    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nieautoryzowany dostęp do serwera
    Date: Sat, 7 Aug 2004 09:14:52 +0800

    In article <cf13de$lv0$3@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Immer Unzufrieden" <i...@n...chce.spamu.polbox.w.domenie.com>
    > napisał w wiadomości news:cf0j8l$ms3$1@serwus.bnet.pl...
    > Uważam, że masz rację. Weźmy na przykład GG. Serwer jest przecież prywatny.
    > Program darmowy wyświetla reklamy. Istnieje w sieci kilka klonów GG oraz
    > kilka wtyczek / poprawek na samego GG, blokujących te reklamy. I aż dziwię
    > się, że autorzy tego programu jakoś tego nie zablokują. Bo przecież cały
    > biznes w tym wypadku właśnie na tym polega.

    Owszem, ale skoro właściciele serwera na to pozwalają? Są chyba świadomi
    co się dzieje. Czy jest tu jakieś przełamywanie zabezpieczeń? Czym to się
    różni od sytuacji gdy łączę się z prywatnym serwerem www którego strony
    naszpikowane są banerami a mam specjalnie wyłączoną obsługę np. flasha
    czy w ogóle jakiejkowlwiek grafiki?

    > Z tym, że ja raczej gotów byłbym postawić zarzuty Twórcom tych
    > konkurencyjnych programów z nieuczciwej konkurencji, niż użytkownikom.

    Wtedy per moja wcześniejsza analogia takie zarzuty możnaby postawić np.
    twórcom przeglądarek.

    > Użytkownik może się na tym nie znać i nie zdawać sobie sprawy, że program,
    > który używa korzysta nielegalnie z jakiegoś tam serwera. To wcale takie
    > oczywiste nie jest. Twórca programu sprawę z tego sobie na pewno zdaje.

    Z czego wynika nielegalność tego dotępu?

    > Fakt bezprawności takich praktyk można wywieść z art. 3.1 ust. o zw.
    > nieuczciwej konkurencji [uoznk] (obyczaj); 11.1 i 11.4 uoznk (wykorzystanie
    > cudzych informacji) - ale to droga cywilna.

    Dużo takich programów to przedsięwzięcia niekomercyjne. Trudno wtedy chyba
    będzie mówić o nieuczciwej konkurencji.

    > Po za tym najpewniej naruszono prawo autorskie twórcy systemu w tym
    > zakresie, w jakim dotyczy to jakiegoś tam formatu zakodowania danych na
    > serwerze. Bo nie ma silnych, i trzeba to rozgryźć i w taki sam sposób

    Polskie prawo autorskie zdaje się nie chroni algorytmów:
    Art.1. u.2(1). Ochroną objęty może być wylącznie sposób wyrazenia; nie są
    objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady dzialania oraz
    koncepcje matematyczne.
    Pewnie może podlegać to pod patent o ile istnieje.

    > pobierać dane. No i w tym zakresie narusza również ustawę
    > z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. I to nie tylko na
    > płaszczyźnie cywilnej, ale również jako wykroczenie (art. 12.1). Mam
    > nadzieję, że nie budzi wątpliwości fakt, że zbiór danych na serwerze takiego
    > GG jest bazą danych w rozumieniu art. 2 cytowanej ustawy.

    Ale ponownie, co w sytuacji niekomercyjnego programu? Art.12.1 mówi o
    korzyściach. Poza tym wcale nie mam przekonania czy ustawa o ochronie BD
    jest tu właściwa, bo istotą nie jest tu przetwarzanie rekordów tej bazy a
    tylko dostęp do serwera. Rekordy przetwarza użytkownik a sama baza wydaje
    sie mieć charakter publiczny czyli defacto nie podlega w omawianym
    zakresie ochronie (art.7). Aby art.7 nie miał zastosowania najpierw
    należałoby wykazać nielegalność poboru tych danych, a to jest mocno
    dyskusyjne.

    pozdrawiam

    --
    Marcin