    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nielegalne oprogramowanie
    Date: Sat, 15 Oct 2005 00:55:34 +0200

    Użytkownik "flondra" <s...@f...com> napisał w wiadomości
    news:ydV3f.370$da1.177@trndny04...

    > To ze gowienko lezy na srodku stolu w pokoju goscinnym i nie
    smierdzi
    > prezesowi SN, nie oznacza ze jest to poprawna sytuacja (vide
    Sokolowski).

    Co Ty z tym gównem? Leży Ci jakieś na stole, ze tak powracasz do tej
    metafory?

    > Zakladnie sadow ze zaiks ma automatycznie prawo do utowru (w tym
    utworu
    > osobu ktora sobie tego nie zyczy a jest bierna!) zakrawa na kradziez
    > majestacie panstwa prawa. A sady maja stac na strazy prawa a nie
    pomagac
    > zlodziejom, czy nawet potencjalnym zlodziejom.
    > Czy mozesz podac podstawe prawna stanowiska ze poszkodowany (czyli
    autor
    > ktorego zaiks chce reprezentowac na sile) ma obowiazek udowadniania
    ze
    > nie jest wielbladem?

    To wynika z praktyki. Niby muszą to tobie dowieść wionę, ale ...

    Taki przykład. Jest firma, która zamawia od wielu dostawców towar, za
    który potem nie płaci. Prokurator stawia władzom firmy zarzut
    oszustwa. No bo nie ma majątku, jest upadłość. Musieli o tym wiedzieć,
    a mimo to zamówili i nie zapłacili. Teraz prezes ma dwie możliwości.
    Może oczywiście biernie czekać i odmówić składania wyjaśnień. Jego
    prawo i zostanie skazany.

    Ale może nie skorzystać ze swojego prawa i wyjaśnić, że towar który
    zakupił sprzedał jakiemuś odbiorcy, który nie zapłacił. Pokaże
    dokumenty, że działał w granicach ryzyka i postępowanie zostanie
    udowodnione.

    Ale oczywiście nie ma obowiązku składania wyjaśnień!

    > Natomiast jezeli opublikuje, to zapuka do mnie oszust z zaiksu z
    > zadaniem oplaty za moj wlasny utwor. Czy przypadkiem nie powinien
    wpierw
    > zapytac czy ja sobie tego zycze?

    Ależ powinien. Ale skoro nie zapytał - jego błąd, ale tak wielostronni
    artyści jak Ty są rzadkimi przypadkami - to nie możesz mu sama tego
    powiedzieć?

    > Inaczej mowiac, autor powinien wydac jasna dyspozycje zaiskowi.

    Ustawodawca był uprzejmy inaczej postanowić. Być może zaprezentowany
    przez Ciebie pogląd jest słuszny. Tym nie mniej prawo inaczej stanowi.
    A to grupa o prawie, a nie polityce.

    > Identycznie jest z inna nielegalna forma kradzieży w państwie prawa,
    > mianowicie rabunkiem organów ofiar z wpadkow. Wlascicielem ciala (w
    tym
    > organów) sa spadkobiercy, a nie panstwo prawa, czy jakis tam inny
    zaiks.

    Na jakiej podstawie Twierdzisz, że proceder jest nielegalny, skoro
    ustawa na to zezwala? Ten proceder może być ewentualnie niezgodny z
    Twoimi zapatrywaniami. Ale nielegalny, to nie będzie w tej sytuacji na
    pewno.