  • 11. Data: 2023-09-01 11:19:57
    Temat: Re: Komitet wyborczy -weryfikacja PESEL
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.09.2023 o 10:46, J.F pisze:

    > A jak sie trafia na listę wyborczą? Przez zameldowanie chyba.
    > Mozna sie jakos ręcznie dopisać, ale nie skasują tego za pewien czas?

    Pewnie skasują, ale przez pewien czas będzie.

    > No i tu łatwo, choc moze prowadzic do pomyłek, ze wyborca podpisał,
    > ale jest z innego okregu.
    > A co z wyborami na prezydenta, gdzie cały kraj dobry ?

    Nic. Nikt nie sprawdza i tyle.

    > A te spisy listy w ogole komisje mają? Bo prowadzą je chyba samorządy,
    > ale komisji przekazują ... już, czy dopiero wkrótce?
    > No chyba, ze Komisja ma dostęp, bo oczywiscie spis elektroniczny.

    Wydaje mi się, że to jest losowo sprawdzane. Tragedii, jak coś nie
    zostanie wychwycone nie ma. Tu chodzi o wyeliminowanie idiotów, co to by
    się zgłosili, by na liście zaistnieć.

    Pewnie by to naruszał Konstytucję, ale nie wiem, czy nie praktyczniejsze
    byłoby przyjmowanie jakiegoś wadium, które zwracane byłoby po
    osiągnięciu jakiegoś progu przez kandydata. Tylko to byłoby chyba nie na
    rękę obecnym politykom. Bo teraz jest taka taktyka, że wpisuje się osoby
    znane w lokalnej społeczności nie dlatego, że mają zostać posłem, ale
    dlatego, że zawsze kilka osób na nie zagłosuje, a to się liczy dla listy.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 12. Data: 2023-09-01 12:01:49
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    > to zbierający podpisy nie ma tak tego
    > zweryfikować. Pozostaje oświadczenie składającego podpis.

    W aplikacji
    https://www.gov.pl/web/mobywatel

    jest możliwość pokazać komuś adres zameldowania.
    Według danych zainstalowano:

    stan na: 2023-07-09 00:00:00 8843208 na Android; 1714831 na IOS;
    razem: 10558039

  • 13. Data: 2023-09-01 12:11:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 11:19:57 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Pewnie skasują, ale przez pewien czas będzie.

    > Nic. Nikt nie sprawdza i tyle.

    Ktos tam cos sprawdzał, o ile mnie skleroza nie myli.

    > Wydaje mi się, że to jest losowo sprawdzane.

    Losowe sprawdzanie wydaje mi sie bardzo właściwe.

    > Tragedii, jak coś nie zostanie wychwycone nie ma.

    A to zalezy. Bo moze byc pomyłka w okręgu jak widac,
    a moze być fałszerstwo dokumentu.
    A jak statystyka źle wyjdzie, to moze być i odrzucenie kandydata ...

    > Tu chodzi o wyeliminowanie idiotów, co to by
    > się zgłosili, by na liście zaistnieć.

    I generalnie słuszne.

    > Pewnie by to naruszał Konstytucję, ale nie wiem, czy nie praktyczniejsze
    > byłoby przyjmowanie jakiegoś wadium, które zwracane byłoby po
    > osiągnięciu jakiegoś progu przez kandydata.

    Moze i dobre, ale jak za duze - bedzie zarzut, że uniemozliwia
    kandydowanie.
    A jak za małe ... moze niektorzy zapłacą, aby zaistniec :-)

> [...]
    > znane w lokalnej społeczności nie dlatego, że mają zostać posłem, ale
    > dlatego, że zawsze kilka osób na nie zagłosuje, a to się liczy dla listy.

    Może i tak, i może nawet to opłacalna strategia.
    Ale przypominam, ze u nas do Sejmu, to sie głosuje w zasadzie na
    partie/listę, i warto miec co najmniej tylu kandydatów, ile mandatów,
    bo moze akurat będzie sukces.

    A poza tym są jacys lokalni działacze, w miare możliwosci trzeba im
    pokazac, ze sie ich powaznie traktuje. A po wyborach powiedziec
    "staraj sie, w następnych dasz radę" :-)

    J.

  • 14. Data: 2023-09-01 13:05:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 01:08:43 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > A jak ktoś ma kilka mieszkań i w różnych mieszka? To gdzie ma się
    > zameldować? We wszystkich?

    W jednym dłuzej mieszka :-)

    > W jednym wybranym? Znam takich ludzi. Ja na
    > to zwróciłem uwagę tylko dlatego, że od momentu, gdy w dowodach nie ma
    > tego stałego zameldowania, to zbierający podpisy nie ma tak tego
    > zweryfikować. Pozostaje oświadczenie składającego podpis.

    pytanie, w którym okregu wolno mu głosować :-)

    J.

  • 15. Data: 2023-09-01 13:49:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 31 Aug 2023 21:52:42 +0200, Krzysztof 'kw1618' wrote:

    > Ogólnodostępnych baz danych z PESELami jest aż nadto, aby taki numer
    > zrobić.

    Czy takich ogolnodostępnych ... w zasadzie jeden znam.

    > Czytam art. 217 kod.wyborczego, OKW dokonuje weryfikacji w
    > oparciu o posiadane spisy wyborców, nigdzie nie muszą się logować, ani
    > nikogo prosić bo przecież te listy mają u siebie.

    Tylko ... ostatnio to samorządy przekazały listy Sasinowi/Poczcie.

    Ale spisy są elektroniczne, i pewnie PKW ma stały dostęp.

    Zaraz ... Centralny Rejestr Wyborców mial ruszyc dopiero 1 sierpnia.
    Wczesniej byly gminne rejstry?

    PKW dostawaly spisy/listy z gmin?
    Ale to gdzies ok 21 dni przed głosowaniem i przekazywalo do OKW.

    J.

  • 16. Data: 2023-09-02 14:38:30
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    I dlatego później weryfikują listy tylko nielubianych przez rządzącą mafię partii,
    jak niegdyś odwalili listy Tymińskiego i
    Samoobrony.

    -----

  • 17. Data: 2023-09-02 15:52:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.09.2023 o 14:38, ąćęłńóśźż pisze:

    > I dlatego później weryfikują listy tylko nielubianych przez rządzącą
    > mafię partii, jak niegdyś odwalili listy Tymińskiego i Samoobrony.

    Może pozostali nie kombinują w skali pozwalającej na odrzucenie. Uwierz,
    że czasem rzuca się w oczy, że ktoś kombinuje. Nie wiem, jak teraz się
    to odbywa. Ale były czasy, gdy komitety wyborcze płaciły zbierającym
    powiedzmy 10 gr od podpisu. Na listach nie było miejsca na podpis osoby
    zbierającej. Jeśli znalazł nieuczciwy zbierający podpisy, no to zamiast
    siedzieć gdzieś tam i żebrać o podpisy, to przepisywali różne dostępne
    sobie zbiory danych. Potem "na piedestale" zostawała osoba, która
    posłużyła się sfałszowanymi podpisami, bo ustalenie sprawcy było wręcz
    niemożliwe. Czasem udawało się ustalić pochodzenie danych.

    Przy dużym ugrupowaniu politycznymi podpisy są zbierane wśród
    zwolenników przez aktywistów i pokusa jest jakby mniejsza, a i skala
    zjawiska nie daje sposobu oczywistej weryfikacji przez Komisję. Bo tu
    nei są problemem pojedyncze sfałszowane podpisy, a całe listy.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 18. Data: 2023-09-02 18:06:19
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    A po co mają kombinować, skoro wcześniej ustawili całą ordynację dla ciemnego ludu
    pod siebie?
    Mieliśmy ZSRR w konstytucji, mamy ustalane przez prezesów jedynki.
    A nawet mamy zakaz uczciwej pracy przez posła, bo przecież ma skomleć z głodu pod
    gabinetem (w wersji PiS: miał-czeć).
    Lub darmowe posłowanie wymyślone przez dożywotniego poborcę tantiemów (a czym dopłaty
    z unii do lasu gorsze??).

    -----

  • 19. Data: 2023-09-02 21:35:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.09.2023 o 18:06, ąćęłńóśźż pisze:
    > A po co mają kombinować, skoro wcześniej ustawili całą ordynację dla
    > ciemnego ludu pod siebie?
    O ile generalnie się z Tobą zgadzam, to nie rozumiem, jaki to ma związek
    ze zbieraniem podpisów na listach poparcia. Generalnie celem tej
    procedury jest przyblokowanie oszołomów, co to by się sami zgłaszali
    celem zaistnienia na liście wyborczej.
    --
    (~) Robert Tomasik