  • 1. Data: 2006-12-27 07:49:42
    Temat: Krajowy Rejestr Karny
    Od: "Hash" <c...@o...pl>

    Witam.

    Ciekawi mnie w jakim celu pracodawcy i wszelkie urzędy wymagają w różnych
    sytuacjach zaświadczenia o niekaralności skoro sami mają dostęp do tych
    danych i mogą sprawdzić czy dana osoba jest karana. Chyba że źle rozumiem 6
    Art ustawy... w takim razie proszę o wyjaśnienie. Dla ułatwienia przytoczę
    art.

    Art. 6. 1. Prawo do uzyskania informacji o osobach, których dane osobowe
    zgromadzone zostały w Rejestrze, przysługuje:

    1) Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej,

    2) Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do posłów,

    3) Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do
    senatorów,

    4) sądom sprawującym w Rzeczypospolitej Polskiej wymiar sprawiedliwości,
    w związku z prowadzonym postępowaniem,

    5) Trybunałowi Stanu i Trybunałowi Konstytucyjnemu, w związku z
    prowadzonymi postępowaniami,

    6) prokuratorom, Policji i innym organom uprawnionym do prowadzenia
    postępowania przygotowawczego w sprawach karnych i karnych skarbowych oraz
    czynności sprawdzających w sprawach o wykroczenia, w związku z prowadzonym
    postępowaniem,

    7) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnemu Biuru
    Antykorupcyjnemu i Wojskowym Służbom Informacyjnym, w zakresie, w jakim jest
    to konieczne dla wykonania nałożonych na nie zadań określonych w ustawie,

    7a) wywiadowi skarbowemu, w zakresie, w jakim jest to konieczne do
    wykonania jego ustawowych zadań,

    7b) Komisji Papierów Wartościowych i Giełd lub upoważnionemu przez nią
    przedstawicielowi, w związku z wykonywaniem czynności w ramach nadzoru
    sprawowanego przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd na podstawie
    odrębnych ustaw,

    8) organom wykonującym orzeczenia w postępowaniu karnym, w sprawach o
    przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, w sprawach o wykroczenia oraz
    w sprawach nieletnich, w związku z prowadzonym postępowaniem wykonawczym, w
    zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonania orzeczenia,

    9) organom administracji rządowej, organom samorządu terytorialnego oraz
    innym organom wykonującym zadania publiczne, w przypadkach kiedy jest to
    uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań, określonych w
    ustawie,

    10) pracodawcom, w zakresie niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do
    którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności, korzystania z pełni
    praw publicznych, a także ustalenia uprawnienia do zajmowania określonego
    stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub prowadzenia określonej
    działalności gospodarczej,

    11) władzom państw obcych, jeżeli wynika to z ratyfikowanej umowy
    międzynarodowej, a w przypadku braku takiej umowy, pod warunkiem
    wzajemności.

    2. Przepisy ust. 1 pkt 1, 4-9 i 11 stosuje się odpowiednio do uzyskiwania
    zgromadzonych w Rejestrze informacji o podmiotach zbiorowych.

  • 2. Data: 2006-12-27 07:55:11
    Temat: Re: Krajowy Rejestr Karny
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Hash napisał(a):

    > Ciekawi mnie w jakim celu pracodawcy i wszelkie urzędy wymagają w różnych
    > sytuacjach zaświadczenia o niekaralności skoro sami mają dostęp do tych
    > danych i mogą sprawdzić czy dana osoba jest karana.

    Będę strzelał: by zaoszczędzić na opłaci (zwłaszcza pracodawca)?
    A poza tym to prawo żądania, z którego nie trzeba korzystać.
    Pracodawca może sobie żądać tego od pracownika - art. 22 [1] §4 kp.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Prawdziwa cnota krytyki się nie boi"

  • 3. Data: 2006-12-27 17:34:10
    Od: "Arapaho" <a...@U...pl>

    > 10) pracodawcom, w zakresie niezbędnym dla zatrudnienia pracownika, co do
    > którego z przepisów ustawy wynika wymóg niekaralności,

    Przecież masz tu odpowiedź. (co do którego z przepisów ustawy wynika...).
    Jeśli z ustawy nie wynika, że takie to a takie stanowisko, wymaga od Ciebie
    niekaralności a pracodwca chce jedynie dla własnej "ciekawości" wiedzieć, że
    jesteś nie karany, wtedy do rejestru wglądu niema i zaświadczenie musisz
    przedstawić sam.

    Tak przynajmniej ja to interpretuje.