  • 1. Data: 2002-02-08 23:09:12
    Temat: MANDAT drogowy
    Od: "Alki" <a...@b...gnet.pl>

    witam
    chcialbym sie dowiedziec jaki jest czas waznosci mandatu drogowego
    nalozonego przez, po jakim czazsie ulega on przedawnieniu, czy wogole ulega
    przedwanieniu.

  • 2. Data: 2002-02-09 08:04:22
    Temat: Re: MANDAT drogowy
    Od: "Joogi" <a...@s...com>

    Użytkownik "Alki" <a...@b...gnet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > chcialbym sie dowiedziec jaki jest czas waznosci mandatu drogowego
    > nalozonego przez, po jakim czazsie ulega on przedawnieniu, czy wogole

    Nie jestem prawnikiem ale wydaje mi się że sprawa przedawnień wygląda tak :

    1) Gdy sprawa dotyczy roszczeń niemajątkowych - brak przedawnienia
    2) Gdy sprawa dotyczy roszczeń majątkowych - 10 lat, ale :
    a) Gdy są to roszczenia okresowe (np.Czynsz) - przedawnienie - 3 lata
    b) Gdy wierzycielem jest podmiot gospodarczy - 3 lata
    c) Dla specyficznych umów lub instytucji mogą mieć zastosowanie odrębne
    przepisy KC...

    Reasumując wydaje mi się, że wierzycielem mandatu jest urząd wojewódzki
    który chyba także jest podmiotem gospodarczym - jeżeli tak to bieg
    przedawnienia rozpoczyna się w dniu upłynięcia terminu płatności (7dni) a
    kończy po 3 latach od tej daty...

    --
    Joogi

  • 3. Data: 2002-02-09 10:49:06
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

> [...]
    > który chyba także jest podmiotem gospodarczym - jeżeli tak to bieg
    > przedawnienia rozpoczyna się w dniu upłynięcia terminu płatności (7dni) a

    Mandat to grzywna a nie pozyczka wiec wierzyciela zadnego nie ma.

    Leszek

  • 4. Data: 2002-02-09 11:39:28
    Od: "Joogi" <a...@s...com>

    Użytkownik "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości
    > Mandat to grzywna a nie pozyczka wiec wierzyciela zadnego nie ma.

    Byćmoże popadłem w błędny tok rozumowania...
    Ale czy grzywna nie jest zobowiązaniem ? Dlaczego od zaległych mandatów
    naliczane są odsetki karne ?
    --
    Joogi

  • 5. Data: 2002-02-10 09:52:17
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    > witam
    > chcialbym sie dowiedziec jaki jest czas waznosci mandatu drogowego
    > nalozonego przez, po jakim czazsie ulega on przedawnieniu, czy wogole ulega
    > przedwanieniu.

    Nie wiem, co masz na myśli pod pojęciem "czas ważności". Jeśli czas, w jakim
    niezapłacony mandat może być ściągany, to nie liczyłbym na zbyt wiele szczęścia, bo
    ostatnio coraz częściej mandaty takie ściąga urząd skarbowy z Twojego podatku (np. z
    należnego Ci zwrotu). A ogólnie Kodeks wykroczeń:
    "Art 45.
    § l. Karalność wykroczenia ustaje, jeżeli od czasu jego po pełnienia upłynął rok;
    Jeżeli w tym okresie wszczęto postępowanie, karalność wykroczenia ustaje z upływem 2
    lat od popełnienia czynu.
    § 2. W razie uchylenia prawomocnego rozstrzygnięcia, przedawnienie biegnie od daty
    uchylenia rozstrzygnięcia.
    § 3. Orzeczona kara lub środek karny nie podlega wykonaniu, jeżeli od daty
    uprawomocnienia się rozstrzygnięcia upłynęły 3 lata.
    Art, 46.
    § l. Ukaranie uważa się za niebyłe po upływie 2 lat od wykonania, darowania lub
    przedawnienia wykonania kary.
    § 2. Jeżeli ukarany przed upływam okresu przewidzianego w § 1 popełnił nowe
    wykroczenie, za które wymierzono mu karę aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny,
    ukaranie za oba wykroczenia uważa się za niebyłe po upływie 2 lat od wykonania,
    darowania albo od przedawnienia wykonania kary za nowe wykroczenie.
    § 3. Jeżeli orzeczono środek karny, uznanie ukarania za niebyłe me może nastąpić
    przed jego wykonaniem, darowaniem albo przedawnieniem wykonania."

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 6. Data: 2002-02-10 16:36:57
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Joogi" <a...@s...com> napisał:

    >Dlaczego od zaległych mandatów naliczane są odsetki karne ?
    Odsetki NIE sa naliczane !

    Artur Golański

  • 7. Data: 2002-02-12 07:16:49
    Od: "Sebastian Dzwig, CZGSA" <d...@c...pl>

    Witam
    Z tego co się orientuję mandat ulega przedawnieniu po trzech latach ale
    ręczę, że w tym czasie pojawi się komornik po pieniądze i odstetki.
    Z poważaniem Sebastian

  • 8. Data: 2002-02-12 08:23:28
    Od: "Sebastian Dzwig, CZGSA" <d...@c...pl>

    Odsetki od mandatu są naliczane, fakt, że jest to "śmieszna" kwota. Swoją
    wiedzę opieram na znajomym do którego przyszedł komornik pobierając opłatę
    za mandat drogowy plus odsetki w wysokości około 5 złotych. Wysokość odsetek
    jest niewielka ale jest.
    Z poważaniem Sebastian

  • 9. Data: 2002-02-12 19:46:43
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Sebastian Dzwig, CZGSA" <d...@c...pl> napisał:

    >Odsetki od mandatu są naliczane,
    NIE sa naliczane !

    >wysokości około 5 złotych.
    Sa to tylko koszty przewidziane prawem dla komornika
    Artur Golański

  • 10. Data: 2002-02-12 19:59:15
    Od: "Joogi" <a...@s...com>

    Użytkownik "Artur Golański" <A...@k...net.pl> napisał w wiadomości

    > NIE sa naliczane !

    > Sa to tylko koszty przewidziane prawem dla komornika

    Gdy ja płaciłem zaległość u komornika w US, tenże nazwał te "5zł" -
    odsetkami...

    --
    Joogi