VAT oraz na koncu Martini i reszta takze w swoim komentarzu do
    VAT.

    > Zgadzam się z Tobą w jednym: jeśli kupisz coś z zamiarem odsprzedaży, nie
    > stajesz się podatnikiem VAT.
    > Jesli jednak sprzedaż ten towar, VAT się należy.

    Jesli działam jako producent, usługodawca itd to owszem nalezy sie. Jesli
    działam jako osoba fizyczna prywatnie i nie jestem producentem, usługodawcą
    itd. to VAT sie nie nalezy nawet jesli wykonałem czynność jednorazowo w
    okolicznosciach wskazujących zamiar na ich wykonywanie w sposob czestotliwy. A
    wiec jesli jako osoba fizyczna tak sobie po prostu kupilem samochód z zamiarem
    odsprzedazy. Wygram z organem podatkowym szast prast w takiej sprawie. A jak
    przez pomylke sie zarejestruje jako podatnik VAT i czynny i wystawie fakture w
    sprawie w ktorej nie jestem podatnikiem to pojde z wnioskiem o stwierdzenie
    nadplaty w VAT i nawet nie bede korygowal zadnych VAT-7 bo nie mialem
    obowiazku ich dostarczyc do US bo nie bylem tak naprawde podatnikiem VAT.

> [...]
    > Plan sprzedaży narodził się później. Gdyby jednak już przy nabyciu był
    > zamiar sprzedaży, wyrok byłby zapewne inny.

    Nie, nie bylby inny. Popatrz sobie na wyrok ETS w sprawie Dieter Armbrecht.
    Wystarczylo by aby dany np. rolnik zawodowo zajmujacy sie dzialalnoscia
    rolniczą(a wiec podatnik VAT) wrzucil sobie grunt (ktory przy zakupie chcial
    sprzedac z zyskiem za jakis czas) do działalnosci na potrzeby wlasne oraz np.
    wlasnej rodziny i dopiero np. 5 lat po zakupie porzucil zamiar sprzedazy
    (kwestia oczywiscie jakiegos udowodnienia tego faktu ale pozostanmy przy
    przykladach) i sprzedal to jednak potem juz jako grunt nalezacy do jego
    majatku prywatnego a nie firmowego nawet jesli mialby zamiar jego sprzedazy
    przy zakupie. Nie będzie zadnego VAT.

  • 15. Data: 2008-04-08 21:24:59
    Od: f...@c...onet.pl

> [...]
    > a więc jeden raz, a kazać płacić go tym, którzy podzielili ją na części i

    Tak jest. Osoba w kiosku działa jako usługodawca. Osoba wyprzedająca własny
    majątek nie działa jako podatnik VAT nawet jesli prowadzi dzialalnosc
    gospodarczą Podkreslam: WŁASNY majątek (sprawa ETS Dieter Armbrecht -
    powtarzam sie). Twój poprzedni post (ten pierwszy na ktory odpowiedzialem)
    dopuscil mozliwosc opodatkowania sytuacji w ktorej osoba nie dzialajaca jako
    podatnik VAT musi opodatkowac swoja sprzedaż. To nieprawda ptrzy zalozeniu ze
    sie nie udowodni ze działa jako taki podatnik.

  • 16. Data: 2008-04-09 06:52:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 08 Apr 2008 23:24:59 +0200, flanker_ napisał(a):

    > Tak jest. Osoba w kiosku działa jako usługodawca.

    To w kiosku świadczy się jakieś usługi? A ja myślałem, że tam się tylko
    sprzedaje towary.

    > Osoba wyprzedająca własny
    > majątek nie działa jako podatnik VAT nawet jesli prowadzi dzialalnosc
    > gospodarczą

    Prosiłbym o precyzję. Sprzedawca i właściciel kiosku sprzedaje *własny*
    majątek. Te zapałki należą do jego majątku od momenty gdy kupił je w
    hurtowni. Nie słyszałem jeszcze o wypadku żeby jakiś kiosk prowadził np.
    sprzedaż komisową zapałek

  • 17. Data: 2008-04-09 07:24:58
    Od: f...@c...onet.pl

    > To w kiosku świadczy się jakieś usługi? A ja myślałem, że tam się tylko
    > sprzedaje towary.

    niech ci będzie - działa jako handlowiec

> [...]
    > majątek. Te zapałki należą do jego majątku od momenty gdy kupił je w
    > hurtowni. Nie słyszałem jeszcze o wypadku żeby jakiś kiosk prowadził np.

    nie chodzi o majątek w sensie własności lecz o majątek wykorzystywany do
    działalności gospdoarczej (niewazne czy to srodki trwałe czy obrotowe) oraz o
    majątek wykorzystywany do działalnosci prywatnej. Przyklad: rolnik posiadajacy
    mase gruntów na ktorych uprawia zboże lecz np. 1ha tych gruntów jest
    przeznaczony na potrzeby wlasnej rodziny a nie dzialalnosci gospodarczej.

  • 18. Data: 2008-04-09 22:16:45
    Od: <s...@a...pl>

    Mamy w tej chwili podobny wątek, o którym tutaj pisaliśmy, na
    pl.soc.prawo.podatki
    szukaj tematu: "Kontrola podatkowa z US - kilka pytań" i przyłącz sie do
    dyskusji :)