  • 1. Data: 2020-03-03 17:20:36
    Temat: Kwarantanna
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    No i mamy pierwszy przypadek

    https://www.rmf24.pl/raporty/raport-koronawirus-z-ch
    in/polska/news-kwarantanna-w-policach-zamknieta-szko
    la-i-internaty,nId,4359928
    "Sanepid podjął decyzję o wprowadzeniu kwarantanny w dwóch internatach
    w Policach pod Szczecinem. Zamknięto także obiekty szkolne. Wieczorem
    na oddział zakaźny szpitala w Szczecinie trafiły dwie nastolatki z
    wysoką gorączką, katarem i objawami rozbicia.
    Ze względu na podejrzenie, że to koronawirus około 200 osób - uczniów
    i wychowawców - ma zakaz opuszczania budynków internatu."

    zachodzi wiec pytanie o podstawe prawną, tudziez o skutecznosc takich
    dzialan.

    Uczen wyjedzie ... i co zrobia - wyrzuca z internatu za opuszczenie
    bez przepustki ? :-)

    Ale ciekawe co z tymi wychowawcami - moga tam rozne zobowiazania
    prywatne miec, kto to przejmie ?

    Choc w sumie ... moze lepiej rodziny nie narazac, najwyzej tesciowa
    troche pocierpi z wnukami ... choc akurat tesciowa to moze lepiej
    narazic :-)

    J.

  • 2. Data: 2020-03-03 17:28:18
    Temat: Re: Kwarantanna
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> pisze:
> [...]
    > dzialan.
    >
    > Uczen wyjedzie ... i co zrobia - wyrzuca z internatu za opuszczenie

    Całkiem skuteczną "pierwszą linią straszenia" może być odpowiedzialność
    cywilna (finansowa) wobec osób zakażonych na skutek złamania
    kwarantanny (uczniów lub rodziców uczniów niepełnoletnich).
    Standardy dowodowe w sprawach cywilnych są niższe AFAIK.

    To ma nawet głębszy sens "celowościowy": skoro celem kwarantanny ma być
    zapobieżenie szerzenia się choroby zakaźnej to najstraszniejsze kary
    powinny być za zakażenie z związku ze złamaniem kwarantanny.

    --
    A. Filip

  • 3. Data: 2020-03-03 17:42:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.03.2020 o 17:28, A. Filip pisze:

> [...]
    > kwarantanny (uczniów lub rodziców uczniów niepełnoletnich).
    > Standardy dowodowe w sprawach cywilnych są niższe AFAIK.

    Raczej marna. Znaczy pozwać możesz każdego o cokolwiek...

    Obstwaiem, że coś z ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i
    chorób zakaźnych u ludzi

    --
    Shrek

  • 4. Data: 2020-03-03 19:25:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A. Filip" napisał w wiadomości grup
    "J.F." <j...@p...onet.pl> pisze:
> [...]

    >cywilna (finansowa) wobec osób zakażonych na skutek złamania
    >kwarantanny (uczniów lub rodziców uczniów niepełnoletnich).

    Straszenia jak najbardziej. Ale mlodzi nie raz pokazywali, ze
    nieodpowiedzialni sa i niestrachliwi :-)
    A tam pewnie czesc niepelnoletnich, a czesc pelnoletnich ...

> [...]

    >zapobieżenie szerzenia się choroby zakaźnej to najstraszniejsze kary
    >powinny być za zakażenie z związku ze złamaniem kwarantanny.

    Powinny, ale czy jest stosowny przepis :-)

    Poza tym ... czy lepiej przebywac na terenie skazonego internatu, czy
    lepiej uciec do rodzinnego domu - tak w kwestii ryzyka zarazenia i
    skutecznosci leczenia.

    A to juz kladzie na internacie/szkole, wychowawcach i Sanepidzie
    mozliwą odpowiedzialnosc za spowodowanie zagrozenia, a nawet
    katastrofy.

    J.

  • 5. Data: 2020-03-03 20:48:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.03.2020 o 19:25, J.F. pisze:

    > A to juz kladzie na internacie/szkole, wychowawcach i Sanepidzie mozliwą
    > odpowiedzialnosc za spowodowanie zagrozenia, a nawet katastrofy.

    A co mówi na to specustawa?

    --
    Shrek

  • 6. Data: 2020-03-03 23:34:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-03-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Poza tym ... czy lepiej przebywac na terenie skazonego internatu, czy
    > lepiej uciec do rodzinnego domu - tak w kwestii ryzyka zarazenia i
    > skutecznosci leczenia.

    Nie mówimy o zakażeniu a wyłącznie podejrzeniu. Kwarantanna to nie
    leczenie zakażonych. W rodzinnym domu, narażasz osoby, które wczesniej
    nie były narażone tak, że wybór jest dosyć prosty. A zakażony trafia do
    izolatki ma odział zakaźny, a nie na kwarantannę.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2020-03-04 00:48:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 03 Mar 2020 22:34:15 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Nie mówimy o zakażeniu a wyłącznie podejrzeniu. Kwarantanna to nie
    > leczenie zakażonych.

    Uzasadnionym podejrzeniu, bo przeciez nie zakladamy, ze Ziobro
    wszystkich zamknie :-)

    A niech sie potem okaze, ze jedna z tych dziewczat w szpitalu
    rzeczywiscie ma wirusa, a w internacie zdarzaja sie nowe przypadki
    wysokiej goraczki ...

    > W rodzinnym domu, narażasz osoby, które wczesniej
    > nie były narażone tak, że wybór jest dosyć prosty.

    No chyba, ze rodzina woli miec dziecko przy sobie, niz liczyc, ze ktos
    mu pomoze, i trzymac je w internacie, w ktorym co chwila nowy
    przypadek sie zdarza ...

    > A zakażony trafia do
    > izolatki ma odział zakaźny, a nie na kwarantannę.

    Chyba inaczej - wczesniej trafily osoby wracajace z Chin, nawet bez
    objawow, teraz dwie dziewczny z wysoka goraczka, ale nieznanej
    chorobie ... a jak sie rozwinie, to izolatka bedzie caly szpital ..

    J.

  • 8. Data: 2020-03-04 04:49:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-03-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No chyba, ze rodzina woli miec dziecko przy sobie, niz liczyc, ze ktos
    > mu pomoze, i trzymac je w internacie, w ktorym co chwila nowy
    > przypadek sie zdarza ...

    Raz, że rodzina w tym momencie też musi się poddać kwarantannie, dwa, że
    chyba nie jest to takie proste jak mieć dziecko przy sobie. Co jeśli
    zamiast tego 1% zgonów byłoby to 50%?

    > Chyba inaczej - wczesniej trafily osoby wracajace z Chin, nawet bez
    > objawow, teraz dwie dziewczny z wysoka goraczka, ale nieznanej
    > chorobie ... a jak sie rozwinie, to izolatka bedzie caly szpital ..

    Nie wiem jaka jest obecnie praktyka w tym chaosie, ale normalnie
    kwarantanna dotyczy sytuacji gdy nie ma jeszcze potwierdzenia konkretnej
    choroby. Kwarantanna obywa się przez okres umożliwiający potwierdzenie
    lub wykluczenie tej konkretnej choroby. To, że ktoś ma objawy, nie
    oznacza, że ma koronowirusa. A jak jest potwierdzenie, że ma, to się
    taką osobę izoluje aby nie zarażała innych, w tym innych osób z tej
    samej kwarantanny. Jeśli był kontakt.

    Więc jednak nie, izolatką nie będzie cały szpital, a wyłącznie
    potwierdzone przypadki. Cała reszta będzie miała kwarantanne, jeśli
    miały kontakt.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2020-03-04 14:47:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-03-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Raz, że rodzina w tym momencie też musi się poddać kwarantannie, dwa,
    >że

    ale czy jest na to podstawa prawna ? :-)

    >chyba nie jest to takie proste jak mieć dziecko przy sobie. Co jeśli
    >zamiast tego 1% zgonów byłoby to 50%?

    To tym bardziej ma watpliwosci, czy zostawic dziecko w tej umieralni
    :-)

> [...]
    >potwierdzenie
    >lub wykluczenie tej konkretnej choroby. To, że ktoś ma objawy, nie

    Ale w kwarantannie beda osoby bez objawow.

    >A jak jest potwierdzenie, że ma, to się
    >taką osobę izoluje aby nie zarażała innych, w tym innych osób z tej
    >samej kwarantanny. Jeśli był kontakt.

    Jak mial nie byc, skoro to jeden internat ?
    Mozna by ich pozamykac w pokojach, ale stolowka wspolna.

    Tym niemniej - masz objawy, przestraszyles sie - jedziesz do szpitala.
    A szpital nie wie na co chorujesz, ale profilaktycznie izoluje, bo
    objawy pasuja.

    >Więc jednak nie, izolatką nie będzie cały szpital, a wyłącznie
    >potwierdzone przypadki.

    Jak sie rozwinie, to szpitale beda zapchane potwierdzonymi przypadkami
    :-(

    Dobrze, ze mamy szybkie testy, to paru dniach wiadomo

    >Cała reszta będzie miała kwarantanne, jeśli miały kontakt.

    Tylko jak masz nie miec kontaktu, gdyby taka jedna dziewczyna w
    internacie naprawde złapała, a zanim choroba sie rozwineła, to
    zarazila kolejnych pare osob.
    Tylko nie wiadomo ktorych, ale one moga zarazic kolejne.
    Zostawic tam dziecko, dla dobra reszty rodziny, czy zabrac czym
    predzej - dla dobra dziecka ? :-)

    J.

  • 10. Data: 2020-03-04 16:38:42
    Od: r...@o...pl

    W dniu środa, 4 marca 2020 14:47:16 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Jak sie rozwinie, to szpitale beda zapchane potwierdzonymi przypadkami
    > :-(

    Słowo "jak" jest zbędne - się już rozwinęło na skalę nieznaną poprzez przypadki
    "niepotwierdzone", a raczej niemożliwe do zbadania, bo zakażony nie ma pojęcia,
    że jest zakażony, więc nigdzie się nie zgłosi, nikt go nie zbada.

    > Dobrze, ze mamy szybkie testy, to paru dniach wiadomo

    No to proszę mi "profilaktycznie" przebadać 100 tysięcy osób w tydzień w
    Polsce, najlepiej wszystkich którzy byli w tzw. "krajach zagrożonych" i
    wszystkich z którymi mieli kontakt, a do czasu zbadania poddać ich kwarantannie.

> [...]
    > Tylko nie wiadomo ktorych, ale one moga zarazic kolejne.
    > Zostawic tam dziecko, dla dobra reszty rodziny, czy zabrac czym

    Sprawa pierwsza: porównanie zagrożenia - z czym mam sobie porównać
    koronowirusa, może z wirusem Ebola, hę?

    Sprawa druga - zakazać płacenia gotówką, kasy w sklepach muszą wyglądać jak np.
    kasy w banku, wąziutkie okienko i szyba, najlepiej ze spryskiwaniem i
    wycieraczkami uruchamiającymi się po każdym kliencie. Podobno wirus ma zasięg
    "kropelkowy" ok 1m, a czy przy wietrze, przeciągu, na schodach i balkonach też?

    Chcecie prawdziwej kwarantanny? To niech ktoś zawlecze coś "na poziomie"
    śmiertelności wirusa Ebola do jakiegoś miejsca w Europie...

    Pozdr-
    -Rowerex