  • 1. Data: 2005-02-08 23:09:05
    Temat: Legalnosc Windows?
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Witam, mam takie pytania.
    LKupilem laptopa z windowsem XP (na dysku) naklejka na spodzie , key .
    Jednak mi on nie odpowiada, wiec czy moge uzywac pirata windowsa 98 na tym
    laptopie?
    Pewnie nie:)
    2 pytanie, sa oferowane na allegro windowsy OEM z jakims glupstwem np.
    obudowa, myszka, pamiecia itp, czy jelsi takie cos kupie i zainstaluje na
    laptopie to bedzie to legalne?
    Pozdrawiam i prosze o szybka odpowiedz

    --

    j...@p...pl
    gg: 207344

  • 2. Data: 2005-02-08 23:26:53
    Temat: Re: Legalnosc Windows?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek23" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

    > LKupilem laptopa z windowsem XP (na dysku) naklejka na spodzie , key .
    > Jednak mi on nie odpowiada, wiec czy moge uzywac pirata windowsa 98 na tym
    > laptopie?
    > Pewnie nie:)

    No i sam sobie odpowiedziałeś.

    > 2 pytanie, sa oferowane na allegro windowsy OEM z jakims glupstwem np.
    > obudowa, myszka, pamiecia itp, czy jelsi takie cos kupie i zainstaluje na
    > laptopie to bedzie to legalne?

    Tu już tak jednoznacznej odpowiedzi udzielić się nie da. Bo taki program
    będzie oczywiście legalny i od strony legalności Ci nikt nic zrobić niby nie
    będzie mógł - w każdym razie nie od strony karnej.

    Choć z drugiej strony M$ wymaga do jego legalności, byś tego elementu używał
    przy urządzeniu. Jak dotąd nie spotkałem się ze sprawami wytaczanymi
    przeciwko właścicielom legalnych OEM wersji, którzy używali ich niezgodnie z
    licencją. Ktoś kiedyś tu pisał, że podobną sprawę M$ w Niemczech przegrał,
    ale na ile to pewna wiadomość i jakie tam są różnice w ustawodawstwie, to
    tego opisać nie potrafię.

    Tak więc lepiej kupić jakiś element nadający się do laptopa. Myszka jest
    moim zdaniem w porządku, bo do laptopa dołączać można. Pytanie, na ile
    legalny program kupisz, bo w sieci pląta się wiele piratów wyglądających na
    legalne - ale to poza konkursem.

  • 3. Data: 2005-02-08 23:36:09
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    No dobrze , jelsi kupie z ta myszka legalnego windowsa to czy ta konkretna
    myszka jest przypisana do tego windowsa?
    A jak ona mi sie popsuje?
    To mam sobie kupic nowa a stara zepsuta moge wywalic czy mam ja trzymac przy
    kompie ze ona byla razem z windowsem:)?
    Sa windowsy na allegro z myszkami ale skad bede wiedzial ze dana myszka jest
    do niego przypisana?
    Pozdraiwam:)

    --

    j...@p...pl
    gg: 207344

  • 4. Data: 2005-02-09 00:03:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek23" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

    Myszki mają z reguły numery fabryczne. Innego pomysłu nie mam. No i zgodnie
    z licencją OEM program jest przypisany do danej konkretnej myszki. Nie mam
    pojęcia, co zrobić, jak się zepsuje. Ja na przykład od lat trzymam szczątki
    takiego ręcznego skanera, bo on sam nie działa, ale było do niego dołączone
    cała masa pożytecznego oprogramowania w wersji OEM.

  • 5. Data: 2005-02-09 00:28:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jacek23 wrote:
> [...]
    > kompie ze ona byla razem z windowsem:)?
    > Sa windowsy na allegro z myszkami ale skad bede wiedzial ze dana myszka jest

    No i to jest własnie to co Microsoft skopał doskonale.
    Pierwotnie wersje OEM systemu operacjnego miały być sprzedawane z
    komputerem. Kopie się komputer, albo starzeje i go wyrzucasz, to
    wyrzucasz go razem z systemem operacyjnym. Nie można było takiego
    systemu przenieść na nowy komputer. I tu sprawa była czysta.

    Z chęci zysku microsoft zezwolił na sprzedawania wersji OEM z dowolnym
    elementem systemu komputerowego, czyli z myszką. Potem tego zabronił,
    ale galimatias został.
    Interpretacja Microsoftu jest taka, ze wolno ci tak zakupioną wersję OEM
    zainstalować jeden raz na dowolnym komputerze, na ktorym masz nakleić
    naklejkę. Potem już tego systemu na inny komputer przenosic nie można było.
    Na pytanie co z legalnością jak się myszka zepsuje? Tego nie wie nikt.
    Podejrzewam, że nic, tak długo jak dugo będziesz miał naklejkę na
    komputerze z tego windowsa (no i może dla świetego spokoju, jakiś dowód,
    pokazujący, że tem OEM kupiłeś ze sprzetem). Co prawda są to wymysły
    microsoftu, ale jakby chcieć się trzymać licencji, to po prostu trzymaj
    gdzieś te papierki na wszelki wypadek. Lepiej mieć trochę papierów niż
    udowadniać że się jest wielbłądem i wyciągać komputer z sądowego
    depozytu przez dwa lata.

    Więc moja rada. Kup normalnego windowsa, a nie OEM i będziesz miał spokój.

  • 6. Data: 2005-02-09 00:30:23
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Jacek23" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

    > No i sam sobie odpowiedziałeś.

    Pewne licencje pozwalały na downgrade, czyli używanie starszego systemu
    niż posiadana licencja.
    Natomiast nie dotyczyło to raczej wersji OEM. Czyli odpowiedź brzmi
    raczej nie.

  • 7. Data: 2005-02-09 00:56:32
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    witek wrote:
    > Więc moja rada. Kup normalnego windowsa, a nie OEM i będziesz miał spokój.

    Wersja "pudełkowa" kosztuje ponad 2x więcej niż OEM. Dopłacać bez sensu?
    Jestem w podobnej sytuacji, muszę chyba kupiś jakieś windows, bo pewnego
    programu za cholerę nie mogę uruchomic pod linuxem :( No chyba ze uda mi
    się to w kóncu...

    pozdr,
    --
    ŁK

  • 8. Data: 2005-02-09 01:47:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jacek23 wrote:
> [...]
    > LKupilem laptopa z windowsem XP (na dysku) naklejka na spodzie , key .
    > Jednak mi on nie odpowiada, wiec czy moge uzywac pirata windowsa 98 na tym

    "Pirata" w sensie "kupionego na stadionie" nie możesz. Znaczy sama
    instalacja jest mało istotna - ważne, że kupiłeś towar uzyskany w wyniku
    przestępstwa ;)

    Natomiast mikrosyf czasami potwierdza, a czasami zaprzecza, legalności
    'downgrade-u' - czyli

    Poza tym ogólnie w dziedzinie 'legalizacji' programów mikrosyfowych jest
    bałagan i, delikatnie pisząc, rozbój w biały dzień.

    Mała agitacja: a może warto pomyśleć o przejściu na Linuxa? Np. SuSE 9.2
    jest bardzo sympatyczne i łatwe w instalacji :) Mandrake też
    nienajgorszy... Knoppix też fajnie wyglądał... A przeważnie w każdej
    takiej linuxowej dystrybucji masz ogromny zestaw aplikacji (z OpenOffice
    na czele).

  • 9. Data: 2005-02-09 02:33:09
    Od: Arek <a...@e...net>

    Jacek23 rzecze:
> [...]

    > 2 pytanie, sa oferowane na allegro windowsy OEM z jakims glupstwem np.
    > obudowa, myszka, pamiecia itp, czy jelsi takie cos kupie i zainstaluje na

    Oczywiście, że jest legalne.
    I nie musisz do tego kupować myszki czy innej sriszki, wbrew wszystkiemu
    co będzie bredził M$.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.hipnoza.info

  • 10. Data: 2005-02-09 04:59:22
    Od: pixel <g...@g...com>

    On Tue, 08 Feb 2005 18:28:16 -0600, witek wrote:

    > Więc moja rada. Kup normalnego windowsa, a nie OEM i będziesz miał spokój.

    albo linuxa, za darmo i nawet myszki nie trzeba dokupowywać.

    --
    ?pixel(TM)
    ?Informacja jak skonfigurować czytniki, aby pokazywały