eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie? › Re: Niedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie?
  • Data: 2007-08-23 15:43:00
    Temat: Re: Niedozwolone postanowienia umowne - jak w konkretnej sprawie?
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fak99f$2br$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "kauzyperda" <l...@n...pl> napisał w
    > wiadomości news:fak87a$sdg$1@nemesis.news.tpi.pl...
    >> krzysiek pisze:
    [ciach]

    witam raz jeszcze!

    uciąłem cały ten tekst poprzedni ale myślę że wszystko będzie czytelne:

    zatem uporządkujmy sytuację, bo trochę meksyk się porobił:

    należy wyróżnić dwie sytuacje:
    1) powództwo o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone - kontrola
    abstrakcyjna; a zatem przepisy art.479[36]kpc i nast.; legitymacja czynna -
    potencjalny konsument-strona umowy z przedsiębiorcą;
    2) zarzut istnienia w umowie podpisanej z przedsiębiorcą postanowień
    umownych niedozwolonych - tu kontrola w toku konkretnego procesu, np. w
    związku z roszczenia z tytułu niewykonania umowy i dochodzenia zapłaty
    określonej kwoty - tu zatem przepisy dotyczące postępowania gospodarczego w
    ogólności;

    zauważ treść rozdziałów w ramach działu IVa kpc - rozdział 1 - przepisy
    ogólne i w tym m. in. przepis stanowiący, że sprawami gospodarczymi są także
    sprawy przeciwko przedsiębiorcom o uznanie postanowień wzorca umowy za
    niedozwolone, zaś rozdział 3 tego działu - sprawy o uznanie postanowień
    wzorca umowy za niedozwolone - według jednego z komentatorów, pierwszy
    przepis mówi o kontroli konkretnej umowy w konkretnym sporze między stronami
    już zawartej umowy - konsumentem a przedsiębiorcą; drugi zaś - kontrola
    abstrakcyjna danego wzorca umowy;

    nie wiem czy jest to zrozumiałe; myślę jednak że z tego co piszesz to wiesz
    dużo, więc moja pomoc była tylko dodatkiem; przepraszam tylko, że tak
    namieszałem, ale z początku nie miałem od ciebie pełnych informacji, więc
    tak od razu odpowiedziałem teoretycznie, a nie praktycznie :)

    powodzenia

    pzdr