    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Kwarantanna
    Date: Thu, 05 Mar 2020 00:40:06 GMT

    On 2020-03-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > ale czy jest na to podstawa prawna ? :-)

    Coś by się pewnie nawet wcześniej znalazło, a zawsze można postraszyć
    odpowiedzialnością cywilną :)

    > To tym bardziej ma watpliwosci, czy zostawic dziecko w tej umieralni
    >:-)

    Dlaczego umieralni? Poza tym pańswo nie raz arbitralnie decyfuje co dla
    dziecka lepsze, nie?

    > Ale w kwarantannie beda osoby bez objawow.

    Zapewne większość, ale powyżej pewnej puli również te z objawami.
    Bedziesz izolował z grupy np. tysiąca osób kogoś z minimalnym katarem?

    > Jak mial nie byc, skoro to jeden internat ?
    > Mozna by ich pozamykac w pokojach, ale stolowka wspolna.

    No niekoniecznie. Najwyrażniej wychodzi, że nie musiało być kontaktu w
    czasie gdy było zaraźliwie. Wychodzi z doświadczenia innych krajów. Jak
    dotąd wygląda, że covid-19 nie zaraża w fazie bezobjawowej.

    Teraz był tu u mnie w zeszły czwartek przypadek, że uczeń jednej
    większej szkoły (>4.5tys luda) został zdiagnozowany, szkołę zamknięto do
    Pn, odkażono, nawet chyba nie było kwarantanny, tylko osoby
    zidentyfikowane jako tzw. bliski kontak dostały polecenie zostania w
    domu. Reszta normalnie, na zajęcia. Zgaduję, że jak dostał objawów to
    polazł do lekarza i na zwolnienie, a za jakiś czas wyszło, że złapał.

    > Tym niemniej - masz objawy, przestraszyles sie - jedziesz do szpitala.
    > A szpital nie wie na co chorujesz, ale profilaktycznie izoluje, bo
    > objawy pasuja.

    Powinien zalecić MZ domową "kwarantannę". Tak robią tu u mnie. Jak masz
    nawet katar to dostajesz z automatu 5 dni zwolnienia i masz siedzieć w
    domu. Jak ktoś z rodziny zachoruje, to kwarantanna, dla wszystkich
    domowników.

    > Tylko jak masz nie miec kontaktu, gdyby taka jedna dziewczyna w
    > internacie naprawde złapała, a zanim choroba sie rozwineła, to
    > zarazila kolejnych pare osob.
    > Tylko nie wiadomo ktorych, ale one moga zarazic kolejne.
    > Zostawic tam dziecko, dla dobra reszty rodziny, czy zabrac czym
    > predzej - dla dobra dziecka ? :-)

    No musiałaby chodziś już chora, ale w końcu to dość powszechne.
    Generalnie wydaje się, że problem nie jest w takiej czy innej izolacji a
    identyfikacji kontaktów. Przy wiekszej liczbie zakażonych to nierealne,
    więc albo pozostaje się izolować (ograniczać samemu kontakty), albo jest
    epidemia. We włoszech mają kordony sanitarne, gdzie chyba zamykają całe
    obszary jak leci.

    --
    Marcin