    From: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalnosc Windows?
    Date: Thu, 10 Feb 2005 15:45:13 +0100

    januszek <j...@p...irc.pl> wrote:

    > Czytalem Licencje z tej strony
    > http://www.microsoft.com/poland/partner/download/def
    ault.mspx

    Problem w tym, ze MS ma na tej stronie to:

    http://download.microsoft.com/download/e/9/6/e9663d3
    c-357e-4d3d-aa85-d760d5c7a27b/Licencja_OEM.pdf

    i to:

    http://download.microsoft.com/download/e/9/6/e9663d3
    c-357e-4d3d-aa85-d760d5c7a27b/EULA%20OEM%20WinXP%20P
    ro%20SP1.zip

    Tak wiec MS wprowadzil od SP1 - data wskazuje na 2004.07.01 zmiany do
    licencji definiujac taki potworek jezykowy:

    "Termin "KOMPUTER" uzywany w niniejszej licencji, oznacza SPRZET, jesli
    SPRZET jest pojedynczym systemem komputerowym lub
    system komputerowy, z ktorym SPRZET dziala, jesli SPRZET jest skladnikiem
    systemu komputerowego."

    Zauwaz jednak ze wczesniejsze wersje umowy nie maily takiego zapisu i mozna
    bylo przenosic prawa z licencji z samym skaldnikiem, z ktorym sie kupilo
    OS. Teraz trzebaby dokladnie sprawdzic jaka wersje umowy ma zadajacy
    pytanie.

    > Art. 6. Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu
    > tego wywodzi skutki prawne.
    >
    > A kto chce w omawianym przypadku uzywac oprogramowania zgodnie z
    > prawem?

    Rozpoczynajacy watek zadal pytanie o legalne mozliwosc downgrade
    wiec zakaldam ze chce.

    > Biorac pod uwage zapisy Licencji uwazam, ze to ja, kupujac
    > takiego laptopa, ktorego czescia jest oprogramowanie na takiej
    > Licencji powiniem zadbac o to aby wszystko bylo zgodnie z jej
    > brzmieniem.

    Do tej pory OK. I co dalej?

    > Kluczowe jest tu pytanie jak zgodnie z prawem udokumentowac sprzedaz lub
    > przekazanie komputera.

    No i wlasnie w tym miejscu klania sie art. 6 KC. Podmiot zarzucajacy
    Ci ze uzywasz oprogramowania niezgodnie z licencja musi Ci udowodnic ze tak
    jest, a nie odwrotnie. Nie ma czegos takiego jak generalny obowiazek
    zawierania umow w formie pisemnej, przechowywania faktur na podstawie
    ktorych nie dokonalo sie odliczen itp. Nawet przepis statuujacy forme
    pisemna przy warosci umowy przenoszacej 2.000 zl zawieral tylko sankcje
    dowodowa, zreszta systemy MS OEM kosztuja ~450 zl wiec do 2.000 im daleko.

    Aby obrazowo Ci to przedstawic, zaloz ze teraz napisze "januszek jest mi
    winny 100.000 zl." I co robisz w takim przypadku? Zaciagasz od razu kredyt
    czy podnosisz, ze musze Ci to najpierw udowodnic?

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl