  • 1. Data: 2004-10-27 20:19:21
    Temat: Nagrania dyktafonem @@@.
    Od: "MMas" <w...@p...onet.pl>

    Witam !
    mam zapytanie o nagrania dyktafonem rozmowy z kimś...
    Jak to jest traktowane w sprawach sądowych.
    Jeżeli z kimś rozmawiam, a ten ktoś wypiera się swoich
    wypowiedzi, a ja mam nagraną z nim rozmowę, bo inaczej się
    nie da, bo ktoś wypiera się tego co powiedział, jaką mam szasnsę,
    że w sprawie sądowej te nagrania będą uwzględnione?

    Dziękuję W.S.

  • 2. Data: 2004-10-27 20:23:29
    Temat: Re: Nagrania dyktafonem @@@.
    Od: "brat_trolunia" <k...@o...die.here.pl>

    Użytkownik "MMas" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam !
    > mam zapytanie o nagrania dyktafonem rozmowy z kimś...
    > Jak to jest traktowane w sprawach sądowych.

    W obecnych czasach kiedy istnieją inteligentne systemy syntezy mowy trudno
    odróżnić, czy faktycznie rozmowę nagrano, czy ją spreparowano w celu
    upierdolenia jakiegoś towarzysza. Wobec tego podobnie jak postingi
    internetowe (możliwość fałszowania danych wysyłającego - przykład ostatnio
    popularny robak MyDoom wysyłający emaile z wirusem z przypadkowo dobranymi
    adresami email i IP) nagrania rozmów nie mogą być dowodem w sprawie w
    obecnych czasach. A jeśli nawet to łatwo je może podważyć specjalista
    informatyk.

> [...]
    > nie da, bo ktoś wypiera się tego co powiedział, jaką mam szasnsę,
    > że w sprawie sądowej te nagrania będą uwzględnione?

    żadnej. Będzie to blef sędziów i twój. Może się gościu przyzna.

    brat_trola

  • 3. Data: 2004-10-27 20:23:42
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    MMas wrote:
    > mam zapytanie o nagrania dyktafonem rozmowy z kimś...
    > Jak to jest traktowane w sprawach sądowych.

    jak każdy inny dowód, podlega ocenie sądu

    zależy co biegły powie o nagraniu...
    i od pozostałych okoliczności

    KG

  • 4. Data: 2004-10-27 22:29:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MMas" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Nagranie jest dowodem o nieco wyższej "mocy" (jeśli można tak powiedzieć),
    jak zeznanie świadka przedstawiającego to nagranie. Ta nieco wyższa moc
    wynika z tego, że świadek zawsze może coś zapomnieć lub inaczej zrozumieć.
    Magnetofon tego błędu nie popełni.

    Oczywiście można podnosić zarzut, że nagranie zmontowano. Ale świadek też
    przecież teoretycznie może kłamać, a jednak sądy z tej formy dowodzenia
    prawdy nie rezygnują. No i w przypadku nagrania można powołać biegłego
    fonoskopa, który wyda opinie.

    W praktyce utarła się opinia, że wyższą moc dowodową ma nagranie na
    analogowym sprzęcie, niż cyfrowym. W sumie z niczego to nie wynika, ale
    zwracam na to uwagę. Jeśli jest możliwość wyboru, to lepiej nagrać na
    analogowym. No i prościej jako dowód dołączyć kasetę magnetofonową. Bo
    przecież całego cyfrowego magnetofonu się nie da. Oczywiście można to nagrać
    jako płytę, ale tu już różnie sądy reagują.

  • 5. Data: 2004-10-28 06:57:36
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    > Oczywiście można podnosić zarzut, że nagranie zmontowano.

    6kc?
    p.
    W,

  • 6. Data: 2004-10-28 19:56:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wirtualna" <w...@s...wp.pl> napisał w wiadomości

    > 6kc?

    Wiesz, ale z tym w praktyce równie bywa. Przynajmniej bywało, bo teraz sądy
    chyba mniej są podatne na takie sugestie.