  • 1. Data: 2003-07-30 09:30:29
    Temat: Kontrola biletów a zatrzymanie siłą
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>

    Temat wałkowany, co znaczy że w sam raz na wakacje.

    Wyobraźmy sobie sytuację, że w trakcie kontroli musicie pokazać bilet. Bilet
    był skasowany, ale nie możecie go znaleźć. Kontrola zaczęła się tuż przed
    przystankiem, na którym chcieliście wysiąść. Kanar bez użycia siły Wam to
    uniemożliwia. Po kilku minutach bezradnego poszukiwania znajdujecie
    skasowany, ważny bilet. Konsekwencje przedłużonej przejażdżki mogą być różne.
    I co wtedy?

    Jeżeli przytrzymanie było zgodne z prawem RP (a nie tylko regulaminem
    lokalnego MZK) - to sami sobie jesteście winni. Ale jeżeli jednak kontroler
    biletów nie ma prawa uniemożliwić wysiadania, to musi ponieść konsekwencje
    swego działania. Strat moralnych itp. żaden sąd nie zasądzi (szkodliwość
    etc.) ale udowodnione finansowe (uciekł pociąg, na który mieliście wykupioną
    kuszetkę itp.) chyba musiały by być zrekompensowane?

    O ile nie jeżdżę na gapę to sytuacja że nie wiem gdzie wsadziłem bilet
    spokojnie może mi się zdarzyć... nie mam ochoty by wtedy jakiś kanar
    decydował o tym co mi wolno na podstawie swojego widzimisię.

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 2. Data: 2003-07-30 09:53:27
    Temat: Re: Kontrola biletów a zatrzymanie siłą
    Od: "Linearyzat" <a...@e...pl>

    Szymon Bzoma wrote:

    > Temat wałkowany, co znaczy że w sam raz na wakacje.

    ja bylem w takiej sytuacji kilka razy, za kazdym razem wysiadali (kanary) ze
    mna na przystanku (Wroclaw)

    --
    Linearyzat

  • 3. Data: 2003-07-30 10:20:24
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Linearyzat"

    > ja bylem w takiej sytuacji kilka razy, za kazdym razem wysiadali (kanary)
    ze
    > mna na przystanku (Wroclaw)

    i to jest logiczne, bo skoro kanar zaklada ze jedziemy na gape to powinien
    sie zgodzic z tym by ten proceder przerwac i wysiąść razem klientem ;-))
    *** blad ***

  • 4. Data: 2003-07-30 10:36:28
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > sie zgodzic z tym by ten proceder przerwac i wysiąść razem klientem ;-))

    logiczne moze i jest. z reguly jednak - wszystkie czynności związane ze
    spisaniem danych personalnych pasażera winny być dokonane przez kontrolera w
    autobusie. Kontroler nie ma prawa legitymowania i spisywania pasażera poza
    autobusem. jesli jestes wiec poza autobusem, mozesz mu pomachac:-))
    ssj5

  • 5. Data: 2003-07-30 10:51:00
    Od: Dredd<...@...pl>

    Jedną z przesłanek odpowiedzialności za szkodę jest zawinienie
    sprawcy szkody (pomijam tu odpowiedzialność na zasadzie ryzyka i z
    kontraktu bo nie potrafię sobie wyobrazić by znajdowała tu
    zastosowanie). W opisanej na wstępie sprawie nie widzę winy kanara w
    tym, że kontrola trwa długo, że pasażer nie potrafi znaleźć biletu. To
    raczej wina pasażera że nie uważa na bilet.

    Pozostaje do dyskusji problem, czy można przypisać kanarowi winę z
    powodu uniemożliwienia pasażerowi wyjścia z pojazdu w trakcie kontroli
    (może działał w ramach dozwolonej samopomocy?). A poza tym chyba
    nawet gdyby uznać że zatrzymując pasażera w pojeździe kanar działał
    w sposób bezprawny i zawiniony - powróci kwestia tego że kontrolę
    przedłużył pasażer nie umiejąc znaleźć biletu, co moim zdaniem
    byłoby co najmniej przyczynieniem się do powstania ewentualnej
    szkody.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2003-07-30 11:05:18
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Użytkownik "ssj5" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > autobusie. Kontroler nie ma prawa legitymowania i spisywania pasażera poza
    > autobusem. jesli jestes wiec poza autobusem, mozesz mu pomachac:-))

    jeszcze nie widzialem w wawie zeby kanary spisywaly kogos w pojezdzie,
    zawsze wysiadaja i robia to poza pojazdem

  • 7. Data: 2003-07-30 13:00:03
    Od: "kac" <k...@g...pl>

    Sprawa jest chyba raczej prosta - jeśli nie możesz znaleźć biletu to jest to
    twój problem. Możesz go szukać choćby przez godzinę jeśli masz na to czas i
    lubisz jeździć bez sensu.
    Jak podchodzi do ciebie kanar to masz mu okazać bilet i już.

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 8. Data: 2003-07-30 13:14:25
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>

    kac <k...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > lubisz jeździć bez sensu.
    > Jak podchodzi do ciebie kanar to masz mu okazać bilet i już.

    Mam kilka problemów w życiu, rozumiem teraz, że jednym z nich może być też
    to, że ktoś mi bezprawnie uniemożliwi wyjście z pojazdu komunikacji
    publicznej?
    Czy to jest zgodne z prawem RP? Nie z poczuciem przyzwoitości, regulaminem
    MZK i innymi tego typu rzeczami. Czy kanar MA PRAWO uniemozliwić mni wyjście
    z pojazdu bez użycia siły gdy ja muszę wysiąść? Bo że MOŻE tak zrobić to już
    wiem.

    Szymon

  • 9. Data: 2003-07-30 16:17:12
    Od: poreba <d...@p...com>

    "kac" <k...@g...pl> niebacznie popelnil

> [...]
    > godzinę jeśli masz na to czas i lubisz jeździć bez sensu.
    > Jak podchodzi do ciebie kanar to masz mu okazać bilet i już.
    A co w przypadku gdy opóźnienie powstaje z powodu kontrolującego?
    (np. przeciągająca się dyskusja czy identyfikator z nazwą XYZ firmy
    jest upoważnieniem do kontroli)
    Kiedyś byłem w podobnej sytuacji i miałem spory problem z
    wytłumaczeniem Panu, że identyfikator o takiej treści jaki mi okazał
    może świadczyć jedynie że Pan pracuje w firmir XYZ np. jako cieć.
    W końcu znazła się legitymacja z adnotacją o upoważnieniu do
    kontroli. Ale jakis czas to trwało...
    Co w takiej, lub podobnej sytuacji?

    --
    pozdro
    poreba

  • 10. Data: 2003-07-30 16:32:41
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    poreba wrote:
> [...]
    > może świadczyć jedynie że Pan pracuje w firmir XYZ np. jako cieć.
    > W końcu znazła się legitymacja z adnotacją o upoważnieniu do

    W takiej sytucji kontrolujący nie miał prawa do kontroli biletów gdyż, w
    myśli Art.33a ustawy Prawo Przewozowe, nie posiadał ważnego identyfikatora.

    Tak w ramach ciekawostek wzór identyfikatora kontrolera ZTM w DC...
    http://www.ztm.waw.pl/images/blt.gif

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński