    Subject: Re: Ksiądz w Gdańsku zabrał mieszkanie 88 latce
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <59998835$0$5152$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999c7b5$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999d473$0$15204$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999e776$0$15194$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999f28f$0$5155$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999f653$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
    <599a7379$0$640$65785112@news.neostrada.pl>
    <599ac3bd$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <599acd47$0$15193$65785112@news.neostrada.pl>
    <oneiss$fn8$1@node1.news.atman.pl>
    <599add01$0$653$65785112@news.neostrada.pl>
    <13sfgjoqthy67$.1h8qqn1jwai1r.dlg@40tude.net>
    From: Kviat
    Date: Mon, 21 Aug 2017 17:20:58 +0200

    W dniu 2017-08-21 o 15:39, Olin pisze:

    > Ludzie źle znoszą myśl, że kiedy umrą, to ich nie będzie, więc nie
    > liczyłbym, że religie znikną samoistnie. Można je "zlikwidować" nakazem,
    > jak w ZSRR, ale wtedy zejdą do podziemia, a za takie udogodnienie osobiście
    > bardzo dziękuję; już wolę Ojca Dyrektora od Stalina.

    Nie twierdzę, że religie powinno się zlikwidować nakazowo. Mamy
    wystarczająco dużo przepisów, które walczą bezskutecznie z rzeczywistością.
    Mówię o równowadze i rozsądku.

    > Szeroko rozumiane chrześcijaństwo jest bez porównania mniej opresyjne niż
    > jeszcze sto lat temu,

    Mniej oznacza, że nadal jest, tyle że mniej :)

    > o czasach wojen krzyżowych i Świętej Inkwizycji nie
    > wspominając. Może prostu trzeba czasu, żeby islam i inne wyznania się
    > ucywilizowały, bo nie mam pojęcia, jak je można zlikwidować, choć w Korei
    > Północnej to się chyba w pełni udało.

    :)
    Nawet jak się ucywilizują, to zawsze znajdzie się jakiś radykalny
    oddział fanatyków.
    Jedynym lekarstwem jest świeckie państwo (prawo), które nie faworyzuje
    żadnej religii. Jeżeli teraz wprowadzane są przepisy "religijne", takie
    jak lekcje religii w szkołach, klauzule sumienia itp. itd., to każda
    następna (napływowa na przykład) religia przyjdzie na gotowe i z tych
    narzędzi skorzysta. Bo co ich powstrzyma? Obecni religianci nie będą
    zadowoleni i będą się dziwić jak to się stało...

    Pozdrawiam
    Piotr