  • 1. Data: 2006-11-28 02:09:47
    Temat: Nazwisko - ?
    Od: s...@g...pl

    Witam!
    1. Zona jak to jest w zwyczaju w tradycji przyjmuje nazwisko meza czy
    jest to prawnie uregulowane?
    2. Jesli tak to rozumie jeslu uprze sie zachowac panienskie to powstaje
    zawsze 2 czlonowe nazwisko. Maz w takim wypadku nie musi a nawet chyba
    nie moze dostawic do swojego rodowego nazwiska swojej zony, zgadza sie?
    3. Dziecko w takich wypadkach jakie nazwisko przyjmie?

  • 2. Data: 2006-11-28 03:10:02
    Temat: Re: Nazwisko - ?
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    <s...@g...pl> wrote in message
    ps.com...
    > Witam!
    > 1. Zona jak to jest w zwyczaju w tradycji przyjmuje nazwisko meza czy
    > jest to prawnie uregulowane?
    tak.
    Kodeks rodzinny i opiekunczy art 25.
    Każdy może pozostać przy swoim nazwisku, może zmienić nazwisko na nazwisko
    współmałżonka, lub połączyć oba nazwiska.
    Ale nie może być to nazwisko więcej niż dwuczłonowe.

    > 2. Jesli tak to rozumie jeslu uprze sie zachowac panienskie to powstaje
    > zawsze 2 czlonowe nazwisko.

    Jak wyżej. Może pozostać przy swoim panieńskim, może dołożyć drugi człon z
    nawiska męża, może zmienić na nazwisko męża.
    Mąż może zrobić to samo.

    > Maz w takim wypadku nie musi a nawet chyba
    > nie moze dostawic do swojego rodowego nazwiska swojej zony, zgadza sie?

    j.w.

    > 3. Dziecko w takich wypadkach jakie nazwisko przyjmie?

    nazwisko ojca jesli nie uzgodniono inaczej, natomiast zwykle na dokumentach
    przed słubem określa się jakie nazwisko będzie nosiło się po ślubie i
    jednoczesnie określa się czy dziecko będzie miało nazwisko ojca czy matki.
    Tak więc można i tak i tak.
    art 88 KRIO

  • 3. Data: 2006-11-28 14:18:13
    Od: h...@p...onet.pl

    Ona to dopiero ma problem :)

    Biathlonistka Małgorzta Ruchała:
    - Po ślubie na pewno nie będę nosiła dwuczłonowego nazwiska, mój narzeczony
    nazywa się Piotr Bosko
    .

  • 4. Data: 2006-11-28 22:56:20
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    s...@g...pl napisał(a):
    > Witam!
    > 1. Zona jak to jest w zwyczaju w tradycji przyjmuje nazwisko meza czy
    > jest to prawnie uregulowane?

    Jest to zwyczaj

    > 2. Jesli tak to rozumie jeslu uprze sie zachowac panienskie to powstaje
    > zawsze 2 czlonowe nazwisko. Maz w takim wypadku nie musi a nawet chyba
    > nie moze dostawic do swojego rodowego nazwiska swojej zony, zgadza sie?

    Maz moze przyjac rowniez nazwisko zony, moze miec dwuczlonowe rowniez :)

    > 3. Dziecko w takich wypadkach jakie nazwisko przyjmie?

    To jakie podalo sie podczas slubu :) W USC pytaja o to jakie nazwisko
    nosic beda dzieci.

    Jacek

  • 5. Data: 2006-11-29 16:38:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    castrol wrote:

    > To jakie podalo sie podczas slubu :) W USC pytaja o to jakie nazwisko
    > nosic beda dzieci.

    To już w chwili ślubu trzeba o tym decydować? Nie można potem? A co ze
    zmianą zdania?

  • 6. Data: 2006-11-29 21:58:09
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > To już w chwili ślubu trzeba o tym decydować? Nie można potem? A co ze
    > zmianą zdania?

    No my z zona, przy zgloszeniu sie do USC z checia wziecia slubu,
    musielismy w druczkach wypelnic wlasnie pole, jakie nazwisko beda nosic
    nasze dzieci, wiec pisze to z wlasnego doswiadczenia :P

    Jacek

  • 7. Data: 2006-11-30 00:57:55
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    > To już w chwili ślubu trzeba o tym decydować? Nie można potem? A co ze
    > zmianą zdania?

    Nie ma zmiany zdania.
    W przypadku niezdecydowania dziecko z automatu będzie miec nazwisko ojca.
    Ale raczej nie da się niezdecydowac, bo jest na to odpowiednia rubryczka
    więc pani wam nie przepuści.