  • 11. Data: 2007-10-23 21:44:25
    Temat: Re: Mieszkanie własnościowe i dług w banku.
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Wszystkie przykłady które podajesz zawierają magiczne słowo: "lokator".
    > A mowa o właścicielu.

    Ale to było spółdzielcze (lokatorskie, zakładam) i zostało
    przekształcone (więc teraz pewnie własnościowe), więc właścicielem jest
    spółdzielnia.

    A gdyby nawet była to wydzielona własność, to taki właściciel byłby też
    i lokatorem - podobnie jak właściciel samochodu może być jego kierowcą
    czy pasażerem.

  • 12. Data: 2007-10-23 22:28:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Oct 2007, Andrzej Lawa wrote:

    > Ale to było spółdzielcze (lokatorskie, zakładam) i zostało
    > przekształcone (więc teraz pewnie własnościowe), więc właścicielem jest
    > spółdzielnia.

    OK, słuszne, tyle że samo prawo jest zbywalne.
    Pytam jak ono staje się "obciążone" przy zbyciu przez komornika?
    Choć trzeba przyznać, że w przypadku jak nie jest właścicielem mieszkania
    mamy zagwozdkę (a ściślej ja mam).

    > A gdyby nawet była to wydzielona własność, to taki właściciel byłby też
    > i lokatorem

    Nie bardzo :(
    Lokator to ktoś kto mieszka w CZYIMŚ mieszkaniu!
    Definicja:

    Art. 2
    1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:

    1) lokatorze - należy przez to rozumieć najemcę lokalu lub osobę używajšcš
    lokal na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własnoœci,

    > - podobnie jak właściciel samochodu może być jego kierowcą
    > czy pasażerem.

    Ale to nie ma nic do rzeczy, czy jest najemcą (lub innym użytkującym)
    lecz nie właścicielem. A podział biegnie właśnie w tym kryterium:
    lokator to nie właściciel.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-10-23 22:35:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Oct 2007, Jotte wrote:

    > Tak jest. Gdy mieszkanie zostanie sprzedane przez komornika właścicielem jego
    > będzie nabywca. Dotychczasowy właściciel stanie się lokatorem (tak to widzę
    > bez upierania się).

    Przyznam, że też się nie będę upierał.
    Ale on status lokatora dopiero DOSTANIE, jak się NIE WYPROWADZI
    i "posiądzie", ale już NIE będąc właścicielem.
    W momencie zakupu żadnych praw nie ma, bo w lokalu przecież (jako
    lokator) nie przebywał (jeszcze) więc nie "posiadał", najmu nie
    zawarł czyli umownie też nie ma prawa...

    > Skonkretyzuj pytanie.

    Kupujesz mieszkanie od komornika. W mieszkaniu przebywa*ł* właściciel.
    W dniu sprzedaży on się znienacka "pojawia znikąd" - nie był lokatorem,
    nie ma umowy, nic nie ma na podstawie czego mógłby powiedzieć "ja
    tu mieszkam".
    Jedyne prawo - ochrona posiadania - mogłoby być miejsce, jeśliby NIE
    obowiązywała zasada, że co jest kupione od komornika NIE JEST obciążone
    żadnymi zobowiązaniami.
    Co ją łamie, jaki przepis?

    > To zupełnie inna sprawa. Jest to kwestia zdolności kredytowej tej osoby z
    > punktu widzenia ewentualnego kredytodawcy.
    > No i zauważ różnicę między kredytem a pożyczką.

    Sporna jest, bo jedni powiadają, że kredyt jest "celowy" (jakby pożyczka
    nie mogla być), inni że jest "ze środków nie własnych" (a pożyczka
    z własnych, do czego się skłaniam, ale nazewnictwo stosowane przez
    bani też niekoniecznie przystaje :)) :)

    W którą stronę mam widzieć tę różnicę?

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2007-10-23 22:39:17
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    cja&id=23563
    iczenia
    84093,8.html

    > Wszystkie przykłady które podajesz zawierają magiczne słowo: "lokator".
    > A mowa o właścicielu.

    Czy "właściel mieszkania własnościowego", czyli posiadacz spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu, nie jest przypadkiem lokatorem?

    p. m.

  • 15. Data: 2007-10-23 22:46:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Oct 2007, mvoicem wrote:

    > Czy "właściel mieszkania własnościowego", czyli posiadacz spółdzielczego
    > własnościowego prawa do lokalu, nie jest przypadkiem lokatorem?

    Być może, bo w ustawie "o ochronie praw" jest taki zapis:
    8. W wypadku stosunków prawnych, które nie ustajš przez wypowiedzenie,
    a w szczególnoœci w wypadku spółdzielczego prawa do lokalu, nie jest
    dopuszczalne ustanie stosunku prawnego w sposób i z przyczyn mniej
    korzystnych dla lokatora niż to wynika z przepisów tego artykułu.

    Nie ma podziału na "spółdzielcze lokatorskie" i "spółdzielcze
    własnosciowe".
    Z drugiej strony, to w dniu sprzedaży owo prawo ma być "nieobciążone".
    Wynikałoby, że mamy "nieobciążone" prawo do "obciążonego" lokalu.
    Przyznam że sam się zgubiłem :(

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2007-10-24 02:17:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Art. 2
    > 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    >
    > 1) lokatorze - należy przez to rozumieć najemcę lokalu lub osobę używajaca
    > lokal na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własnosci,

    A, takie buty...Ale też jest wyjście - po licytacji osoba zajmująca
    lokal właścicielem już nie jest.

    Więc użytkowanie lokalu wynika z trwającego posiadania w dobrej wierze.
    Wcześniej wynikało owszem - z prawa własności. Ale po licytacji już taki
    delikwent właścicielem nie jest.

    Czy można przeprowadzić eksmisję _przed_ pozbawieniem właściciela prawa
    własności do lokalu?

  • 17. Data: 2007-10-24 03:29:19
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    szerszen pisze:
    a wlasciciele mieszkania
    > nie podlegaja ochrnie, jakiej podlegaja najemcy, jak trafisz na skr..
    > komornika, wyeskmituje was na bruk bo ma takie prawo

    nie ma

    KG

  • 18. Data: 2007-10-24 06:00:13
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > nie ma

    przynajmniej w kwestii domow, komornicy maja odmienne zdanie od ciebie

  • 19. Data: 2007-10-24 07:33:37
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Jotte pisze:
> [...]
    > Tak jest. Gdy mieszkanie zostanie sprzedane przez komornika właścicielem
    > jego będzie nabywca. Dotychczasowy właściciel stanie się lokatorem (tak

    Niedawno na tej grupie "Marek" podał poniższy przepis:

    USTAWA z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali
    Art 16 ust 2
    Właścicielowi, którego lokal został sprzedany, nie przysługuje prawo do
    lokalu zamiennego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 20. Data: 2007-10-24 08:28:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Oct 2007, Andrzej Lawa wrote:

    > Czy można przeprowadzić eksmisję _przed_ pozbawieniem właściciela prawa
    > własności do lokalu?

    Jak ktoś wie niech się pochwali :)
    Takoż w sprawie, czy występuje "ciągłość posiadania" MIMO faktu sprzedaży
    poprzez komornika.
    Bo mi się wydaje, ze instytucja "zwolnienia z obciążeń" ma na celu
    właśnie przerwanie tej ciągłości. Ale przyznam że nie wiem jakie są
    haki w obie strony.

    pzdr, Gotfryd