  • 1. Data: 2008-02-07 19:40:33
    Temat: Mieszkanie i przekazanie synowi
    Od: "Franek" <n...@w...pl>

    Witam

    Rodzice maja mieszkanie spodzielcze wlasnosciowe. Mama chce zebym byl tam
    zameldowany bo jesli kiedys umra, z automatu to mieszkanie bedzie moja
    wlasnoscia.
    Mam brata ale jemu nie chca dac tego mieszkania.

    Czy maja racje? Czy moje zameldowanie tam wystarczy?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-02-07 19:44:45
    Temat: Re: Mieszkanie i przekazanie synowi
    Od: "bulit" <t...@t...pl>

> [...]
    > wlasnoscia.
    > Mam brata ale jemu nie chca dac tego mieszkania.
    >
    > Czy maja racje? Czy moje zameldowanie tam wystarczy?

    To na pewno nie wystarczy. Mogą przepisać mieszkanie na Ciebie w darowiznie,
    mogą sporządzić testament. Wydaje mi się, że bart i tak będzie miał do tego
    prawo. Jest jeszcze opcja wydziedziczenia go przez rodziców. Moze ktos mnie
    poprawi w dalszych postach :)

  • 3. Data: 2008-02-07 19:47:43
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Franek napisał(a):
    > Witam
    >
    > Rodzice maja mieszkanie spodzielcze wlasnosciowe. Mama chce zebym byl tam
    > zameldowany bo jesli kiedys umra, z automatu to mieszkanie bedzie moja
    > wlasnoscia.

    Możesz podać podstawę prawną tego "automatu"?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-02-07 19:52:37
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    bulit napisał(a):

> [...]
    > prawo. Jest jeszcze opcja wydziedziczenia go przez rodziców. Moze ktos mnie

    Jak zapiszą w testamencie tylko jednemu synowi, albo na 10 lat przed
    ich śmiercią dokonają darowizny, to bratu należy się zachowek.

    Teoretycznie można spróbować: darować synowy 1% mieszkania (wchodzi
    potem do zachowku, ale to nieistotne), a potem przeprowadzić dobrowolne
    zniesienie współwłasności (czy jak to się nazywa), czyli syn będzie 100%
    właścicielem mieszkania, a brat w praktyce nie będzie miał roszczenia o
    zachowekdo tego 1% darowizny.

    Oczywiście zameldowanie (lub jego brak) nie ma tutaj znaczenia.

  • 5. Data: 2008-02-07 19:53:30
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    bulit napisał(a):

> [...]

    zniesienie współwłasności (czy jak to się nazywa), czyli syn będzie 100%
    właścicielem mieszkania, a brat w praktyce nie będzie miał roszczenia o
    zachowek (tylko do tego 1% darowizny).

  • 6. Data: 2008-02-07 19:55:20
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Franek napisał(a):
> [...]
    > wlasnoscia.
    > Mam brata ale jemu nie chca dac tego mieszkania.
    >
    > Czy maja racje? Czy moje zameldowanie tam wystarczy?

    Zameldowanie jest tylko urzędowym poświadczeniem miejsca pobytu danej
    osoby i nie daje żadnych praw do danego lokalu.

  • 7. Data: 2008-02-07 20:25:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Jak zapiszą w testamencie tylko jednemu synowi, albo na 10 lat przed ich
    > śmiercią dokonają darowizny, to bratu należy się zachowek.

    Nie ma limitu 10 lat.

  • 8. Data: 2008-02-07 20:28:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Franek wrote:
> [...]
    > wlasnoscia.
    > Mam brata ale jemu nie chca dac tego mieszkania.
    >
    > Czy maja racje? Czy moje zameldowanie tam wystarczy?

    Mama nie ma racji. Zamledowanie lub jego brak nic to nie pomoże i nic
    się nie dzieje z automatu.

    Mogą ci to mieszkanie darować teraz jak mają ochotę, albo mogą (każdy
    oddzielnie najlepije notarialnie) sporządzić testamenty, w których
    zapisują ci to mieszkanie.

    W jednym i drugim przypadku nie ominie cię zachowek dla brata jeśli ten
    o niego się upomni. Będzie to połowa tego co by dostał, czyli w tym
    przyopadku dostałby połowę mieszkania, czyli zachowego będzie 1/4
    WARTOŚCI mieszkania i tyle ewentualnie będziesz musiał mu odpalić.

  • 9. Data: 2008-02-07 23:06:03
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On 7 Lut, 20:53, Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> wrote:

    >    Teoretycznie można spróbować: darować synowy 1% mieszkania (wchodzi
    > potem do zachowku, ale to nieistotne), a potem przeprowadzić dobrowolne
    > zniesienie współwłasności (czy jak to się nazywa)

    Nieodpłatne zniesienie współwłasności nie jest darownizną na rzecz
    pozostałych współwłaścicieli?

  • 10. Data: 2008-02-07 23:34:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Paweł Marcisz wrote:

    > Nieodpłatne zniesienie współwłasności nie jest darownizną na rzecz
    > pozostałych współwłaścicieli?

    jawnie zwolnione z podatku w ustawie (pod warunkami, ale jest).