  • 11. Data: 2006-04-02 23:05:31
    Temat: Re: Nagrywanie rozmow telefonicznych
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Mon, 3 Apr 2006 00:46:14 +0200, *<<>> Gozdek <<>>*
    <news:e0pk84$9c6$1@atlantis.news.tpi.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Arek" <a...@e...net> napisał w wiadomości
    >>

    > Dzieki, za oswiecenie.
    > Tzn, jakbym byl nauczycielem, to dzieciak bez problemu moze nagrywac
    > przebieg lekcji np w telefonie bez mojej wiedzy?

    A czemu nie? Może będzie chciał w domu utrwalić sobie materiał z lekcji?

    --
    Kaja

  • 12. Data: 2006-04-03 23:20:51
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    <<>> Gozdek <<>> napisał(a):
    > Użytkownik "Arek" <a...@e...net> napisał w wiadomości
    >>

    > Dzieki, za oswiecenie.
    > Tzn, jakbym byl nauczycielem, to dzieciak bez problemu moze nagrywac
    > przebieg lekcji np w telefonie bez mojej wiedzy?

    Troszkę się zagalopowałeś.
    Co innego nagrywać rozmowę, którą z kimś prowadzisz, a co innego
    nagrywać lekcję, wykład, czy koncert Piaska ;-)
    Te ostatnie przypadki trzeba bowiem oceniać także z punktu widzenia
    prawa autorskiego.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 13. Data: 2006-04-04 06:58:58
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    On 2006-04-03, Marta Wieszczycka <m...@N...pl> wrote:

> [...]
    > nagrywać lekcję, wykład, czy koncert Piaska ;-)
    > Te ostatnie przypadki trzeba bowiem oceniać także z punktu widzenia

    I jak wtedy wygląda kwestia nagrywania lekcji?

    Renata

  • 14. Data: 2006-04-04 09:30:58
    Od: "Jotte" <t...@w...pl>

    W wiadomości news:e0sant$rrj$1@nemesis.news.tpi.pl Marta Wieszczycka
    <m...@N...pl> pisze:

> [...]
    > nagrywać lekcję, wykład, czy koncert Piaska ;-)
    > Te ostatnie przypadki trzeba bowiem oceniać także z punktu widzenia
    Na rachunkach z przeprowadzonych przeze mnie szkoleń miałem wyszczególnione
    dwa elementy: wykłady i ćwiczenia. W przypadku wykładów koszt uzysku wynosi
    50% (sporo więcej niż za ćwiczenia), a zatem podatek jest mniejszy.
    Powiedziano mi, że to właśnie z tytułu praw autorskich.
    Zapytałem księgową w szkole gdzie byłem zatrudniony czy nie można by tak
    samo zrobić i nauczyciele zarabialiby trochę więcej. Okazało się, że nie,
    chociaż uzasadnienia nie pamiętam. Wątpię jednak, aby lekcja podpadała pod
    prawo autorskie.

    Jotte

  • 15. Data: 2006-04-04 21:09:06
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Marta Wieszczycka napisała:
    > Co innego nagrywać rozmowę, którą z kimś prowadzisz, a co innego
    > nagrywać lekcję, wykład, czy koncert Piaska ;-)

    To samo.

    > Te ostatnie przypadki trzeba bowiem oceniać także z punktu widzenia
    > prawa autorskiego.

    Oceniaj sobie śmiało, nawet z punktu widzenia prawa budowlanego.
    Nagrywać można, nie ma przepisu zabraniającego.

    -------------------+
    -------------------+

  • 16. Data: 2006-04-04 22:09:03
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

    > To samo.

    > Oceniaj sobie śmiało, nawet z punktu widzenia prawa budowlanego.
    > Nagrywać można, nie ma przepisu zabraniającego.

    Wypadałoby raczej napisać, że nic Ci o tym nie wiadomo.
    Nie zamierzam się tu zastanawiać, czy po prostu pomyliłeś ochronę praw
    autorskich z ochroną wizerunku, czy może wierzysz, że wszystko można
    oceniać tylko pod kątem jednego typu przepisów, czy może Twoja błędna
    interpretacja wynika z czego innego. Przeczytaj dokładnie ustawę o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jak Ci się nie chce, to możesz
    przeczytać wcześniejsze dyskusje na temat zakresu ograniczeń
    wynikających z prawa autorskiego w tej kwestii.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 17. Data: 2006-04-04 23:48:25
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Jotte napisał(a):

> [...]
    > chociaż uzasadnienia nie pamiętam. Wątpię jednak, aby lekcja podpadała pod

    Znam uczelnię, która także w odniesieniu do wykładów podpisuje umowy z
    zewnętrznymi wykładowcami (to ważne, bo w przypadku osób zatrudnionych
    pracodawca ma pewne uprawnienia, a tu już nie) bez słowa o prawach
    autorskich. Oczywiście uczelnia naraża się na problemy, bo prawa
    autorskie istnieją niezależnie od spełnienia przez autora jakichkolwiek
    formalności. To druga strona ma problem, jeśli nie zabezpieczyła się z
    tej strony.

    A wracając do Twojego przykładu, nie widzę powodu, dla którego ćwiczenia
    miałyby nie być objęte prawem autorskim, a wykłady owszem. Zerknij do
    art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 18. Data: 2006-04-04 23:54:03
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Renata Gołębiowska napisał(a):

    > I jak wtedy wygląda kwestia nagrywania lekcji?

    Było o tym niedawno na grupie w związku z nagrywaniem wykładów, zerknij
    do archiwum. W przypadku lekcji jest o tyle inaczej, że nauczyciel
    najprawdopodobniej jest zatrudniony przez szkołę, a zatem wchodzi tu w
    grę prawo decydowania ze strony dyrektora. Z punktu widzenia ucznia
    sprawa się nie zmienia - samowolnie lekcji nagrać nie może.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 19. Data: 2006-04-05 09:28:07
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e0v0kt$fjd$2@atlantis.news.tpi.pl Marta Wieszczycka
    <m...@N...pl> pisze:

    > A wracając do Twojego przykładu, nie widzę powodu, dla którego ćwiczenia
    > miałyby nie być objęte prawem autorskim, a wykłady owszem. Zerknij do
    > art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    Ja tę ustawę znam i wiem, o co Ci chodzi.
    Mimo to generalnie mam różne od Twojego stanowisko w kwestii interpretacji
    jej zapisów jako rzekomo skutkujących niemożnością legalnego (tj. nie
    naruszającego prawa) rejestrowania lekcji czy wykładu bez wiedzy i zgody
    prowadzącego.
    Niezależnie od problemu rozróżnienia wykładów od ćwiczeń - jeśli miałabyś
    rację i lekcja stanowiłaby przedmiot prawa autorskiego w rozumieniu ustawy,
    to dlaczego nauczyciele nie mają 50% kosztów uzyskania przychodu?

    Jotte

  • 20. Data: 2006-04-05 09:33:00
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w wiadomości

    > Jak Ci się nie chce, to możesz przeczytać wcześniejsze dyskusje na temat
    > zakresu ograniczeń wynikających z prawa autorskiego w tej kwestii.

    IMO takiego nagrania nie mozna rozpowszechniac, ale nagrywac na wlasny
    uzytek?? Ja nie widze przeciwskazan

    Jacek