    Temat: Re: Korelacja
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-06, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No właśnie nie bardzo wyobrażam sobie to zamknięcie całej gospodarki na
    > rok za wyjątkiem energetyki, wodociągów i sklepów spożywczych. Marcin
    > też siedział rok na dupie i z domu nie wychodził? Jego żona robiła testy
    > bo miała "własną działalność" i wynikało z tego że jak katar to ok -
    > może mieć kontakt z klientami.

    W najostrzejej fazie to zapadały wyroki, bo ktoś wyszedł z domu i go
    przydybano np. na rozmowie w parku z inną osobą. Owszem, mógł wyjść ale
    po to żeby sobie np. jedzenie kupić. Później, coś chyba do roku, jak
    chciałeś pracować w siedzibie firmy to było potrzebne zezwolenie, a i tu
    były limity. Żona akurat jest terapeutą pracującą z dziećmi z problemami
    rozwojowymi (autyzm i podobne) więc dało się to uzasadnić (konieczność
    ciągłości terapii itp.) i dostała takie pozwolenie na prace przez 2 czy
    3 dni w tygodniu. Rozluźnienie (zezwolenie na powrót do 50% osób do
    pracy) to tak od lipca 2021, kiedy wyszczepienie przekroczyło 60%. Testy
    to dopiero jakiś ostatni kwartał 2021.

    > No z wyjątkiem. I jeszcze paroma. Cechą harakterystyczną wszystkich
    > zamniętych przybytków (oprócz przychodni) było to że gromadzą się tam
    > głównie ludzie w sile wieku. Więc ponownie napiszę, że to bez sensu były
    > obostrzrenia, bo obostrzały nie tych co powinno się obostrzyć.

    A do fryzjera to chodzi tylko młodzież? :) To jest jeden z tych
    nielicznych niemedycznych zawodów, który nie został u mnie zamknięty i
    tak jak do innych dziwnych regulacji mogę dorobić jakieś teorie, to tu
    za cholerę nic. A były fajne takie, że np. można było jeść w
    restauracji, ale wyłącznie w dwie osoby przy stoliku (nadal 1m od
    siebie), w związku z czym, jak jechał ktoś tym samym samochodem, 5-cio
    osobową rodziną, to zajmował 3 izolowane przestrzennie stoliki, gdzie
    mógł zakropelkować więcej ludzi w różnych zakątkach restauacji. To mogę
    jeszcze jakoś wytłumaczyć, ale nie tych fryzjerów.

    --
    Marcin

  • 1482. Data: 2022-05-07 02:05:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-06, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No mógł - lokdałn był:P A co postulujesz - zakaz dla samochodów
    > młodszych niż 60 lat i ze sprawnym układem odporno^H^H^H amortyzatorami?:P

    No te, szczepio...paliwo, aby dodać mocy.

    > Oczywiście że chcieli - i jak podkreślali i tak trzeba wykupić te stare
    > bo umowa to umowa:P

    O, wczoraj w Rzepie:
    https://www.rp.pl/ochrona-zdrowia/art36117331-rzeczn
    ik-ministerstwa-zdrowia-szczepionek-na-covid-19-jest
    -za-duzo

    "Polska ma otrzymać 67 milionów dawek szczepionek na COVID-19 od koncernu
    Pfizer, z których chciałaby zrezygnować, oraz 20 mln od koncernu
    Moderna. Czy z tych szczepionek Ministerstwo Zdrowia też chce
    zrezygnować? Rzecznik resortu powiedział, że sprawa rozstrzygnie się "w
    najbliższych dniach, jeżeli nie godzinach"."

    Tu jeszcze zahaczające o inny podwątek:
    https://www.rp.pl/zdrowie/art36243901-prof-gut-wykaz
    ano-ponad-1600-mutacji-sars-cov-2

    "To nie jest grypa, to całkiem inny zespół chorobowy. Do wzrostu zakażeń
    wcale nie musi dochodzić jesienią, ale także na wiosnę czy latem. Tej
    chorobie sprzyja mieszanie ludzi. Zachorowania mają miejsce od 6 do 14
    dni po kontakcie. Czyli do wzrostu może dojść, jak ludzie będą wracać z
    letnich wyjazdów. Trzeba się przyzwyczaić, że hamulec wciśnięty nie
    oznacza natychmiastowego zatrzymania."

    --
    Marcin

  • 1483. Data: 2022-05-07 02:08:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-06, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Pewnie nie, natomiast z pewnością wpływa negatywnie - na odporność, na
    > psychikę, na jakość życia.

    No to może jednak ten kowid tak podbił śmiertelność?

    > Na to, że przez dwa lata robiono bezsensowne ruchu i jak ktoś to negował
    > albo chociaż zapytał to był szurem, płaskoziemcą i wyznawcą boboli

    E, chyba nie. Nawet tutaj przy jakiś przedszczepionkowych dyskusja, nikt
    nikogo nie nazywał szurem z powodu krytyki zakazu wejścia do lasu :)

    --
    Marcin

  • 1484. Data: 2022-05-07 08:03:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > W najostrzejej fazie to zapadały wyroki, bo ktoś wyszedł z domu i go
    > przydybano np. na rozmowie w parku z inną osobą.

    U nas też policja ściagała za to że ktoś na myjnie pojechał, albo do
    lasu wszedł. Ale jak ktoś mandatu nie przyjął to umorzenie, bo okazywało
    się że praktycznie we wszystkich sprawach sądy orzekały brak podstaw
    prawnych.

    > Owszem, mógł wyjść ale
    > po to żeby sobie np. jedzenie kupić. Później, coś chyba do roku, jak
    > chciałeś pracować w siedzibie firmy to było potrzebne zezwolenie, a i tu
    > były limity.

    No dobra - siedzieliście na dupach rok, gospodarka całkiem zamknięta z
    wyjątkiem elektrowni, wodociągów, "telefonow" i sklepów spożywczych?
    Reszta zamknięta i już? Nie wierzę, że da się na rok _naprawdę_ zamknąć
    gospodarkę. Przecież na Ukrainie mimo wojny większość firm działa, a wy
    zamknęliście na rok praktycznie wszystkie firmy - nie wierzę.

    > A do fryzjera to chodzi tylko młodzież? :)

    I tak ich zaraz otworzyli (a tak naprawdę nie zamknęli - fryzjerzy po
    prostu chodzili do klientów;).

    > To mogę
    > jeszcze jakoś wytłumaczyć, ale nie tych fryzjerów.

    Zacznijmy od wytłumaczenia dlaczego nie lokdałnowano grup ryzyka tylko
    skupiono się na statystycznie najmniej zagrożonych grupach jak
    uczniowie, studenci, "kulturyści". I przypomnę - zgodnie z wiedzą z 2020
    lokdałn nie służy ograniczeniu zakażen, a ciężkich przypadków które
    rozłożyłby służbę zdrowia - redukcja kontaktów jest tylko środkiem do
    tego celu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1485. Data: 2022-05-07 08:32:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Tak na ostro to na dwa miesiące. Potem stopniowo luzowli. Ale jeszcze w
    > tym roku mogło do pracy przychodzić maks 75% obsady.

    Czyli większość robiła. Ale jak to 75%? 75 procent zatrudnionych? W
    sumie nic nadzwyczajnego. Ludzie mają urlopy, L4, urlopy macierzńskie
    itd. Normalnie standardem jest 85% obecnych. 75% to akurat tyle żeby nic
    nie pomogło, ale trochę utrudnić wszystkim życie:P Tak czy inaczej -
    żaden prawdziwy lokdałn, tylko takie coś robimy i w sumie nie wiadomo co
    to ma dać.

    > Poza tym przez dwa
    > lata kraj był de facto zamknięty. Jak wyjechałeś, mogłeś mieć problem z
    > powrotem.

    Ok rozumiem. Ale gospodarka się kręciła w marę normalnie - ludzie do
    pracy chodzili, pieniądze zmieniały właścicieli, bo widzę że PKB do zera
    wam nie spadło:P

    > Mieli po prostu przez większość czasu piedolca, żeby mieć zero
    > przypadków.

    No i 2 i 3 fala was ominęła, ale okazało się że tak się nie da i teraz
    macie normalnie (a nawet gorzej niż polska, która ostatnio "świeci
    przykładem" od kiedy minister choroby zniósł dodatki kowidowe);)

    A tak poważnie - to nie było u was tak, że testowali wszyskich jak
    pojebani i po prostu wyłapywali chorych od razu - widzę że w szczycie
    macie 50 testów dziennie na milion - my 3. Albo inaczej - wy mieliście
    280 tys dziennie przy 5,6 miliona. W ciągu miesiąca każdy był
    ststystycznie testowany. Ale nie mam danych za 2020 - może jeszcze bardziej?

    > A po co Ci tu konsensus i jakbyś go chciał osiągnąć? :)

    Bo się to przedstawia jako "naukowy konsensus", więc mówię sprawdzam i
    pytam którzy to konkretnie naukowcy są zgodni, że to "normalna
    procedura", żeby szczepić ludzi na warianty dwa lata wstecz przy wirusie
    i szczepionce praktycznie analogicznej do tej na grypę. Zapytałby, ich
    co by powiedzieli gdybym pojawił się z dwuletnią szczepionką w maju w
    przychodzni i zażądał wykonania szczepiepienia - jaki byłby ich
    konsensus co do skuteczności takiej szczepionki i mojego stanu zdrowia
    psychicznego - no ale "mondrzejsze o tym nie mówić, to wcale niepodobna
    jest":P

    > U Was to z mojej perspektywy nigdy nie było jakiś drastycznych obostrzeń
    > :)

    Bo nie było. Wszystkie obostrzenia to były takie żadty i jedyne co się
    udało to zamknąć szkoły, przez chwilę przedszkola, uczelnie, galerie
    handlowe, nieszczęsne siłownie i gastro i ... służbę zdrowia częściowo.
    W niczym to nie pomogło a narobiło długu ekonomicznego edukacyjnego i
    zdrowotnego. Chyba tylko ekonomiczny głąb mógł nie podejrzewać że
    helicopter money w postać wszystkich tych "tarcz" nie rozkręci inflacji,
    spadku PKB i zadłużenia. Wymierny efekt tych wszystki lodałnów to
    światowy kryzys ekonomiczny. A na pytanie co to pomogło w sprawie kowida
    odpowiedź tak naprawdę brzmi "nie wiemy".

    > No to poobserwujmy :)

    A co tu obserwować - nie ma dodatków nie ma przypadków:P Tak się walczy
    z pandemią!

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1486. Data: 2022-05-07 08:41:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No to może jednak ten kowid tak podbił śmiertelność?

    Może tak, może nie. Nie wiemy? Przecież opieramy się na danych i nauce.
    I co po dwóch latach działań okazuje się że działamy na ślepi i nie
    wiemy jakie są efekty naszych działań? Jakoś obowiazujący obraz to
    eksperci wiedzący co robią na podstawie nauki i naukowego konsensusu:P

    > E, chyba nie. Nawet tutaj przy jakiś przedszczepionkowych dyskusja, nikt
    > nikogo nie nazywał szurem z powodu krytyki zakazu wejścia do lasu :)

    Żebyś się nie zdziwił. Byli tacy co popierali zakaz wstępu do lasów bo
    ludzie się "gromadzom przy drzwiach do lasu" - nie tu ale na pręgu. NIe
    mam czasu teraz szukać, bo jadę roznosić wirusa, ale mam wrazenie, że
    nicki nie będą stanowić dużego zaskoczenia;)

    No dobra - ale my nie o ewidentnych absurdach a o tym jak wpłynął
    lokdałn ludzi w sile wieku i spoza grup ryzyka na zajętość respiratorów
    oraz czy to normalne, żeby szczepić się szczepionką sprzed dwóch lat na
    chorobę sezonową po sezonie:P Nie zmieniajmy tematu:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1487. Data: 2022-05-07 18:20:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No te, szczepio...paliwo, aby dodać mocy.

    Nie wolno trzy razy szczepi^H^H^H tankowałeś i więcej nie wolno:P To
    może niech te starsze samochody zatankujo i pojado do przodu - nie bedo
    się obawiać:P A nie - nie działa? :P

> [...]
    > zrezygnować? Rzecznik resortu powiedział, że sprawa rozstrzygnie się "w
    > najbliższych dniach, jeżeli nie godzinach"."

    No oczywiscie - zamawiali po osiem dawek dwudawkowej szczepionki i teraz
    każdy chce się z tego wycofać. Więc koncerny mówią umowa to umowa, bo
    widać, że normalnie nikt tego nie kupi. Jakby opracowały nową to
    musiałyby stare umowy rozwiązać albo aneksować, a tego chcą za wszelką
    cenę uniknąć, bo stare były podpisywane na warunkach producentów. Więc
    jest dość oczywiste, że koncernom się nie opłaca robić teraz nowych
    szczepionek. Podejrzewam że badali grunt pod aneksy jak się okazało że
    się nie opłaca to sprawa umarła.

> [...]
    >
    > "To nie jest grypa, to całkiem inny zespół chorobowy. Do wzrostu zakażeń
    > wcale nie musi dochodzić jesienią, ale także na wiosnę czy latem.

    Może z tym że nie dochodzi:p Przynajmniej w naszej szerokości geograficznej.

    > Tej
    > chorobie sprzyja mieszanie ludzi. Zachorowania mają miejsce od 6 do 14
    > dni po kontakcie. Czyli do wzrostu może dojść, jak ludzie będą wracać z
    > letnich wyjazdów.

    Z tym że już dwukrotnie nie doszło.

    > Trzeba się przyzwyczaić, że hamulec wciśnięty nie
    > oznacza natychmiastowego zatrzymania."

    Jeszcze dwa tygodnie...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 1488. Data: 2022-05-09 01:45:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-07, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > lasu wszedł. Ale jak ktoś mandatu nie przyjął to umorzenie, bo okazywało
    > się że praktycznie we wszystkich sprawach sądy orzekały brak podstaw

    O tu takie numery by nie przeszły, ale też tu nikt się dla sztuki nie
    czepia, w sensie, że policja (a od kowidu to były powołane odpowiednie
    służby), nie siedzi z lornetka i nie wypatruje, ale jak zwrócą uwagę, a
    ktoś nie posłucha, lub odwali jakiś grubszy numer to masz gwarantowany
    wyrok z publikacją danych osobowych w prasie :)
    https://www.channelnewsasia.com/singapore/man-fined-
    cursing-police-dispose-alcohol-beer-2460961
    Tu się jeszcze podłozył bo napyskował na policjanta.

> [...]
    > gospodarkę. Przecież na Ukrainie mimo wojny większość firm działa, a wy
    > zamknęliście na rok praktycznie wszystkie firmy - nie wierzę.

    Wiesz, że w sumie nie wiem jak to szczególnie w tym 2020 funkcjonowało?
    Gdzie się dało to z domu. Gdzie nie to owszem, siedzieli na dupach. Przy
    czym jak słusznie zauwazyłeś przemysł wytwórczy jako taki to tu ~20%
    PKB. Bankowość, usługi, handel, ubezpieczenia.... gro z tego da się
    robić online. Poupadają małe firmy, które się nie przestawią.

    No już to przerobilismy :)

    --
    Marcin

  • 1489. Data: 2022-05-09 01:51:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-07, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > wiemy jakie są efekty naszych działań? Jakoś obowiazujący obraz to
    > eksperci wiedzący co robią na podstawie nauki i naukowego konsensusu:P

    Nie wiem czy się tym wszystkim aż tak prasa interesuje - czytaj, jakiś
    konsensus pewnie jest, ale niekoniecznie coś ntt do nas dochodzi.

> [...]

    > oraz czy to normalne, żeby szczepić się szczepionką sprzed dwóch lat na
    > chorobę sezonową po sezonie:P Nie zmieniajmy tematu:P

    Nie wiemy jak wpłynął, ale wiele wskazuje na to, że dramatyczne tezy
    antylokdałnowców niekienicznie znajdują oparcie w rzeczywistości. Tak,
    nadal warto, skoro działa ale tam gdzie działa.

    --
    Marcin

  • 1490. Data: 2022-05-09 02:04:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-07, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Czyli większość robiła. Ale jak to 75%? 75 procent zatrudnionych? W

    75% obsady danego pracodawcy. Jakoś to tak ustalano.

> [...]
    > nie pomogło, ale trochę utrudnić wszystkim życie:P Tak czy inaczej -
    > żaden prawdziwy lokdałn, tylko takie coś robimy i w sumie nie wiadomo co

    75% to było już jak się rozluźniło :)

    > Ok rozumiem. Ale gospodarka się kręciła w marę normalnie - ludzie do
    > pracy chodzili, pieniądze zmieniały właścicieli, bo widzę że PKB do zera
    > wam nie spadło:P

    Nie potrafię posiwiedzieć w jakim stopniu, ale sektor turystyczny i
    jedzeniowy na pewno oberwał solidnie, z tym, że one raczej mało wnoszą
    do PKB.

    > No i 2 i 3 fala was ominęła, ale okazało się że tak się nie da i teraz
    > macie normalnie (a nawet gorzej niż polska, która ostatnio "świeci
    > przykładem" od kiedy minister choroby zniósł dodatki kowidowe);)

    Zasadniczo, w dużych liczbach to jedynie końcówka delty i początek
    omikronu nas nie ominął a wcześniej to te zachorowania były sladowe lub
    ograniczone do pewnych zamkniętych środowisk (robotników najemnych). No
    ale to właśnie zasługa lokdałnów.

> [...]
    > 280 tys dziennie przy 5,6 miliona. W ciągu miesiąca każdy był
    > ststystycznie testowany. Ale nie mam danych za 2020 - może jeszcze bardziej?

    Owszem, testowali wszystkich jak pojebani. W 2020 nie było tak łatwo bo
    nie było jeszcze ART. PCR testowano na pewnie bardziej niż w Polsce ale
    PCR poprzedzała cała machina tropiąca przypadki, więc to raczej nie był
    przesiew hurtowy. Myślę, że właśnie koszt utrzymania tej machiny
    spowodował otwarcie, bo przy 5cio cyfrowej licznie dobowych zkażeń nie
    da się już niczego wyśledzić.

> [...]
    > konsensus co do skuteczności takiej szczepionki i mojego stanu zdrowia
    > psychicznego - no ale "mondrzejsze o tym nie mówić, to wcale niepodobna

    No poprosili by o dodatkowe dane i jesli okazałoby się, że nawet obecnie
    ta szczepionka chroni, to pewnie powiedzili by ok, w zalezności od
    przypadku, nadal warto.

    --
    Marcin