    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mondraliński ZUS
    Date: Fri, 14 Mar 2003 00:57:53 +0100

    On Thu, 6 Mar 2003, mokrymir wrote:

    >+ Przez ostatnie dwa tygodnie jestem na zasiłku chorobowym . Prowadzę małą ,
    >+ jedno osobową firmę . Zawsze i bez przerwy płaciłem składki .
    >+ I w dniu dzisiejszym otrzymałem pismo że od 01.01.1999 r ubezpieczenie
    >+ chorobowe ustało . Powód . Opóźnienie w uiszczeniu składki za miesiąc
    >+ styczeń 1999r. Termin upłynął 12 .01.1999 r. Tak może i upłynął . Zasiłek
    >+ nie zostanie przyznany. Na żądanie Pana zostanie wydana formalna decyzja
    >+ odmowna z podaniem środków odwoławczych .

    Rozumiem irytację.
    Podejdź do sprawy spokojnie: o ile wiem opisywano taki tok:
    - zapytać czy są skłonni zastosować "przywrócenie terminu".
    Załóżmy że nie.
    - zażądać owej formalnej decyzji
    - zażądać od ZUS (na piśmie) zwrotu niesłusznie pobranej składki.
    Wg opisów (chyba w GP, chyba stamtąd pamiętam algorytm :)), na 99,8%
    ZUS odmówi lub będzie milczał (dlatego musi być "na piśmie",
    z potwierdzeniem złożenia dokumentu).
    - wtedy do sądu (NSA, zdaje się). Zdaniem opisu w artykule -
    na 99,8% sprawa jest wygrana, o ile czegoś nie "zawalisz".

    Po prostu - skoro ubezpieczenie wygasło (a ZUS to przyznaje)
    to "kasował cię" niesłusznie - i tyle.
    [...]
    >+ Wszystko w literze prawa , i jest OK. A ja zbrodniarz dwu dniowy , który
    >+ naraziłem emerytów i rencistów na deficyt 0,86 gr. muszę ponieść karę
    >+ za swój niecny postępek. Tak ZUS przytoczył paragraf jaki pogwałciłem .
    >+ Nie chodzi mi nawet o ten tysiąc złotych . Czuję się jakby mi ktoś napluł
    >+ w twarz . Nie raz ta składka , była całym moim dochodem . I jak tresowany
    >+ piesek zanosiłem ją do ZUSu

    Rozumiem cię :)
    Ale to że się zapieniłeś nie pomoże :(
    A prawo ktoś stanowił... i ktoś tego kogoś wybrał.
    [...]

    pzdr, Gotfryd