    From: przypadek <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niewidomy aktywny notariusz?
    Date: Wed, 5 Aug 2009 02:34:12 -0700 (PDT)

    On 5 Sie, 11:15, m...@g...pl wrote:

    > Sprawdziłem, jest w Polsce jeden niewidomy notariusz i działa w Warszawie. Nie
    > mam pojęcia jak.

    Jest wyrok w sprawie tego notariusza:
    http://orzeczenia-nsa.djur.pl/nsa/ii-sa-1703-1704-93
    .html

    Jednakże aby można było rozwiązać stosunek pracy z ociemniałym
    notariuszem na podstawie art. 16 par. 1 pkt 3 prawa o notariacie z
    1989 r., o jego trwałej i pełnej niezdolności do pełnienia obowiązków
    notariusza musi orzec właściwa komisja do spraw inwalidztwa i
    zatrudnienia. Tymczasem komisja taka orzekła, że skarżący, wprawdzie w
    warunkach specjalnych, może jednak wykonywać obowiązki notariusza,
    mimo że jest ociemniały.

    W tej sytuacji organ administracji powinien, w formie prawem
    przewidzianej, dążyć do zmiany orzeczenia lekarskiego bądź też do
    szczegółowego wyjaśnienia, na czym owe "specjalne warunki" mają
    polegać. Nawet gdy ocena stanu zdrowia notariusza wydaje się
    oczywista, organ administracji nie może zastępować komisji lekarskiej
    w orzekaniu w tym zakresie.

    Z tych powodów, wobec braku orzeczenia KIZ o całkowitej niemożności
    wykonywania przez skarżącego obowiązków notariusza, rozwiązanie z nim
    z tego powodu stosunku pracy było bezpodstawne.

    (to jeszcze z czasów, gdy notariusze byli urzędnikami, ale co do
    kwestii "czy można być niewidomym notariuszem") zachowuje aktualność,
    zdaje się.