  • 11. Data: 2005-08-09 08:18:02
    Temat: Re: MPK - znow...
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tobi napisał(a):

    > Pozwać.

    O?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 12. Data: 2005-08-09 08:27:04
    Od: "TMK" <n...@s...pl>

    Przemek R napisał:

    > ale naleznosc splacona i w dalszym ciagu wymuszana
    > to juz jest wyludzenie

    żonie wierzę na 99%, 1% że miała w tych latach jeszcze jakieś złapanie. Kochana
    istotka, ale roztrzepana była niesamowicie - do slubu, teraz nawet potrafi
    oszczędzać :)

    --
    Pozdrawiam, TMK

  • 13. Data: 2005-08-09 08:33:44
    Od: "TMK" <n...@s...pl>

    Liwiusz napisał:

    > Art. 77 prawa przewozowego.

    masz rację, myślę że to wystarczy do spławienia ewentualnych natrętów

    Poniższe może innym się przyda :)

    cyt. ze strony:
    http://www.adwokat.com/artykuly/prawo_przewozowe.sht
    ml

    "Przedawnienie roszczeń z tytułu zapłaty należności przewozowych, zgodnie z treścią
    art. 77 ust. 1 i 3 pkt 4 Prawa przewozowego, następuje z upływem roku od dnia, w
    którym zapłata powinna była nastąpić. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od
    dnia wniesienia reklamacji lub wezwania do zapłaty, do dnia udzielenia odpowiedzi na
    reklamację lub wezwania do zapłaty, nie dłużej jednak niż na okres 3 miesięcy (art.
    77 ust. 4 w związku z art. 75 ust. 1 i 2 Prawa przewozowego)."

    i sama ustawa:

    Art. 75.

    1. Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie ustawy lub przepisów
    wydanych w jej wykonaniu przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu drogi
    reklamacji, przewoźnikowi zaś - po bezskutecznym wezwaniu zobowiązanego do zapłaty.

    2. Reklamacje lub wezwanie do zapłaty uważa się za bezskuteczne, jeżeli dłużnik
    nie zapłacił dochodzonych należności w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia
    reklamacji lub wezwania do zapłaty.

    Art. 77.

    1. Z zastrzeżeniem ust. 2 oraz art. 78 roszczenia dochodzone na podstawie
    ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu przedawniają się z upływem roku.

    2. Roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie, która nie spowodowała ubytku lub
    uszkodzenia przesyłki, przedawniają się z upływem 2 miesięcy od dnia wydania
    przesyłki.

    3. Przedawnienie biegnie dla roszczeń z tytułu:

    1. utraty przesyłki - od dnia, w którym uprawniony mógł uznać przesyłkę za
    utraconą,

    2. ubytku, uszkodzenia lub zwłoki w dostarczeniu - od dnia wydania przesyłki,

    3. szkód nie dających się z zewnątrz zauważyć - od dnia protokolarnego
    ustalenia szkody,

    4. zapłaty lub zwrotu należności - od dnia zapłaty, a gdy jej nie było - od
    dnia, w którym powinna była nastąpić,

    5. niedoboru lub nadwyżki przy likwidacji przesyłek - od dnia dokonania
    likwidacji,

    6. innych zdarzeń prawnych - od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.

    4. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji lub
    wezwania do zapłaty do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację lub wezwania do
    zapłaty i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej jednak na okres przewidziany do
    załatwienia reklamacji lub wezwania do zapłaty.

    --
    Pozdrawiam, TMK

  • 14. Data: 2005-08-09 09:25:07
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Liwiusz wrote:

    > Art. 77 prawa przewozowego.

    To ja mam jeszcze pytanie: czy jeżeli dług jest spłacany w tym okresie
    (np. kara za przejazd 120 zł, wpłacam 12 zł miesięcznie), sąd może
    "wysłać" komornika?

    --
    Filip.----------------------------------------------
    ----------------

  • 15. Data: 2005-08-09 09:55:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Filip Ozimek napisał(a):

> [...]
    >

    > To ja mam jeszcze pytanie: czy jeżeli dług jest spłacany w tym
    > okresie (np. kara za przejazd 120 zł, wpłacam 12 zł miesięcznie), sąd

    Nie, w Polsce sąd nie zajmuje się wysyłaniem komornika w celu
    egzekwowania cudzych należności.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 16. Data: 2005-08-09 10:10:33
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Liwiusz wrote:

    > Nie, w Polsce sąd nie zajmuje się wysyłaniem komornika w celu
    > egzekwowania cudzych należności.

    No w każdym razie, chodziło mi o coś innego: co robi/powinno robić w
    takim wypadku MPK? W jaki sposób będzie próbowało upomnieć się o karę za
    przejazd bez ważnego biletu?

    --
    Filip.----------------------------------------------
    ----------------

  • 17. Data: 2005-08-09 10:19:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Filip Ozimek napisał(a):

    > No w każdym razie, chodziło mi o coś innego: co robi/powinno robić w
    > takim wypadku MPK? W jaki sposób będzie próbowało upomnieć się o karę za
    > przejazd bez ważnego biletu?

    Może złożyć pozew do sądu, sąd wyda wyrok w którym zobowiąże Cię do
    zapłaty kary pomniejszonej o to, co zapłaciłeś do dnia wyroku (plus
    odsetki). Dalej MPK może pójść do komornika, choćbyś spłacał dalej w
    ratach, i egzekwować choćby ostatnie 12zł (plus koszty sądowe i komornicze).

    Nie jest prawdą, że spłacanie wierzyciela w ratach uniemożliwia
    natychmiastowe dochodzenie pozostałej należności na drodze sądowej i
    komorniczej.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 18. Data: 2005-08-09 10:41:15
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Liwiusz wrote:

    > Nie jest prawdą, że spłacanie wierzyciela w ratach uniemożliwia
    > natychmiastowe dochodzenie pozostałej należności na drodze sądowej i
    > komorniczej.

    A czy spłacanie wierzyciela w ratach może wstrzymać wykonanie przez
    komornika?

    --
    Filip.----------------------------------------------
    ----------------

  • 19. Data: 2005-08-09 10:57:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Filip Ozimek napisał(a):

    > A czy spłacanie wierzyciela w ratach może wstrzymać wykonanie przez
    > komornika?

    Nie w tej części, która nie została jeszcze spłacona.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 20. Data: 2005-08-10 15:33:03
    Od: "Maverick31" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Tomasz Lam [ZuLu]" <t...@w...info.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Najpierw rozprawa w trybie nakazowym (tak bywa najczęściej), później
    > komornik.

    Rozprawa przerywa bieg przedawnienia zatem jesli byla wczesniej niz przed
    uplywem 3 lat to wszystko jest ok.- o ile nic sie nie zmienilo w prawie

    > postraszyć złozeniem w Prokuraturze doniesienia o próbie wyłudzenia.

    Na zone chcesz zlozyc zawiadomienie ?? Ze okradla przewoznika nie placac
    naleznosci za przewoz??

    Pozdrawiam Maver