    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Komitet wyborczy -weryfikacja PESEL
    Date: Sat, 2 Sep 2023 15:52:03 +0200

    W dniu 02.09.2023 o 14:38, ąćęłńóśźż pisze:

    > I dlatego później weryfikują listy tylko nielubianych przez rządzącą
    > mafię partii, jak niegdyś odwalili listy Tymińskiego i Samoobrony.

    Może pozostali nie kombinują w skali pozwalającej na odrzucenie. Uwierz,
    że czasem rzuca się w oczy, że ktoś kombinuje. Nie wiem, jak teraz się
    to odbywa. Ale były czasy, gdy komitety wyborcze płaciły zbierającym
    powiedzmy 10 gr od podpisu. Na listach nie było miejsca na podpis osoby
    zbierającej. Jeśli znalazł nieuczciwy zbierający podpisy, no to zamiast
    siedzieć gdzieś tam i żebrać o podpisy, to przepisywali różne dostępne
    sobie zbiory danych. Potem "na piedestale" zostawała osoba, która
    posłużyła się sfałszowanymi podpisami, bo ustalenie sprawcy było wręcz
    niemożliwe. Czasem udawało się ustalić pochodzenie danych.

    Przy dużym ugrupowaniu politycznymi podpisy są zbierane wśród
    zwolenników przez aktywistów i pokusa jest jakby mniejsza, a i skala
    zjawiska nie daje sposobu oczywistej weryfikacji przez Komisję. Bo tu
    nei są problemem pojedyncze sfałszowane podpisy, a całe listy.

    --
    (~) Robert Tomasik