  • 1. Data: 2004-08-03 08:17:14
    Temat: Kontrakt 9-letni- kilka pytań
    Od: "Magda" <m...@i...pl>

    Szanowni Grupowicze!

    Może tutaj znajdę odpowiedź na kilka pytań. Sytuacja wygląda następująco.
    Bliska mi osoba (nazwijmy ją panem A dla
    wygody) jest z wykształcenia architektem bez uprawnień. Pracuje w firmie B
    jako konstruktor. Firma B zaproponowała panu A podjęcie i opłacenie studiów
    budowlanych. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla obu stron: Pan A
    zyskuje dodatkowe wykształcenie i uprawnienia budowlane, które zapewnia mu
    firma. Dodatkowo firma B chce umożliwic Panu A zrobienie uprawnień
    architektonicznych.
    Firma B oczywiście też korzysta - posiada wykwalifikowanego budowlańca i
    architektra zarazem a tym samym nie musi opłacać podpisania każdego z
    wykonywanych projektów z osobna.
    I teraz garstka pytań:

    1. Jak długi może być maksymalnie okres który będzie musiał przepracować
    pan A? Jaka jest podstawa prawna? Dodam, że firma B chce aby było to 4,5
    roku po ukończeniu studiów - a 9 lat łącznie wydaje się okresem dość
    długim.

    2. Dziewięć lat to bardzo długi okres, i nie bardzo wiadomo jak zapisać w
    kontrakcie kwestię zarobków. Należałoby ułożyć plan płacowy na te 9 lat w
    odniesieniu do średniej krajowej, wzrostu inflancji...? Macie jakieś
    pomysły? Czy ktoś z was ma doświadczenia z podobną sytuacją? Generalnie
    chodzi o to, aby za 9 lat nie zarabiać tyle co na starcie...

    3.Jak zagwarantować sobie w umowie, że firma faktycznie ułatwi zdobycie
    uprawnień (w interesie firmy B jest bowiem uzyskanie przez Pana A uprawnień
    konstrukcyjno-budowlanych - architektonicznych zaś jakby mniej) Firma B
    może przecież obawiać się że Pan A posiadając zarówno jedne jak i drugie
    uprawnienia "zwieje".

    4.Jakie praktykuje się formy odszkodowania w przypadku rzucenia studiów
    bądź zrezygnowania z pracy po ich ukończeniu?

    Macie jakieś pomysły jak rozwiązać te zagadki? A może ktoś z was posiada
    wzór podobnej umowy?

    Pozdrawiam,

    Magda

  • 2. Data: 2004-08-03 09:08:28
    Temat: Re: Kontrakt 9-letni- kilka pytań
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Magda napisał(a):
> [...]
    > pan A? Jaka jest podstawa prawna? Dodam, że firma B chce aby było to 4,5
    > roku po ukończeniu studiów - a 9 lat łącznie wydaje się okresem dość

    To tylko kwestia umowy między firmą, a Tobą.

> [...]
    > pomysły? Czy ktoś z was ma doświadczenia z podobną sytuacją? Generalnie
    > chodzi o to, aby za 9 lat nie zarabiać tyle co na starcie...

    To też kwestia umowy między wami. Każdy pomysł na który zgodzą się obie strony
    jest możliwy.

> [...]
    > konstrukcyjno-budowlanych - architektonicznych zaś jakby mniej) Firma B
    > może przecież obawiać się że Pan A posiadając zarówno jedne jak i drugie

    Co znaczy ułatwi? Po prostu w umowie trzeba zapisach konkretne działania firmy
    wobec pracownika i jakiś rygor (skutek) w przypadku niewywiązywania się przez
    firmę z umowy.

    > 4.Jakie praktykuje się formy odszkodowania w przypadku rzucenia studiów
    > bądź zrezygnowania z pracy po ich ukończeniu?

    To też kwestia umowy. Ja widziałem w jednej umowie, ze zastrzeżone było że
    pracownik będzie zwracał nakłady podniesione przez pracodawcę - koszt studiów +
    koszty delegacji + koszty dodatkowego urlopu szkoleniowego.

    Taką umowę można napisać samemu, albo zlecić to jakiemuś prawnikowi. Pewnie
    firma ma radcę prawnego ?

  • 3. Data: 2004-08-03 09:13:29
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > pan A? Jaka jest podstawa prawna? Dodam, że firma B chce aby było to 4,5
    > roku po ukończeniu studiów - a 9 lat łącznie wydaje się okresem dość

    par. 6 ust.2. Rozporządzenia w sprawie warunków podnoszenia kwaligffikacji ...
    (Dz. U. 93.103.472) Pracownik, który otrzymał od zakładu pracy świadczenia, o
    których mowa w § 4, i w trakcie nauki lub po jej ukończeniu w terminie
    określonym w umowie, nie dłuższym niż 3 lata:
    1) rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem,
    2) z którym zakład rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy,
    3) którego stosunek pracy wygaśnie wskutek porzucenia pracy
    jest obowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez zakład pracy na jego naukę
    w wysokości proporcjonalnej do czasu pracy po ukończeniu nauki lub czasu pracy
    w czasie nauki, chyba że zakład pracy odstąpi od żądania zwrotu kosztów w
    części lub w całości.

> [...]
    > pomysły? Czy ktoś z was ma doświadczenia z podobną sytuacją? Generalnie
    > chodzi o to, aby za 9 lat nie zarabiać tyle co na starcie...

    powszechnie obowiązujące przepisy płacowe, regulacje u danego pracodawcy itp.

> [...]
    > konstrukcyjno-budowlanych - architektonicznych zaś jakby mniej)  Firma B
    > może przecież obawiać się że Pan A posiadając zarówno jedne jak i drugie

    skierowanie na konkretne studia.

    > 4.Jakie praktykuje się formy odszkodowania w przypadku rzucenia studiów
    > bądź zrezygnowania z pracy po ich ukończeniu?

    3. Pracownik, który otrzymał od zakładu pracy świadczenia, o których mowa w §
    4, jest obowiązany, na wniosek zakładu pracy, do zwrotu kosztów tych świadczeń
    w części lub całości, jeżeli bez uzasadnionych przyczyn przerwie naukę w szkole
    lub jej nie podejmie.
    4. Pracownik nie ma obowiązku zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 2, mimo
    rozwiązania stosunku pracy, jeżeli zostało ono spowodowane:
    1) szkodliwym wpływem wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, stwierdzonym
    orzeczeniem lekarskim wydanym w trybie odrębnych przepisów, w razie gdy zakład
    pracy nie przeniósł go do innej pracy odpowiedniej ze względu na stan zdrowia i
    kwalifikacje zawodowe w terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim,
    2) brakiem możliwości dalszego zatrudnienia ze względu na inwalidztwo lub
    utratę zdolności do wykonywania dotychczasowej pracy,
    3) przeprowadzeniem się pracownika do innej miejscowości w związku ze zmianą
    miejsca zatrudnienia małżonka,
    4) przeprowadzeniem się pracownika do innej miejscowości ze względu na
    zawarcie związku małżeńskiego z osobą zamieszkałą w tej miejscowości.

    > Macie jakieś pomysły jak rozwiązać te zagadki? A może ktoś z was posiada
    > wzór podobnej umowy?

    poczytaj Rozporządzenie - tam wszystko jest

    Paweł

  • 4. Data: 2004-08-03 10:59:18
    Od: "Magda" <m...@i...pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > poczytaj Rozporządzenie - tam wszystko jest

    Dziekuję za informacje. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy pracodawca ma prawo
    żądać podpisania umowy na zasadach niezgodnych z tym rozporzadzeniem (tj
    jakos obejsc te przepisy)?

  • 5. Data: 2004-08-04 10:40:17
    Od: w...@p...onet.pl

    > Czy pracodawca ma prawo
    > żądać podpisania umowy na zasadach niezgodnych z tym rozporzadzeniem (tj
    > jakos obejsc te przepisy)?

    przepisy bezwzględnie obowiązujace

    Paweł

  • 6. Data: 2004-08-04 13:09:39
    Od: "Bleblak" <d...@i...pl>

    Witam

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał

    > przepisy bezwzględnie obowiązujace

    Ale czy pracodawca nie moze probowac podpisac umowy "na pozyczke na cele
    edukacyjne" i w zamian zadac podpisania np. 9-letniego kontraktu???

    Pozdrawiam

    Bleblak

  • 7. Data: 2004-08-05 11:04:32
    Od: w...@p...onet.pl

    > Ale czy pracodawca nie moze probowac podpisac umowy "na pozyczke na cele
    > edukacyjne" i w zamian zadac podpisania np. 9-letniego kontraktu???

    obejście prawa - IMHO do wygrania

    Paweł