  • Data: 2013-09-10 19:22:56
    Temat: Re: Niemożliwy pomiar głośności wydechu
    Od: "Wiwo" <nic_tu_nie_ma@po_czta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    news:gof.psp.1378723850@news.chmurka.net...
    > Tak się zastanawiam, na razie czysto teoretycznie...
    >
    > Załóżmy, że motocyklistę złapała drogówka, która ma urządzenie do
    > pomiaru głośności wydechu (sonometr) i chce go użyć. Muszą odkręcić
    > gaz do pewnej wartości obrotów i wtedy mogą mierzyć. Co w sytuacji,
    > gdy motocykl nie wejdzie na te obroty? Ukryty pstryczek-elektryczek
    > powodujący, że po nadmiernym odkręceniu gazu motocykl zgaśnie lub po
    > prostu zostanie na niskich obrotach, i tłumaczenie "czasami tak się
    > dzieje, nie wiem dlaczego, muszę jechać do serwisu"? Mogą zabrać dowód
> [...]

    Art. 132.
    1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:

    1) stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:
    a) zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w
    którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia,
    podwozia lub ramy,
    b) zagraża porządkowi ruchu,
    c) narusza wymagania ochrony środowiska;
    2) stwierdzenia, że pojazd nie został poddany badaniu technicznemu w
    wyznaczonym terminie lub termin badania nie został wyznaczony prawidłowo;
    3) stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia
    czasowego) w stopniu powodującym jego nieczytelność;
    4) uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu
    rejestracyjnego (pozwolenia czasowego);
    5) stwierdzenia, że badanie techniczne zostało dokonane przez jednostkę
    do tego nieupoważnioną;
    6) nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie
    umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza
    pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten
    jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c;
    7) uzasadnionego przypuszczenia, że dane w nim zawarte nie odpowiadają
    stanowi faktycznemu.

    Moim skromnym zdaniem, co najmniej 3 z powyższych punktów umożliwiają
    zabranie dowodu rejestracyjnego i skierowanie na dodatkowe badania
    techniczne w opisanym scenariuszu. Jeżeli upierałbyś się, że motor nie
    wchodzi "czasami" na obroty albo gaśnie po odkręceniu manetki, ewentualnie
    przerabiałeś sterowanie silnika, to podpadasz pod p. 1 (w szczególności b i
    c, ale na upartego i a można podciągnąć) oraz 7.
    Jeżeli przypadkowo gaśnie po odkręceniu manetki, to może zgaśnie też podczas
    wyprzedzania i "zagrozi porządkowi ruchu" albo "zagraża bezpieczeństwu"?
    Skoro uszkodzone jest sterowanie przyspieszeniem, to może następnym razem
    wejdzie na dużo wyższe obroty i spowoduje wypadek? Jeżeli nie kręci się do
    maksymalnych obrotów, to może działa w trybie serwisowym i "narusza
    wymagania ochrony środowiska"?
    Jeżeli ingerowałeś w sterownik silnika, to może moc wpisana w odowodzie nie
    odpowiada stanowi faktycznemu i pojazd "narusza wymagania ochrony
    środowiska"? Tak, wiem, naciagane, ale pewnie wystarczy, żeby wysłać na
    dodatkowy przegląd... ;-)

    Z dość dużym prawdopodobieństwem w opisanym przypadku, policjant zabierze
    dowód, da świstek na 7 dni, każe w sewisie usunąć usterkę i zrobić badania
    potwierdzające, że pojazd spełnia wymagania.

    Wiwo