  • 1. Data: 2004-08-12 05:16:57
    Temat: Kupno domku-zaliczka-jaka umowa?
    Od: "Robski" <r...@t...pl>

    Witam

    Chcę kupić domek letniskowy. Sprzedający chce zaliczkę. Nie wiem na co
    powinienem zwrócić uwagę. Podobno powinien mieć wypis z ksiąg wieczystych. Jak
    sporządzić umowę /bez notariusza/, aby można było tę zaliczkę ewentualnie.
    odzyskać.

    Bardzo dziękuję, pozdrawiam
    Robski

  • 2. Data: 2004-08-12 07:21:08
    Temat: Re: Kupno domku-zaliczka-jaka umowa?
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "Robski" <r...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Jak
    > sporządzić umowę /bez notariusza/, aby można było tę zaliczkę ewentualnie.

    Chcesz kupić grunt wraz z domkiem chyba a nie sam domek? Jeśli grunt to
    musisz dowiedzieć się czyją własność stanowi grunt - musi to być własność
    sprzedającego albo Skarbu Państwa (gminy) a sprzedający musi mieć
    ustanowione na tym gruncie prawo użytkowania wieczystego.
    Te dane zawiera księga wieczysta - wyciąg powinien przedtawić sprzedający
    albo przynajmniej wskazać numer księgi i sąd który ją prowadzi - wówczas sam
    możesz księgę obejrzeć.
    Bez notariusza zawrzeć możesz umowę przedwstępną :

    Kodeks cywilny:
    art. 389 § 1. Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do
    zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne
    postanowienia umowy przyrzeczonej.
    § 2. Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie
    został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym
    przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie
    strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich
    wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która
    wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia
    zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy
    przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.

    Wystarczą tylko dane i podpisy stron oraz określenie co kupujesz: działkę
    gruntu położoną w ..... dla której sąd ......... prowadzi kw nr
    ................. wraz z posadowionym na tej działce domem letniskowym za
    cenę ................

    To co chcesz dać na poczet umowy stanowczej nazwij ZADATKIEM a nie ZALICZKĄ
    z poniższych względów:
    Kc:
    Art. 394. § 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju
    zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania
    umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu
    dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go
    dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.
    § 2. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia
    strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe, zadatek ulega
    zwrotowi.
    § 3. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek
    zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy
    niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron
    nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie
    strony.

    No i oczywiście umowa ostateczna u notrariusza.
    pzdr