    From: "Szymon" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Majątek odrębny i wspólny.
    Date: Thu, 18 May 2006 09:31:04 +0200

    Użytkownik "Lookasik" <l...@c...poczta.fm> napisał w wiadomości
    news:e4h6mi$osn$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > tak... istotny jest moment powstania zobowiazania.. wtedy byla wspolnosc
    > wiec odpowiedacie oboje. przepisy musza chronic wierzycieli... zbyt latwo
    > byloby uwolnic sie od odpowiedzialnosci gdyby wystarczylo zrobic
    > rozdzielnosc po powtaniu zobowiazania. to co napisales oczywiscie jest
    > sluszne ale sprawa wyglada tak.. ze wierzyciel nadal moze skierowac
    > egzekucje do majtku odrebnego dluznika i tego , ktory byl wspolny kiedys
    > /oczywsicie uprasczamy sytuacje i nie wdjaemy sie we wczesniejsza
    > odpowiedzialnosc ... czy byla zgoda czy nie, klauzula wykonalnosci itd
> [...]

    Lookasik, nie trafiasz w sedno.

    Ja rozwodzę się nad jedną rzeczą, odpowiedzialnością z poszczególnych
    majątków. Jak czytam te przepisy to wydaje mi się, że
    1) Wierzyciel może dochodzić z majątku odrębnego dłużnika
    2) Wierzyciel może dochodzić z majątku wspólnego z pewnymi zastrzeżeniami
    3) Wierzyciel nie może dochodzić z majątku odrębnego małżonka dłużnika

    Oczywiście są niuanse co do długu powstałego, udziału współmałżonka itd, ale
    ja piszę generalnie.

    Szymon