    Subject: Re: Ksiądz w Gdańsku zabrał mieszkanie 88 latce
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5998c4a9$0$15194$65785112@news.neostrada.pl>
    <599972ba$0$652$65785112@news.neostrada.pl>
    <59998835$0$5152$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999c7b5$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999d473$0$15204$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999e776$0$15194$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999f28f$0$5155$65785112@news.neostrada.pl>
    <5999f653$0$5161$65785112@news.neostrada.pl>
    <599a7379$0$640$65785112@news.neostrada.pl>
    <599ac3bd$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <599acd47$0$15193$65785112@news.neostrada.pl>
    <oneiss$fn8$1@node1.news.atman.pl>
    From: Kviat
    Date: Mon, 21 Aug 2017 15:15:48 +0200

    W dniu 2017-08-21 o 14:14, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Ja zgodziłbym się z Robertem, to o czym piszesz, to polityka i
    > wykorzystywanie religii w innych celach, zazwyczaj z samą religią ma
    > tyle wspólnego, że religii używa się jako pretekstu (nie będzie takiego
    > pretekstu znajdzie się inny), do wzniecania różnych "wojen" i wojenek.

    Być może jest tak jak piszesz, ale jedynym sposobem na przekonanie się,
    czy religia to tylko pretekst, a nie powód faktyczny, jest zlikwidowanie
    religii.
    Bo może być też tak, że słowo "zazwyczaj" można użyć w kontekście
    odwrotnym, że do wzniecania wojen religijnych używa się pretekstów (nie
    będzie takiego pretekstu, to będzie inny).
    Są jakieś badania na ten temat? Czy te "zazwyczaj", to tylko takie
    subiektywne wrażenie człowieka patrzącego na świat z perspektywy
    ciepłego fotela w środku Europy, pamiętającej Wyprawy Krzyżowe i
    ewangelizację w Amerykach, okupioną milionami trupów?
    O wzajemnym wyrzynaniu się różnych odłamów tej samej religii w samej
    Europie z powodów "mało istotnych różnic", nie wspominając.
    Znam wiele przykładów, w których religia nie była tylko pretekstem.

    Pozdrawiam
    Piotr