    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieautoryzowany dostęp do serwera
    Date: Sat, 7 Aug 2004 22:12:52 +0200

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:cea1fc.bf9.ln@ziutka.router...

    > Owszem, ale skoro właściciele serwera na to pozwalają? Są chyba świadomi
    > co się dzieje. Czy jest tu jakieś przełamywanie zabezpieczeń? Czym to się
    > różni od sytuacji gdy łączę się z prywatnym serwerem www którego strony
    > naszpikowane są banerami a mam specjalnie wyłączoną obsługę np. flasha
    > czy w ogóle jakiejkowlwiek grafiki?

    Od końca odpowiem. Od tych stron z banderami różni się to tym, że wchodząc
    na nią bannery oglądasz, a używając tych sprytnych programów nie.

    Natomiast nie wiem, czy właściciele serwera na to pozwalają. Należało by ich
    pewnie spytać o to. W każdym razie baza danych na serwerze jest ich
    własnością, więc by z niej korzystać należy co najmniej uzyskać zgodę.
    Zaznaczam, że obowiązek ów należy do twórcy takiego programu. Ko0rzystający
    z niego mogą się nie orientować, na jakiej to zasadzie się kręci.

    > Wtedy per moja wcześniejsza analogia takie zarzuty możnaby postawić np.
    > twórcom przeglądarek.

    Nie, dokąd po prostu wyświetlają strony, które są dostępne publicznie. Im
    zarzut można by postawić dopiero w chwili, gdyby w celu szybszego
    wyświetlania używały jakiejś tam bazy danych łamiąc zasady dostępu do niej.

    > Z czego wynika nielegalność tego dostępu?

    Ciut poniżej sam odpowiedź na to pytanie zacytowałeś za mną.

    > Dużo takich programów to przedsięwzięcia niekomercyjne. Trudno wtedy chyba
    > będzie mówić o nieuczciwej konkurencji.

    > Polskie prawo autorskie zdaje się nie chroni algorytmów:
    > Art.1. u.2(1). Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są
    > objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz
    > koncepcje matematyczne.
    > Pewnie może podlegać to pod patent o ile istnieje.

    Tu możesz mieć rację. W chwili obecnej w jednej ze spraw oczekuję na opinię
    biegłego. Gdy ją otrzymam, to będę się mógł odnieść.

    > Ale ponownie, co w sytuacji niekomercyjnego programu? Art.12.1 mówi o
    > korzyściach. Poza tym wcale nie mam przekonania czy ustawa o ochronie BD
    > jest tu właściwa, bo istotą nie jest tu przetwarzanie rekordów tej bazy a
    > tylko dostęp do serwera. Rekordy przetwarza użytkownik a sama baza wydaje
    > się mieć charakter publiczny czyli de facto nie podlega w omawianym
    > zakresie ochronie (art.7). Aby art.7 nie miał zastosowania najpierw
    > należałoby wykazać nielegalność poboru tych danych, a to jest mocno
    > dyskusyjne.

    Ale zajrzyj do kodeksu karnego na definicję korzyści. Odbiega ona od takiego
    naturalnego życiowego rozumienia. To nie tylko wówczas, gdy dostaniesz
    pieniążki do ręki. Starczy, że dzięki Twojej działalności ktoś czegoś nie
    zapłaci. Moim zdaniem dało by się wywieś, że uzytkowanik takiego programu
    odnosi korzyść, bowiem mniej płaci za Internet (nie ma reklam), które
    zapychają łącze. Pewnie zysk niewielki, ale to jest wykroczenie, więc moim
    zdaniem przeszło by.