    From: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nagrywanie bez zgody nagrywanego
    Date: Tue, 21 Apr 2009 20:55:58 +0200

    Dnia Tue, 21 Apr 2009 19:02:45 +0200, Arek napisał(a):

    > Od kiedy to nagrywanie rozmowy bez wiedzy rozmówcy narusza, którekolwiek
    > z tych rzeczy?

    A dlaczego by miało nie naruszać w niektórych przypadkach? Jeśli umawiam
    się z kolegą na piwo i opowiadam jaką mam fajną kochankę, to jeśli to nagra
    i będzie dawał do odsłuchania innym znajomym to narusza moje prawo do
    prywatności - mam prawo sam decydować co i komu mówię, więc skoro moją
    intencją nie było "mówienie szerszemu gronu" to nikt nie ma prawa decydować
    o tym za mnie. Takie są normy społeczne i prawo, a sąd to potwierdza. Grupa
    ma rację gdy piszą że samo nagrywanie jest dozwolone - bo jest, ale
    przecież jasne jest że nikt nie nagrywa ot tak dla siebie - zazwyczaj kryje
    się za tym jakiś cel - ujawnienie komuś kto tego by nigdy nie usłyszał od
    nagrywanego, użycie jako dowodu (dowód zdobyty nielegalnie może być użyty,
    ale nie powoduje to że staje się on "legalny").
    Dlaczego pracodawcy nie wolno nagrywać pracowników bez ich poinformowania
    - nie dlatego że sama czynność nagrywania jest niedozwolona, ale dlatego że
    może to służyć do kontrolowania ich w sposób przekraczający uprawnienia
    pracodawcy (ma szanować ich dobra osobiste).
    Więc w teorii na pytanie "czy można nagrywać" odpowiedź brzmi "tak", ale
    w praktyce należało by najpierw zapytać "po co nagrywasz?" i dopiero
    od tego uzależnić odpowiedź.

    Henry