  • 1. Data: 2007-10-12 09:23:46
    Temat: Nielegalnie zdobyte dowody
    Od: "Yarroll" <y...@p...onet.pl>

    Witam!

    Czy sąd może wziąć pod uwagę dowody uzyskane w wyniku przestępstwa? Np. z
    nielegalnego podsłuchu (założonego przez policję/prokuratora bez zgody sądu,
    co może da się udowodnić) albo w wyniku nadużycia funkcji i poświadczenia
    nieprawdy ze strony prokuratora.
    Pamiętacie proces OJ Simpsona, którego sąd uniewinnił mimo że wina była
    (chyba) bezsporna a to dlatego, że obrona wykazała że kluczowe dowody w
    sprawie zdobyto nielegalnie.
    Dzięki. Pozdrawiam
    Yarroll

  • 2. Data: 2007-10-12 09:25:51
    Temat: Re: Nielegalnie zdobyte dowody
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Fri, 12 Oct 2007 11:23:46 +0200, Yarroll napisał(a):

> [...]
    > Simpsona, którego sąd uniewinnił mimo że wina była (chyba) bezsporna a
    > to dlatego, że obrona wykazała że kluczowe dowody w sprawie zdobyto

    Ale w Polsce czy w Ameryce? O co pytasz?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.wordpress.com/ ||| http://olgierd.bblog.pl/

  • 3. Data: 2007-10-12 10:25:08
    Od: Qbek <q...@w...pl>

    Autor tekstu: Krzysztof Szymborski; Oryginał: www.racjonalista.pl/kk.php/s,3712
    O.J. Simpson przeciwko genetyce molekularnej [1]
    Autor tekstu: Krzysztof Szymborski

    W stwierdzeniu, że we wtorek 3 października 1995 roku o godzinie 1.00
    czasu wschodniego w Stanach Zjednoczonych zamarło normalne życie, być
    może jest trochę przesady. Pozostaje wszakże faktem, że w tym czasie,
    na okres kilkunastu minut, liczba rozmów zamiejscowych spadła do
    połowy i około 100 milionów mieszkańców kraju (a były to, pamiętajmy,
    godziny pracy) zasiadło przed ekranami telewizorów. Wydarzeniem,
    którego oczekiwali z ogromnym napięciem, był końcowy epizod
    telewizyjnej sagi określanej jako ,,proces stulecia", a w języku
    prawników zwanej ,,Społeczeństwo Kalifornii przeciwko O.J. Simpsonowi".
    Zakończenie było godne całości. Pod koniec poprzedniego dnia
    dwunastoosobowa ława przysięgłych, którzy spędzili ostatnie dziewięć
    miesięcy odcięci od świata i cierpliwie wysłuchali zeznań setek
    świadków, po niecałych czterech godzinach deliberacji zasygnalizowała
    sędziemu Ito, że werdykt został ustalony. Koperta z decyzją
    przysięgłych powędrowała na stół sędziowski, sędzia Ito obejrzał ją,
    zerknął na zegarek i oświadczył coś w rodzaju: ,,To tyle na dzisiaj,
    idźcie się wszyscy przespać, a jutro nie zapomnijmy jej otworzyć".
    Równie dobrze mógł dodać: ,,A teraz życzę państwu bezsennej nocy".

    Dziś oczywiście wszyscy znają wyrok. Dla ścisłości należy podkreślić,
    że werdykt ławy przysięgłych: "not guilty" nie znaczy ,,niewinny" (to
    po angielsku innocent), lecz tylko ,,nie [jest] winny", a więc mniej
    więcej tyle, co ,,zwolniony z braku dowodów winy". A że dowodów tych
    nie brakowało, w oczach podzielonej opinii publicznej sprawa O.J.
    Simpsona bynajmniej nie została zakończona i jej prawne oraz
    pozaprawne implikacje będą jeszcze długo przedmiotem zainteresowania
    społeczeństwa.

    nawet polskiego ;)

    http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,3712

  • 4. Data: 2007-10-12 10:40:24
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Qbek pisze:

    > nawet polskiego ;)
    >
    > http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,3712

    Cytat z majewski.net.pl/?p=27

    "W polskim prawie nie obowiązuje zasada "owoców zatrutego drzewa".
    Innymi słowy - dowód uzyskany niezgodnie z przepisami nadal jest dowodem
    i powinien być przez sąd oceniony. Są na to przykłady również w
    niedawnym orzecznictwie, które odnosi się do "owoców zatrutego drzewa".
    Wyrok SA w Katowicach z dnia 27 maja 2004r., sygn. II Aka 160/04:
    "Koncepcja ,,owoców zatrutego drzewa", na która sąd I instancji się
    powołał, znajdująca oparcie w tzw. formalnej teorii dowodów, nie została
    przyjęta w polskim procesie karnym, gdzie obowiązuje zasada swobodnej
    oceny dowodów. Ta właśnie zasada nakłada na sąd obowiązek dokonania
    oceny wszystkich dowodów zgodnie z dyrektywami zawartymi w art. 7 k.p.k.
    (...) Przeprowadzenie w sposób ewidentnie wadliwy czynności okazania
    oskarżonego z udziałem osób przybranych - znanych świadkom dokonującym
    rozpoznania, nie zwalniało sądu merytorycznego od obowiązku dokonania
    oceny wiarygodności tego dowodu i przydatności dla czynionych ustaleń
    faktycznych".

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2007-10-12 11:04:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Yarroll wrote:
> [...]
    > nielegalnego podsłuchu (założonego przez policję/prokuratora bez zgody sądu,

    Tak. Polska to nie USA.

  • 6. Data: 2007-10-12 11:20:01
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Yarroll" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    polska to nie stany, takze u nas dowodem moze byc wszystko co uzna sad
    w polsce prawo rowniez nie opiera sie na precedensach, co oznacza ze wyroki w
    identycznych sprawach moga byc rozne w zaleznosci od widzimisie wydajacych je
    sedziow

  • 7. Data: 2007-10-12 12:31:51
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Liwiusz pisze:

    > "W polskim prawie nie obowiązuje zasada "owoców zatrutego drzewa".
    > Innymi słowy - dowód uzyskany niezgodnie z przepisami nadal jest dowodem
    > i powinien być przez sąd oceniony.

    Niezupełnie - weź chociażby sprawę bodajże Siemiątkowskiego i podsłuchów
    telefonicznych.

    "Przewodnicząca składu sędziowskiego Waldemara Osiecka w jawnej części
    uzasadnienia powiedziała, że uniewinniając Siemiątkowskiego od zarzutu
    naruszenia tajemnicy państwowej sąd uznał, iż podsłuch telefonicznej
    rozmowy nie został odpowiednio zalegalizowany i dlatego nie mógł być
    użyty jako dowód przeciwko nim."

    M.

  • 8. Data: 2007-10-12 13:48:46
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    szerszen pisze:
    > polska to nie stany

    Right

    > takze u nas dowodem moze byc wszystko co uzna sad

    Także wszystko może być przez sąd przyjęte, choćby to była opinia
    biegłego, że bez w przestrzeni rzeczywistej 2+2=5, lub może być
    odrzucone choćby to były zeznania papieża jako naocznego świadka.

    Sędziowie w obecnym ustroju sądów to jedyny zawód, który mataczenie mają
    nie tylko umożliwione ale wręcz wpisane w obowiązki służbowe. Dzieje się
    tak praktycznie zawsze gdy sędzia nie rozumie zawiłości sprawy z powodów
    pozaprawnych. Lub też nie chce zrozumieć...

    --
    pzdr, Rzecznik Prokurwatury Krajowej
    Nie ma ludzi niewinnych, są tylko źle przetrzepani.

  • 9. Data: 2007-10-12 20:05:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > Pamiętacie proces OJ Simpsona, którego sąd uniewinnił mimo że wina była
    > (chyba) bezsporna a to dlatego, że obrona wykazała że kluczowe dowody w

    W większości krajów sądy biorą pod uwagę takie dowody. Jedyny znany mi
    wyjątek, to kraje opierające się na prawie anglosaskim. Tam obowiązuje tzw.
    zasada owoców zatrutego drzewa i sąd nie może takich dowodów brać pod
    uwagę.

  • 10. Data: 2007-10-13 09:03:07
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    szerszen pisze:
    > polska to nie stany, takze u nas dowodem moze byc wszystko co uzna sad

    nieprawda

    KG