eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiemiec przyjdzie i zabierze › Re: Niemiec przyjdzie i zabierze
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news2.icm.edu.pl!newsfeed.ga
    zeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niemiec przyjdzie i zabierze
    Date: Sun, 16 Mar 2003 14:24:55 +0000 (UTC)
    Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
    Lines: 69
    Message-ID: <b521fm$da7$1@inews.gazeta.pl>
    References: <3...@p...onet.pl> <b50oer$r4r$1@inews.gazeta.pl>
    <b51ik5$iot$1@wroclaw.wro.vectranet.pl>
    NNTP-Posting-Host: pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1047824695 13639 172.20.26.235 (16 Mar 2003 14:24:55 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 16 Mar 2003 14:24:55 +0000 (UTC)
    X-User: przemyslaw_lipin
    X-Forwarded-For: pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de
    X-Remote-IP: pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:135907
    [ ukryj nagłówki ]

    Konrad vel Legislator <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Granice tworzenia takiego
    > > prawa przez organy unijne sa scisle okreslone w umowach miedzynarodowych
    > > tworzacych wspolnoty europejskie.
    >
    > Co do tej scislosci unormowania kompetencji wspolnotowej mialbym
    > jednak pewne zastrzezenia.
    >
    > W nauce prawa wspolnotowego wyraznie wyroznia sie rozne rodzaje
    > kompetencji wspolnoty. Wsrod nich sa m.in komepetencje dorozumiane
    > (implied powers) i uzupelniajace. Nazwa pierwszej z nich jednoznacznie
    > wskazuje na pozostawienie Wspolnotom (szczegolna rola ETS)
    > szerokiego zakresu swobody.
    >
    > Mozna takze sie przyczepic do scislosci przepisow, ktore wyraznie
    powierzaja
    > Wspolnotom kompetencje .Czesto Komisja interpetuje te przepisy dosc
    > luzno, korzysta z wykladni celowosciowej itp, a potem wydaje dyrektywy,
    > ktorych
    > zakres normowania jest szerszy niz moznaby bylo sie spodziewac z samej
    > lektury TWE.
    >
    > Chce jednak zaznaczyc, ze nie jestem wcale przeciwnikiem UE, wrecz
    > przeciwnie, moge chyba o mnie powiedziec, ze jestem 'euroentuzjasta'. Licze
    > jednak, ze kwestie kompetencji wspolnot beda dobrze i wystarczajaco
    > precyzyjnie uregulowane w projektowanej konstytucji UE.
    >
    > Pozdrawiam, Konrad
    >
    >

    Wszystko co piszesz to najszczersza prawda, ale chodzilo mi tylko o to, aby
    uzmyslowic ludziom siejacym tutaj bojazn i lament, ze wspolnoty europejskie
    nie sa i nie beda panstwami narzucajacymi swoja wole "podwladnym" panstwom
    czlonkowskim i ich kompetencje sa - mniej lub bardziej scisle - wyliczone w
    traktcie.
    Co do "implied powers" to jest to regula interpretacyjna dosyc szeroko
    zaakceptowana w prawie miedzynrodowym. W koncu gdy ktos zaklada organizacje
    miedzynarodowa, to pragnie aby ta byla skuteczna w dzialaniu i realizacji
    nalozonych na nia zadan. Tylko temu sluzy ta regula - ma gwarantowac
    praktyczna skutecznosc dzalan Wspolnoty (slynne effet utile).
    Poza tym w organizacji o tak szerokich zadaniach w niektorych dziedzinach
    ciezko przewidziec wszystkie sytuacje i wyposazyc organizacje "z gory" we
    wszystkie niezbedne kompetencje. Stad regula uzupelnienia kompetencji z art.
    308 Traktatu Rzymskiego.
    W tak dynamicznej strukturze jaka sa wspolnoty europejskie zawsze bedzie
    istniala koniecznosc posiadania takiej mozliwosci "uzupelnienia"
    kompetencji, chocby nawet niewiadomo jak dokladnie unormowano ten zakres w
    przyszlej konstytucji UE. Podstawa jest, ze przedstawiciele panstw
    czlonkowskich musza dzialac wtedy jednomyslnie, wiec jest to nieco zblizone
    do uchwalenia zmiany traktatu.
    Przede wszystkim jednak, jak juz wczesniej napisalem, w takich przypadkach
    to wlasnie Trybunal odgrywa szczegolna role jako niemalze "straznik"
    suwerennosci panstw czlonkowskich, hamujac zbyt swawolne nieraz rozumienie
    kompetencji przez Komisje (por. chocby wyrok ETS w sprawie zakazu reklamy
    wyrobow tytoniowych - Rs. C-376/98, Slg. 2000, I-8419). Wykladnia przepisow
    kompetencyjnych dokonana przez Komisje w tej sprawie to typowy przyklad
    wykladni praeter legem, czyli "obok prawa". Nie zdaza sie jednak, aby
    dokonywano jej contra legem, czyli przeciw prawu. Taka wykladnia musialoby
    byc przypisywanie Wspolnocie jakiejkolwiek kompetencji w sferze dotyczacej
    prawa wlasnosci i stosunkow wlasnosciowych - wykladnia przeciw art. 295
    Traktatu.

    Pozdrawiam
    Przemek

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1