    From: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Laserowy radar i udowodnienie winy
    Date: Tue, 22 Feb 2011 09:01:27 +0100

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam>

    > Tak jak każda prewencja.

    Dlatego piszę o niecelowych a nie celowych. Różnica zasadnicza, prawda ?

    > Z jednej strony jest ład społeczny, a z drugiej prawa jednostki.
    > I wszelkie tego typu prewencyjne czy pośrednie ograniczenia takie jak
    > prawo dotyczące ruchu drogowego muszą być gdzieś tam wypośrodkowane.

    Ale Ty postulujesz zasadniczo niecelowe bo na ilość a nie dlatego, że źle
    jechał.

    > Bo na podobnej zasadzie można stać i patrzeć jak strzelec strzela z broni
    > palnej w tłum. Twierdząc że dopóki nikogo nie trafił, nie można mu niczego
    > zarzucić.

    Coś mu można zarzucić. Dlatego właśnie takie rzeczy się zarzuca a jak kogoś
    zastrzeli to zapomnij.

    > Ale u strażaków chodzi o coś innego.

    Chodzi o to by "wszystkim żyło się lepiej".

    > Ich odpowiednikiem wśród policjantów byłby ktoś kogo kręci używanie broni
    > na służbie i będzie takie sytuacje prowokował.

    E tam. Nie potrzeba do nikogo strzelać jak można po prostu mandat wystawić.
    To przybliża do emerytury i czyni społecznie użytecznym w dokładnie takim
    samym stopniu.

    > No i tak dokładnie jest w przypadku wielu gmin - z fotoradaru żyje cały
    > samorząd. Buduje się oczyszczalnie, oświetla chodniki, sprząta ulice itp.
    > Gdyby nagle fotoradar przestał pstrykać, to by była nędza w gminnym
    > budżecie.

    To ja wiem, ale rozpatruję fotoradar w kontekście innych działań policji.

    > I to rodzi takie pomysły, że gmina mając niebezpieczne skrzyżowanie może
    > problem rozwiązać budując sygnalizacje świetlną, lub robiąc oświetlenie
    > drogi co rozwiąże problem, ale będzie kosztować.
    > A gmina woli postawić fotoradar, który niekoniecznie rozwiąże problem, ale
    > za to nie dość że nie kosztuje, to jeszcze dokłada się do gminnej kasy.

    I co, myślisz, że zabronisz fotoradarów i zrobią te światła ? MZ marne
    szanse. Znajdą sposób tak jak znaleźli na atrapy. To jest po prostu żenada.

    > Owszem, ale zasadniczo celem działania policji nie powinno być wystawianie
    > mandatów, a działania wręcz przeciwne - skutkujące tym żeby ludzie nie
    > łamali prawa.

    Jak dla mnie celem policji jest dokładnie to co robią w przypadku
    fotoradarów tylko że oni mają ścigać przestępców. Oni są groźni dla
    społeczeństwa a nie ktoś kogo tylko łatwo złapać. Tylko póki łatwiej będzie
    kogoś złapać to policja tym będzie się wykazywała.

    > I dlatego motywacja dla policji (a niżej dla policjantów) powinna być
    > wręcz przeciwna. Nagrody dla policji powinni iść tam gdzie działania
    > przyczyniły się do zmniejszenia ilości popełnianych przestępstw czy
    > wykroczeń, a nie tam gdzie ujęto więcej sprawców.

    To by po prostu przestali wykrywać wykroczenia. Tak dokładnie robią w każdej
    trudniejszej sprawie niż wystawieniu mandatu. Mandat od ręki wystawią, ale
    jak zgłosisz kradzież czy uszkodzenie mienia to będziesz musiał iść i czekać
    aż łaskawie przyjmą zgłoszenie, oczywiście w godzinach twojej pracy, jak nie
    zwątpisz to dostaniesz o niewykryciu i na tym się skończy.

    > Trochę tak jak za płacenie za tępienie stonki - jak będziesz płacił za
    > ilość zebranych robali, to za chwilę zbieracze zaczną stonkę hodować, a
    > nie zwalczać :)

    To właśnie mówię, że nie ma sensu zatrudniać ludzi do tępienia stonki. No i
    poniekąd tak jest z fotoradarami. Tylko akurat o radarze laserowym było.