    From: "KRZEM" <m...@s...pl000>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Na cholere biednemu Konstytucja?
    Date: Sun, 13 Jan 2002 08:45:37 GMT

    Użytkownik "Stary Wiarus" <s...@m...com> napisał w wiadomości
    news:fcd93bbc.0201121526.5998d568@posting.google.com
    | W sprawach o zrzeczenie sie obywatelstwa polskiego panstwo
    | kategorycznie zada od (juz niebawem bylego) obywatela
    | surrealistycznej, klopotliwej i kosztownej urzedowej gimnastyki.
    | Szczegoly patrz rozporzadzenie Prezydenta RP cytowane ponizej (Dz. U.
    | z 2000 r. Nr 18, poz. 231), zob.tez
    |
    | http://groups.google.com/groups?hl=en&th=3ed31f24431
    a4844&rnum=1

> [...]
    | szpiku kosci PRL-owska doktryna sprawowania wladzy, wedlug której
    | panstwo moze zazadac od obywatela czegokolwiek, co mu jego panstwowa
    | fantazja podyktuje, zas obywatel ma kazda panstwowa zachcianke
    | skrupulatnie wykonac. Ze nie wspomnimy juz o polskiej obsesji
    | panstwowej nadregulacji wszystkiego, czyli o doktrynie prawnej
    | autorytarnego panstwa maksymalistycznego. Wedle tej doktryny, panstwo
    | ma byc wszechmocne, wszystkowiedzace i wszechobecne. Obywatel zas ma
    | byc nie zadnym tam podmiotem prawnym, tylko przedmiotem, czyli

    Mówiąc o bełkocie mialem na myśli m.in powyższe

    | Na podstawie § 4 ust. 3, rozciagajacego przepisy wydane dla jednej
    | sytuacji prawnej na zupelnie inna sytuacje prawna ("stosuje sie
    | odpowiednio"), od osoby ubiegajacej sie o wyrazenie zgody prezydenta
    | na ZRZECZENIE sie obywatelstwa polskiego wymaga sie przedstawienia
    | wiekszosci dokumentów, jakie musi normalnie przedstawic osoba
    | ubiegajaca sie o NADANIE przez prezydenta obywatelstwa polskiego. Co w
    | tym zlego? Wszystko.

    Czyżby?

    | Artykul 34 ust.1 Konstytucji RP pozwala ustawodawcy na regulacje w
    | drodze ustawy szczególowego trybu NABYCIA obywatelstwa polskiego
    | inaczej niz przez urodzenie z rodziców bedacych obywatelami polskimi -
    | moca klauzuli "inne przypadki nabycia obywatelstwa polskiego okresla
    | ustawa", a zatem równiez na regulacje nabycia obywatelstwa polskiego
    | droga NADANIA przez prezydenta.

    Regulacja ustawowa nie musi byc oparta na konstytucyjnym upoważnieniu -
    ustawą można regulować wszystko - byleby nie było sprzeczne z Konstytucją.
    Większośc obowiązujących ustaw nie ma oparcia w Konstytucji. Rozporządzenie
    natomiast wymaga wyraźniego ustawowego upoważnienia i je znajduje co do
    całości swego zakresu - w ustawie o obywatelstwie polskim.

    | Natomiast Artykul 34 ust.2 Konstytucji RP nie pozwala ustawodawcy na
    | taka regulacje w drodze ustawy szczególowego trybu UTRATY obywatelstwa
    | polskiego, z powodu braku w ust. 2 równowaznej klauzuli.

    To delikatnie mówiąc - zbyt daleko posunięty wniosek. Konstytucja mówi o
    kompetencji Prezydenta RP do wyrażania zgody na zrzeczenie się obywatelstwa,
    a ustawa (która. powtarzam, nie musi znajdować w Konstytucji) zobowiązuje
    Prezydenta do określenia procedury - to chyba dobrze?

    | Jedynym
    | dozwolonym przez Konstytucje sposobem utraty obywatelstwa polskiego
    | jest wlasnowolne ZRZECZENIE sie go przez obywatela.

    Zgadza się, tyle że czynnośc ta nie jest skuteczna bez zgoy Prezydenta -
    wynika to z tego że obywatelstwo to więź dwustronna.

    | Dowcip ograniczania przez wladze wykonawcza RP swobody obywatelskiej
    | wlasnowolnego zrzeczenia sie obywatelstwa polskiego, zagwarantowanej w
    | art. 34 ust.2 Konstytucji RP, polega wiec na tym, ze panstwo
    | drobiazgowo reguluje proces zrzeczenia, którego, konstytucyjnie rzecz
    | biorac, regulowac nie ma prawa. Nie ma prawa, bo Konstytucja nie daje
    | prawa stanowienia, w drodze ustawy lub wydanych na podstawie ustawy
    | rozporzadzen, dodatkowych warunków przyjecia wniosku o zgode
    | Prezydenta RP na wlasnowolne zrzeczenie sie obywatelstwa (zgoda jest
    | wymagana na podstawie art 137 Konstytucji).

    Jak już wyżej pisałem ustawa nie musi znajdować upoważnienia do wydania w
    Konstytucji - musi byc z nią tylko zgodna, a w tym przypadku niezgodności
    czy też sprzeczności doszukać się niesposób.

    |Konstytucyjnym
    | ograniczeniem swoich uprawnien, zawartym w art. 34, wladza wykonawcza
    | RP zupelnie sie jednak nie przejmuje.

    Nie widzę tam takich treści.

    | Czy w tym nieszczesnym kraju NABYCIE i UTRATA obywatelstwa, NADANIE i
    | ZRZECZENIE to jedno i to samo? Konstytucja stanowi inaczej. Reguluje
    | te dwie kwestie osobno, w osobnych ustepach artykulu 34. Pozwala na
    | regulacje jednej z nich dodatkowymi przepisami, ale nie pozwala na
    | regulacje drugiej w taki sam sposób.

    A skąd taki wniosek?

    | Wladza wykonawcza RP natomiast upiera sie, ze bedzie w drodze ustawy i
    | rozporzadzenia Prezydenta RP regulowac OBIE te kwestie TAKIMI SAMYMI
    | przepisami.

    O ile dobrze pamiętam to stanowienie ustaw należy do władzy ustawodawczej.

    |W wielu krajach tego rodzaju naduzycie dostrzezono by juz
    | dawno i usunieto.

    Może jakieś konkrety?

    Marcin.