eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoLicencja na odtwarzanie prywatne muzyki / filmu wraz z płytą › Re: Licencja na odtwarzanie prywatne muzyki / filmu wraz z płytą
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 19 Feb 2013 10:27:00 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Licencja na odtwarzanie prywatne muzyki / filmu wraz z płytą

    On Mon, 18 Feb 2013, Jakub Anderwald wrote:

    > Poza tym, zgodnie z Twoimi cytatami poniżej,
    > taka płyta powinna dawać licencję na max 5 lat odsłuchiwania,
    > co już jest bzdurą :)

    Wcale nie odkrywasz koła, stwierdzając, że ustawowe "niespodzianki"
    skutkują bzdurnymi skutkami przy prostych czynnościach prawnych.
    Tak po prostu jest, witamy w Polsce :>
    FYI: mi wychodzi, że np. licencje MS stwierdzające, że są zawierane
    w momencie instalacji oprogramowania, rozwiązują sprawę prosto:
    wystarczy raz na 5 lat przeinstalować Windows.
    Masz system chodzący dłużej niż 5 lat - popełniasz czyn karalny :P

    > Przekopałem ustawę, ale tam jest tak mało, w dodatku zakłada ona,
    > że jednak jakaś umowa licencyjna występuje,

    Tak właśnie.
    Licencja musi być, może być dorozumiana - i IMO na tym można bazować.
    Skoro kupujesz płytę, to PO COŚ ją kupujesz.
    Ergo można domniemywać minimalny zakres korzystania.

    > i tylko podaje jej ramy / uszczegóławia.

    I to w niewielkim zakresie.

    > W czasach gdy płytę się tylko wkładało do odtwarzacza i słuchało,
    > takie niedomówienie jeszcze mogło działać, ale obecnie gdy płytę
    > się zgrywa na mp3 (można? nie wiem)

    Postanowienia umów sprzeczne z ustawą są nieważne, a nie tylko ja
    jestem zdania że taka "kopia robocza" mieści się w zakresie
    ustawowego "dozwolonego użytku" :|, ale jak to mawiają, "każdy
    na własną odpowiedzialność".

    > pożycza znajomemu te mp3 wraz z innymi plikami (można? nie wiem),

    Tu jest problem wiążący się z powielaniem.
    Taki "pożyczony" mp3 różni się od pożyczonej płyty tym, że
    jego równoczesne odtwarzanie z płytą (a nie zamiast płyty)
    prowadzi do sporu o "uzasadniony interes".

    pzdr, Gotfryd