    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 28 Jan 2012 23:59:50 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Kserowanie mapy a prawa autorskie

    On Fri, 27 Jan 2012, anu wrote:

    > Czy dzieło kartograficzne - mapa, atlas - jest objęte prawami
    > autorskimi? Nie mam oczywiście wątpliwości, co do tego, że jest,

    Grupowicze już Ci popodrzucali jakieś elementy do przemyślenia,
    ale nie wiem czemu [1] nikt nie napisał wprost tego co wydaje
    się oczywiste: że nieporozumieniem jest utożsamianie autorskich
    praw majątkowych z prawami majątkowymi w ogóle.
    Jakbyś chciał powielić czyjś wynalazek, to też byś pytał
    o prawa autorskie?
    :)
    No to w przypadku mapy jest prosto: jeśli zebranie jakichś
    danych wymaga "wkładu", to te zebrane dane stanowią twór
    znany pod określeniem "baza danych".
    I baza danych podlega ochronie - właśnie jako baza, zbiór
    danych, których zebranie wymaga poniesienia kosztów, jest
    to zupełnie oderwane od praw autorskich (nie wymaga żadnego
    wkładu twórczego, czyste rzemiosło) oraz offtopicznie
    wspomnianych (przeze mnie wyżej) praw patentowych.

    Mapa doskonale wypełnia definicję bazy danych: zebranie
    takich danych wymaga kosztów, każda linia, punkt czy
    inny znaczek odwzorowuje informację (o położeniu,
    a być może jeszcze jakieś dodatkowe).

    Tak, jeszcze element twórczy: w sumie nie sposób zaprzeczyć,
    a nuż ktoś łąki oznaczy na niebiesko a lasy na czerwono.
    Ale w wersji "niebieska rzeka i zielony las" jakoś
    "elementu twórczego" nie widzę.
    Co innego okładka do mapy ;)

    > ale
    > mam już wątpliwości co do tego, jak szeroko można z tego rodzaju
    > właściwości intelektualnej korzystać i legalnie te prawa uszczuplać?

    No i tu też mam (wątpliwości) - o ile dla praw autorskich
    "cytat" i "użytek osobisty" jakoś dobrze się kojarzą, zaś jest
    równie oczywiste że jedna dana (z mapy :)) "bazą" nie jest,
    to obawiam się że z prawem wydłubywania danych z bazy jest
    gorzej niż z dozwolonym użytkiem "autorskim".

    Przepis brzmi tak:
    http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20011281402&t
    ype=3
    +++
    Art. 7.
    1. Producent bazy danych udostępnionej publicznie w jakikolwiek
    sposób nie może zabronić użytkownikowi korzystajšcemu zgodnie
    z prawem z takiej bazy danych, pobierania lub wtórnego wykorzystania
    w jakimkolwiek celu nieistotnej, co do jakoœci lub iloœci, częœci
    jej zawartoœci.
    [...]
    3. Korzystanie z baz danych, o którym mowa w ust. 1, nie może
    naruszać normalnego korzystania z baz danych lub godzić w słuszne
    interesy producenta baz danych.
    ---

    [...]
    > stronę. Będę organizował rajd turystyczny (non-profit). Jedną z opcji
    > jest rozdanie uczestnikom - i to sporej ilości osób bo 70-80 - na
    > każdy dzień ksero mapy. Dokładnie miałby to być fragment atlasu
    > samochodowego. Czy z liczącego około 200 kart wydawnictwa mogę
    > skopiować kilka-kilkanaście stron i rozdać je w spokoju ducha

    Na mój gust nie spełnia to kryterium "nieistotności".

    [1] A raczej podejrzewam - nie wiem czy świadomie czy nieświadomie,
    ale w przypadku pojawiania się wzmianek o sporach w mediach
    również dziwnie "zawsze" artykuły zahaczają o PA właśnie,
    tak jakby inne prawa majątkowe nie istniały; niewukluczone,
    że "redaktorzy polowi" ;) są sprowadzani celowo do uproszczeń,
    zaś grupowicze... może nie chcą się wychylić z tej lini ;)

    pzdr, Gotfryd