    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niemiecka policja wzywa - jakie zasady?
    Date: Fri, 26 Nov 2010 16:52:32 +0100

    Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości
    news:4cefc193$0$20994$65785112@news.neostrada.pl...
    > Facet sprzedał samochód innemu gościowi.
    > Po pewnym czasie z Niemiec (po niemiecku) przyszło wezwanie na policję z
    > terytorium Niemiec za wykroczenie związane z tym sprzedanym samochodem.
    > Czy to jest wszystko OK?
    > Jak to załatwiać? Nie każdy zna niemiecki i nie każdy chce się tłumaczyć
    > za grzechy niepopełnione i to daleko od domu - w obcym kraju.
    > Jak to formalnie powinno być załatwiane? Przez ambasadę? Przez polską
    > policję? Jakoś inaczej?
    > Kolega wysłał kopię umowy sprzedaży samochodu do RFN, ale to nic nie
    > dało.
> [...]

    Sprawdź, czy to na pewno z Policji. Spotkałem się z takimi wezwaniami, ale
    pochodzącymi z ich odpowiedników Starostw Powiatowych i dotyczyły
    fotoradarów czy parkowania. Wówczas sprawa dotyczy postępowania
    administracyjnego. Co do zasady trudno powiedzieć na jakich zasadach miałby
    Polak uczestniczyć przed niemieckim urzędem w postępowaniu
    administracyjnym. Moim zdaniem niemiecki urząd nie dysponuje żadnym
    przymusem prawnymn w tym zakresie.

    Jeśli wezwanie faktycznie pochodzi od Policji to wówczas dokumenty powinny
    zostać przesłane w celu ścigania karnego za pośrednictwem Ministerstwa
    Spraw Zagranicznych. Polski urząd (Prokuratura) wykonuje czynności. Dzieje
    się to w języku polskim.

    Na to ich wezwanie bym im po Polsku odpisał, że nie rozumiem, co tam jest
    napisane, bo nie znam języka niemieckiego.