  • Data: 2007-06-16 02:58:39
    Temat: Re: NIezgodnośc towaru z umową... proszę o ocene
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 15.06.2007 sotb <s...@n...netu> napisał/a:
    > Hmm...
    > Według http://strefa.org/definicje/rekojmia.html
    > "Uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi:
    > (...) może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad (art. 561 Kodeksu
    > cywilnego),"
    >
    > Sprzedawca nie jest tutaj wytwórcą rzeczy, więc jest to "rzecz oznaczona co
    > do gatunku".

    To czy rzecz jest oznaczona co do gatunku czy co do tożsamości nie zalezy
    od tego kto jest wytwórcą tej rzeczy. Skrajne przykłady: Jeśli kupisz
    obraz, oryginał, nie bezposrednio od autora, to jest to bezspornie
    rzecz oznaczona co do tożsamości. A jak kupupisz kilo ziemniaków od
    rolnika to i tak te ziemniaki będą rzeczą oznaczoną co do gatunku. Problem
    w tym, że kiedyś przeczytałem jedno mądre opracowanie w który podano dwa
    sprzeczne ze sobą wyroki SN odnośnie czy samochód to rzecz oznaczona co do
    gatunku czy tożsamości. Od tego czasu mi się myli.

    Ale wiesz co, tak po chwili zastanowienia jaki jest tego wszystkiego
    cel, to raczej faktycznie taki telefon jest oznaczony co do gatunku bo
    zapewne chodzi o to, że niektóre rzeczy po prostu nie dadzą się wymienić
    i trudno wtedy żądać wymiany.
    Tak, że masz rację z tym, że nadal pozostaje chyba otwarta kwestia czy
    sprzedawca musi zaspokoić to żądanie w pierwszym podejściu o ile tylko
    dokona niezwłocznie naprawy

    --
    Marcin